Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen her som har fått hormonbehandling med f.eks, pergotime, Gonal F/Puregon og Pregnyl, for så å prøve vanlig på gamlemåten? Er det noen "vanlige" gynekologer som kan gi denne behandlingen og så følge opp med ul og sjekke at det ikke blir overstimulering?

Har du prøvd andre ting før du tok skrittet til IVF e.l, hører jeg veldig gjerne om det :-))

Kanskje ikke rette forumet dette her, men regner med at mange sikkert har prøvd andre ting før det ble aktuelt med ass.befr. Håper noen har erfaringer å dele med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Har prøvd to ulike ting nå:

1. Stimulering med Pergotime for å fremkalle eggløsning, og så samleie. Dette gjorde jeg to ganger (enkel og dobbel dose) Blodprøvene i etterkant av behandlingen viste desverre at jeg ikke hadde hatt eggløsning.

2. Syranela nesespray en god stund og deretter også Gonal-F sprøyter. Dette var i forkant av IVF, men pga lav dose på Gonal-F, utviklet kun 2 egg seg til ok størrelse, og det ene egget var da noen mm mindre enn det andre. På grunn av at sjansen for å få hentet ut mer enn et egg ved egguttak, da ble veldig liten, avbrøt vi forsøket og jeg fikk resept på eggløsningssprøyte og samleie :) Er nå på dag 5 etter eggløsningssprøyta, så vet ikke om dette lykkes. Men håper selvfølgelig!!! :) :)

Tror utfordringen med f.eks Gonal-f er at mange egg kan modnes samtidig. For å kontrollere at det ikke resulterer i flerlinger, må de da plukke ut eggene for så å sette inn et kontrollert antall. Det er vel altså kun i sykluser der det er ett-to egg som modnes at de tør å la være å "plukke" eggene og foreta IVF eller ICSI. Ser jeg for meg! Godt mulig at dette er bom fra min side. Jeg bare "tenker litt høyt" her :)

Du spør om "vanlige" gynekologer kan skrive ut denne medisinen, og det vet jeg faktisk ikke. Vil tro at dere må gjennom utredning på fertilitetsklinikk (hvis dere ikke har vært det allerede) i alle fall, slik at de kan se om dette er den riktige behandlingen for dere. Hvis utfordingen ligger hos svømmerne f.eks, er det jo desverre ikke så veldig stor hjelp i fremprovosert eggløsning. Men her skal jeg også uttale meg litt forsiktig, da jeg slett ikke er noen ekspert på området :)

Ingen ekspertsvar herfra som du ser, kun litt høyt-tenkning og deling av egne erfaringer.

Bare spør hvis det er mer du lurer på. Kanskje jeg kan svare på noe :)

Skrevet

Hei og tusen takk for svar. Flott å kunne lese om andres erfaringer :-) Synd det ikke ble uttak for dere, men håper hormonbehandling og EL-sprøyta gjorde susen, og at dere likevel har greid det.Håper du om en ukes tid kan teste positivt :-)

Vi er ferdig utredet her hjemme og ikke noe galt med noen av oss. Vi har også blitt gravide to ganger i 06 og 07 som endte i for tidlig fødsel uke 25, og deretter MA uke 12. Så, vi kan få det til. Men, nå har det gått to år siden MA, og ikke noen positiv test. Så vi har vært i kontakt med en fertilitetsklinikk i Århus.

Sendte over alle prøveresultatene våre på mail, og de mente inseminasjon kunne være hjelp nok. Fikk resept i posten i dag på pergotime, puregon (omtrent det samme som gonal F tror jeg) og pregnyl. Har fått en behandlingsplan og skal på dag 11 eller 12 til skanning (gyn her hjemme) for å sjekke eggposenes størrelse. Hvis de er bra, skal vi sette pregnyl, og så reise til Dk dagen etter. Hvis det er 4 eller fler som har vokst seg store må behandlingen avbrytes. Da blir det vel forbud mot samleie da...

Men, så ser det ut som dag 13,14 kan falle på dager hvor jeg ikke får reist. Men, har nå bestilt time hos gynekologen, og skal spørre om det er mulig å få gjennomføre behandlingen men uten inseminasjon, bare på vanlig gamlemåten :-) Har ikke time før 16. okt, som jeg antar er bare få dager før ny syklus, så får bare smøre oss med tålmodighet.

Hvordan er dette med å sette sprøyter på seg selv? Må man fylle sprøyter selv, eller er det penner som er ferdig fyllte? Jeg har fått resept på puregon 50 ie (veldig lav dose). Leste et sted at det bare fantes i pulver, og lurer da på hvordan det skal injiseres? Huff, litt redd sprøyter og vet ærlig talt ikke om jeg greier å sette det selv. Men, er bare tre dager med puregon visst nok, også blir det pregnylen da. Blir spennende dette her.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Håper du oppdaterer her inne. Hadde vært spennende å følge deg.

Skrevet

Hei igjen Så gla' :)

Så kjekt du har fått reseptene dine nå. Har ikke erfarning med hormonbehandling og så gamlemåten jeg...men tror nok flerlingefødsel og risikosvangerskap er en overhengende fare der.

Sprøytesetting på meg selv begynner jeg imidlertid å bli ekspert på :)

Det er visstnok svært variert hvordan de ulike preparatene funker. Noen ser ut som penner og er ferdigmixet. Andre består av tørrstoff og væske som du må mixe selv. Jeg fikk sistnevnte type (menopur) og så ut som et spørsmålstegn. Men - ved god hjelp av en venninne som er anestesisykepleier og kjent med ivf lærte jeg dette på under 1/2 time. Hun bare forklarte - mens jeg gjorde alt selv. For - jeg visste at dette var noe jeg bare måtte få til selv. Har mange sykepleiervenninner - men ville ikke være avhengig av andre hver kveld.

For meg var det etter håndvask og påføring av sprit å legge alt klart i rekkefølge. Åpne engangssprøytepakning, og de to pakkene med ulike spisser - men la dem ligge inni pakningen - da er de fremdeles sterile. Sette sprøyta på den største spissen. Så knekke ampullen med væske (Tips bruk pakningen til selve sprøyta til å holde rundt - så skjærer du deg ikke på glasset. Klem mot prikken.) og suge denne opp med sprøyta. Deretter måtte jeg stikke sprøyta gjennom gummien i den lille beholderen med tørrstoff (ligger i vakuum) se at det blandet seg - og trekke opp igjen med sprøyta. Deretter overførte jeg denne væsken til neste beholder og gjentok til jeg hadde nådd mine 225 ie. (Ved mer enn 225ie måtte jeg brukt 2 ampuller med væske). Så er det å klare å skifte spiss uten å søle til den lille tynne som du setter subuktant (under huden) i området rundt navlen. Dette gjøres ved at du klemmer så du får en valk - og holder valken mens du rolig kjører sprøyta rett inn. Slipp så valken og hold lett på hudområdet mens du rolig injiserer innholdet i sprøyta. Det gjør ingenting om det er bittelitt luft i sprøyta - det er bare en forsikring om at du får i deg alt det dyrebare virkestoffet. Det er ikke farlig med luft i sprøyter som settes subuktant. Vent litt (2-3sek), og hold deretter fortsatt lett mot huden mens du rolig drar sprøyta rett ut. Hvis du blør nå er det fordi du har truffet en liten blodåre. Det er ikke farlig. Tørk det vekk med en bomullspad med sprit eller pyrisept.

Den største faren med sprøytestyret er at du stikker deg på fingrene før du er helt vant til prosedyrene... :) Derfor er det viktig å være helt ren når du holder på :)

Har du fått ferdigmixede engangssprøyter eller penner er det mye enklere... Men jeg holder på med det nå jeg da jeg har begynt på blodfortynnende - og jamen stakk jeg meg ikke på fingrene med dem også! Nye sprøyter = nye stikk :) Ingen av hettene er helt like så det er litt vanskelig å beregne hvor hardt du skal "ta i"...

Masse lykke til...! Men du - det med å "ikke kunne dra" når du først setter igang med ivf...det trodde jeg nesten ikke eksisterte, hehe. Bedre å vente en periode da vel - hvis det er fare for det :) :) :)

Uansett - lykke til - dette greier du fint!!!

Skrevet

Hei igjen Sunshinebaby :-) Wow, det var en skikkelig innføring i hvordan sprøytene skal settes. Tusen takk for skikkelig grundig innføring. Du gidder ikke komme og sette dem...he, he... Antar jeg får hjelp hos noen som kan det. I hvert fall første gangen.

Vi får ikke bestemt oss for hvorvidt vi kan reise til Dk for inseminasjon allerede den kommende pp. Grunnen er at jeg 2. november også har en time på sykehuset som jeg må ta. Har ventet veldig lenge på den, og det blir ytterligere 4 mdr venting om jeg avbestiller. Derfor blir det litt sånn dersomatte hvisomatte. Men, ser jo det når neste syklus starter om dag 13/14 vil kræsje med denne dagen eller ikke. Håper ikke det da. Men, det var derfor, om det skulle bli fullstendig kræsj at jeg kunne tenke meg å ta hormonene, få oppfølging av gynekologen min her hjemme, også får vi prøve inseminering på "gamlemåten" :-) Inseminasjonsforsøket blir jo ikke avbrutt så sant det ikke har utviklet seg 4 større eggposer eller mer, altså vil det jo ikke være mindre uansvarlig å hoppe i køya heller.

Er så utolmodig også da vet du. Og får vi ikke kommet i gang kommende pp, må vi vente kanskje helt til mars/april. Er student og skal ha et 4 ukers vikariat i nov/des. Kan ikke ta meg to dager fri når vikariatet er så kort... Neste pp faller kanskje helt opp under julaften....

Og i januar er det eksamen. Vet ikke når ennå. I uke 7 i februar reiser vi 10 dager til Caribien. Vil bli gravid nå!!! Hi, hi...

Vel, bare å vente å se hvordan syklusene faller fremover. Hvordan går det med deg og rugingen? Tusen takk nok en gang for flott info :-D

Skrevet

:) Hei på deg så gla`

Skjønner godt du er utålmodig og helst ville blitt gravid igår, hehe, det er vel noe du deler med de fleste her inne :) Og Caribien - wow - du har jamen mye kjekt å se fram til!!! (Ikke eksamen akkurat kanskje, kjenner jeg er glad det stresset er over).

Så lenge du skal gå på såpass lav dose hormonstimuli er det vel kanskje sannsynlig at gamlemetoden vil være mulig også ;) Trillinger er sikkert kjekt det, hihihi :)

Selv har jeg testet positivt to dager på rad - og det ser lovende ut - streken har blitt tydeligere fra igår til idag! Men, jeg er bare på rugedag 11 ennå, så risikerer fortsatt at det bare er en kjemisk graviditet. Men, det er lov å håpe :) Har altfor god tid her jeg sitter med høstferie og venter på fredag når jeg skal til legen...tiden går fryktelig sakte :) Så da er det godt å ha et forum å gå inn på iblant hvor jeg kan komme med tips og råd i hytt og vær... Men - dette er jo mitt første ivf forsøk - så på mange måter er jeg en novise blant mange mye mer erfarne prøvere her inne! Men - noe håper jeg å kunne bidra med :) Tid har jeg jaffal nok av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...