Gå til innhold

Til ammehjelpere... Forberedelse til amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

kanskje dere har tips. Jeg er gravid med nr 3, og grur meg allerede til ammingen. har ikke hatt mye melk med det to førtse, ca 60-80 ml tilsammen ved hver pumping, hun første var overhodet ikke int i puppen, så der pumpet jeg det jeg hadde i 4 mnd i tillegg til MME. Nr 2 sugde som bare det de to første dagene, men ble helt krakils da det ikke kom melk. Fikk henne aldri på puppen igjen til tross for gjentatte besøk på ammepoliklinikk... De hadde aldri måtte gi seg tidligere, men de fikk henne ikke til å suge på puppen. Har til begge pumpet meg hver 3, time hele døgnet, drukket ammete og fikk afiprankur til nr 2. Den hadde nok hjulpet meg om lillefrøkena hadde tatt puppen for jeg merket at det kom noe mer melk. Nå har jeg 2 fra før, så jeg føler jeg ikke kan bruke hele døgnet på å streve med amming. Holdt på å gå i en skikkelig depresjon forrige gang over å ikke få det til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er ikke ammehjelper, men kan kanskje gi deg noen tips allekevel. Tok selv kontakt med en ammehjelper før jeg fikk nr. 2, da jeg hadde for lite melk til førstemann. Går mye bedre denne gang, selv om jeg supplerer litt med mme denne gangen også.

Først og fremst bør du prøve å ikke grue deg til ammingen, det kan jo tenkes at det faktisk kommer til å gå bra! Skriv gjerne et brev til jordmor som du tar med deg til fødselen, hvor du forteller litt om tidligere opplevelser, og at det er viktig for deg å få til ammingen. Derfor er det viktig at du får barnet til brystet rett etter fødselen, og at babyen får suge av begge bryst så snart som mulig. Første bud!

Andre bud: om du har mulighet til å få litt hjelp til de to eldste noen dager, kanskje med overnatting, benytt anledningen til å krype til køys med babyen og bare slapp av (vet det er vanskelig, men det hjelper!). La pappen ta seg av hus og heim noen dager!

Dersom babyen suger bra, men det tar tid før melken din kommer, vil jeg anbefale deg å forsøke hjelpebryst (les mer på ammehjelpen.no), en innretning som gjør at barnet kan få tillegg uten å bruke flaske. Noen barn blir sugeforvirret dersom de får flaske for tidlig, og mister interessen for brystet. Det kan hjelpe deg til å få opp produksjonen, samt at babyen fortsatt vil suge selv om du ikke har nok melk.

Du har jo masse erfaring, og det vil helt sikkert hjelpe deg. Ha tro på at det går bra, ta gjerne direkte kontakt med en ammehjelper (det har hjulpet meg masse), og husk at man ikke skal amme for enhver pris!!

Masse lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Prøvde hjelpebryst til nr 2, men hun fikk vi det ikke til med.. Har snakket med jordmor om det og skal få komme på samtale lita stund før termin så vi får snakket skikkelig om det.

Skrevet

Virker som om du har prøvd det meste! Da er du iallefall godt forberedt hva kunnskaper og erfaring angår, som jo er et godt utgangspunkt. Kjedelig at du ikke fikk det med nr. 2 selv med hjelpebryst, har brukt (og bruker) det en del til min nr.2, og her fungerer det kjempefint. Men så har jeg en skikkelig puppejente, da!

Flott at du har fått en samtale med jordmor, det er vel egentlig ikke så mye mer du kan gjøre på forhånd. Jeg spurte "min" ammehjelper om det var noe jeg kunne gjøre for å forberede kroppen på ammingen, men det er ikke noe spesielt man kan gjøre før babyen kommer. Annet enn å være mentalt forberedt!

Som sagt, masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...