Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle dere!

Håper noen her ute kan gi meg noen råd :)

Fikk påvist pco for fem år siden, og vi har prøvd å få barn i fire år, uten hell. Prøvd opp til triple doser pergotime, men hadde ikke en gang eggeløsning.. Har og 800 mg metformin og, som jeg skal ta to ganger om dagen, men jeg blir jo så dårlig i magen!! Så den er jeg ikke flink til å bruke.. Skjønner jo at jeg bare må, nå som jeg ser at så mange av dere andre her har fått utbytte av det! :D

Men, jeg sliter med alle de typiske pco plagene... Spilte aktivt håndball tidligere, og slet ikke noe med overvekt da, da jeg trente hele tiden. Måtte slutte med det grunnet skade, og bare raste opp i vekt! I en sabla fart! Nå har det stabilisert seg, men har jo fortsatt flere kilo for mye.. Greia er nå den, jeg er fortsatt aktiv, trener og er mye i aktivitet, og spiser normalt, men vekta står jo stille!! Går virkelig ikke ned i vekt!!

Noen som kjenner seg igjen? Vet jo at normal vekt er alfaomega når man har pco og ønsker å bli gravid...

Håper noen har noen råd å gi meg!!

:-)

Fortsetter under...

Metforminen er nok viktig, den hjelper deg å gå ned i vekt hvis du bruker den som du skal, ved siden av sunt kosthold og trening selvfølgelig. Magetrøbbel er en vanlig bivirkning, spesielt i starten, derfor begynte jeg forsiktig og trappet rolig opp. Nå er jeg oppe i 1gram 2 ganger daglig(Brukte nok en mnd på opptrapping). Frokost er kjempeviktig! Tar jeg tablettene på tom mage om morgningen kan jeg like gjerne holde meg på do et par timer... Spiser 2 brødskiver og tar tablettene med en gang etterpå, da går det som regel bra. Kveldsdosen tar jeg rett før sengetid. Er jo alltid anbefalt å ta de med mat, men jeg får ingen bivirkninger om kvelden/natta dersom jeg ikke har spist på en stund når jeg tar kveldstablettene.

Du skriver du spiser normalt, men hva er det? Jeg lurte meg selv med den der en periode... Spiste "normal" mat til hovedmåltidene, men når jeg tenkte meg om så ble det nok litt for ofte en bollepose, bare en liten sjokolade, burger på byen til lunsj(med brus), for mye is, litt for mye til middag osv.... Kutt ned på fett og sukker, spis frukt, grønt, rent kjøtt, kylling og fisk, drikk vann...

Det tar desverre lenger tid å gå ned i vekt enn opp, men stå på, du klarer det!! Lykke til:-)

Hei, og tusen hjertelig takk for svar!

Er sjeleglad jeg snublet over denne siden her, og kunne komme i kontakt med andre i samme situasjon!

Hehe, den med normalt kosthold du beskriver, kjenner jeg meg igjen i.

Har en forkjærlighet for sjokolade, og den sliter jeg litt med, Samme med pepsi max, Middag kan jeg også redusere :-) Jeg har lest, som du også sier, at dette med karbohydrater skal man holde seg unna når man har pco. Skjønner at jeg skal spise mer grønt istedet for f.ks. pasta til middag, men det jeg sliter litt mer med, er hva man skal spise i stedetfor brød? Knekkebrød, eller går det under kategorien brød? Kan havregrøt være et alternativ?

Nå er det ihvertfall livsstilsendring som står på plakaten her, så får vi bare håpe det gir resulater ;)

• 1 måned senere...

Hei, har gått på Metformin i 2,5 mndr. Fikk bivirkninger i begynnelsen, men det har gått over. Har mye mindre hårvekst og mindre søtsug nå. Kutta samtidig veldig ned på karbohydrater som sjokolade..... + kutta pepsi-max og andre lettbruser. Vekta går nedover og humøret opp :)

Håper du greier å ta Metforminen, den er virkelig god hjelp i.

Til og med menstruasjonen er blitt regelmessig nå, så dette går riktig veg.

åå, så fantastisk!! da er det jo verdt det og :)

Jeg har vært flink, og tatt metforminen regelmessig, og sliter ikke med magen nå mer, heldigvis :) som deg har jeg og kuttet veldig ned på karbohydrater, og gått ned femten kg til nå :) Men, kutte ut pepsi max, det vil jeg nok slite med!! Er det veeldig glad i pepsi max, da, og den koser jeg meg veldig med., Er det viktig å kutte ut den...?

Tusen takk for svar! :)

Annonse

Da er du på rett veg du også :))))) Kjempebra altså!! Om det er viktig å å kutte pepsi-max er vanskelig å si gitt. Eg får ihvertfall akne og sultfølelse av den, så har gått over på vannvogna. Hehe.

Kjøper den kun ein gang i blant nå, og da er det kos :)

Lykke til!

Hei! Slutt med pepsi max! veldig viktig! Søtstoffene i brusen får deg nemlig til å spise mer enn du trenger. Selv sluttet jeg med lightbrus. Spiste mindre. Gikk ned 17kg og det gikk ikke lang tild før jeg ble gravid;) Men man må jo ha mensen da... min mens var vel regelmessig i 4mnd føst, før jeg ble gravid.

Lykke til videre!

Jeg skjønner jo nå at jeg må kutte ut min elskede pepsi *sukk*, men det virker jo logisk det dere begge skriver der, da.. Så, da er det bare å psyke meg opp! Har jo alltid sagt at den uvanen skal jeg ha lagt av meg når det er min tur til å gå gravid- mine uvaner skal ikke mitt barn plages av! :-) Så tusen takk for råd!!

God helg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...