Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 hei Jobber som nattevakt på ett av Norges største sykehus. På min avdeling, som den eneste på hele huset, er det IKKE tillatt med lenestoler/sofa på vaktrommet/pauserommet. Dvs at i 10 timer er eneste sted å sitte på pinnestoler eller dårlige kontorstoler. En bekjent som er ergoterapeut mener at dette er ulovlig da man skal ha krav på ergonomisk tilrettelegging også på vaktrommet. Jeg har tenkt til å ta dette opp med verneombudet for å se om vi kan få gjort noe med dette. Men jeg trenger gjerne noe håndfast å vise til sjefen. Da noen plasserte 2 lenestoler inn på vaktrommet en gang ble de kastet ut innen 24 timer.... Føler det er kjempe urettferdig at på et så stor sykehus så er det bare vi som ikke skal ha ett behagelig sted å sitte. Er gravid og etterhvert som magen vokser så kommer jeg til å være avhengig av å kunne sitte greit. Noen som har noen linker eller lignende å dele med meg? Da hadde jeg blit veldig glad:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Arbeidsmiljøloven : http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/tema/arbeidsmiljo/arbeidsmiljoloven.html?id=447107 Formålet med loven: Arbeidsmiljølovens formål er å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon. Der står det spesifikt at den skal sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for HELSEFREMMENDE og meningsfylt arbeidssituasjon. Har ikke verneombudet noe enda mer håndfast du kan vise til? For eksempel dokumentasjon på hva som kan være konsekvenser av at arbeidsplassen ikke er riktig ergonomisk tilrettelagt. I tillegg skaper dette mye frustrasjon hos ansatte, noe som igjen går utover det psykososiale arbeidsmiljøet. Gravide har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen. Det har jeg lest et sted, men husker ikke hvor. Mulig det også står i arbeidsmiljøloven, men da må jeg studere den nærmere.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Ulovlig er det neppe, da arbeidsgiver kan sies å ha tilrettelagt for å sette seg ned på lik linje som på andre arbeidsplasser. Vil tippe at en domstol hadde slått fast at det er pålagt å gi de ansatte mulighet til å sitte ned, men ikke nødvendigvis i en lenestol, da dette er unødvendig i de fleste tilfeller og i tillegg kan gjøre det verre å holde seg våken. Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt strekker seg derimot lenger når det gjelder gravide og å unngå sykemelding, så du kan forsøke dette som et argument for å få bedre stoler.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Har ingen link eller så til deg men hvorfor er det ikke lov med lenestoler på pauserommet da? Synes dette hørtes helt merkelig ut....er også nattevakt men vi har både sofa og stressless....
Tigerpote Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Merkelig. De stedene jeg har arbeidet har nattevaktene alltid hatt gode stoler å sitte i. Det er etter min mening et must, siden mange nattevakter har det relativt rolig på jobb og sitter mye. Om det er nedfelt i lov er jeg imidlertid usikker på. Dersom du er gravid skal du imidlertid ikke arbeide på natt, men få lagt vaktene dine på dag eller kveld. Nattevaktstilleggene skal du beholde, i form av svangerskapspenger tror jeg. Du skal uansett ikke tape på å gå over til annen turnus.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Takk for svar Nei, syns også dette er helt latterlig. De andre avdelingene i min klinikk har ALLE minst 2 lenestoler eller 1 lenestol og en sofa. Jeg er ganske ny, så vil gjerne ha litt dokumentasjon for å backe opp når jeg går til verneombudet.Alle de andre nattevaktene er også veldig misfornøyde, så jeg er definitivt ikke alene.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Vil anbefale deg å lese kapittel 4 i arbeidsmiljøloven. Det står selvsagt ingenting spesifikt om lenestoler og denslags, men hvis en lenestol gir mer helsefremmende effekt enn pinnestoler, så bør man vurdere å kjøpe lenestoler. Vi har både sofa og lenestoler vil bruker på nattevakt på vår arbeidsplass. Arbeidsgiver gav et klart ja til sofa. Det er ganske belastende for kroppen å gå nattevakter, dermed bør man ha det så komfortabelt som mulig på nattevakt. Man er uansett selv ansvarlig for at man ikke sovner. Men det har da ingenting med at man ikke skal få bedre stoler å sitte på. Du og verneombudet kan ta kontakt med bedriftshelsetjenesten og avtale et møte der dere og arbeidsgiver kan bli enige om noe. Jo flere som står sammen, dess vanskeligere blir det for arbeidsgiver å stritte imot.
Tigerpote Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Merkelig. Samtlige steder jeg har arbeidet har hatt gode stoler til nattevaktene, nettopp fordi man ofte har en roligere jobb som nattevakt (selvsagt ikke alle steder). Om det er lovfestet er jeg ikke sikker på. Dersom du er gravid skal du ikke arbeide natt. Du skal da få lagt turnusen din til dag eller kveld, da det ikke er bra for hverken deg eller babyen å arbeide nattestid. Du har da krav på svangerskapspenger for den delen du taper når du går over til dag. So, problem solved;)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Takk for svar Nei, syns også dette er helt latterlig. De andre avdelingene i min klinikk har ALLE minst 2 lenestoler eller 1 lenestol og en sofa. Jeg er ganske ny, så vil gjerne ha litt dokumentasjon for å backe opp når jeg går til verneombudet.Alle de andre nattevaktene er også veldig misfornøyde, så jeg er definitivt ikke alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå