Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Huff nå nærmer juletiden seg drastisk fort, og jeg har knapt fått begynt å handle inn julegaver. I år har jeg fryktelig dårlig råd. Jeg er student, mannen er foreløbig uten jobb, og vi har et barn som trenger masse nytt til høsten/vinteren(vinterdress, sko, ullundertøy,mellomtøy,votter lue.. you name it) Så alle pengene vi har til overs etter regninger er betalt, (og det er ikke mye) går til mat og det som barnet vårt trenger. Han settes på førsteplass nå. familien vår er kjempestor, og de fleste veletablerte med god økonomi, så vi får alltid kvalitetsgaver fra dem til jul. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre, syns det er så pinlig å ikke kunne gi noe skikkelig. Har nesten lyst til å bare hoppe over hele jula.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 off, ikke mye kjekt når det er sånn, men rekner med familien vet at du er student å han er uten jobb? da forstår dei nok godt at dere ikke kan gje pakker til alle.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 kjære deg! Det er vel ikke noe hemmlighet åssen situasjonen deres er nå?Bare fortell din nærmeste familie dette! Det er BARE ting for guds skyld! De er mest sansynlig veldig glad i deg og siden dette er et unntak skjønner de dette uten tvil! Famile holder sammen i godt og vondt og hvis dette ikke er i ditt tilfelle har du værtfall vært helt ærlig og åpen!Ingen ting de kan si på det! Klem
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Forstår deg veldig godt. Har det likedan i år vi og. Er så utrolig pinlig å måtte si det til folk. Har ikke sagt noe heller, men vi har planlagt å lage masse til familie og venner i år. Bake julekaker, støpe litt såpe o.s.v Er veldig redd at folk skal bli sur for dette. Synes jula har blitt så materialistisk og kan ikke fatte og begripe hvorfor voksne mennesker lager et så stort gavekjør til hverandre. Jula er for ungene. De skal få fine pakker og ha en trivelig jul. Jeg for min del vil bare kose meg med god mat og den fine julestemninga som jeg føler begynner å skrante på grunn av dette gavejaget. En gang en i familien hadde bursdag hadde vi laget noe bakeverk og tårene sprutet fordi vi ikke hadde kjøpt noe ordentlig. Jeg ble så sår inni meg at jeg ikke visste hva jeg skulle si eller gjøre. Det ble snakket stygt om i lang tid etter. Tanken var jo god. Vi hadde bare rett og slett ikke råd. Så jeg føler med deg HI
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Uff, kjenner på det jeg og, er alene og har ikke all verdens med penger. Har nettopp sittet og regnet på hvor mye jeg kan bruke og det er ikke mye jeg kan bruke per pers. Men det er tanken som teller....Bare kjipt når søster gir meg gave for 800 og jeg kan bruke 200 ... Tror at de fleste har forståelse når man sier det som det er. Også er gaver som feks juleknekk, hjemmelagde brente mandler på et glass med sløyfe feks, billig og det er koselig å få. Kutt gavelisten til et minimum og tenk nyttige og billige ting. Feks kan et søskenpar få en dvd sammen, ofte billigere enn å kjøpe en gave til hver. Praktiske gaver som husvask hos bestemor, barnevakt for bror koster jo ikke noe. Bare fantasien som setter grensene. klem til deg!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 så noen hadde skreve her at dei skulle lage ting, som kaker og såper osv. eg hadde blitt kjempe glad for det. er travel om dagene, å om noen hadde laget julekaker til oss, gu så glad eg hadde blitt da! kansje en ide om å lage ting da? http://www.cchobby.no/?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Skjønner tanken... vi har grei nok økonomi, men ikke mer. Har slekt som har vanvittig god råd, og det er litt "pinlig" å få gaver av dem, men.. jeg har lært å heve meg over det. Vet ikke hvordan slekta di er, men er det mulig du kan gi bort "jobb", dvs barnevakt, husvask (blææ, den var dårlig..) el.l?? Lage noe skikkelig med barnet ditt? Vi har laget lykter av syltetøyglass. Bruk limlakk til å lime på silkepapir (ikke krøll det, men lim det slett på) Bruk ståltrå til å tre perler på- denne lager du hank med, og legger en gang rundt kanten på glasset. Ikke fyll den med perler, bruk ca 10 stk. Bruk farget sølvtrå. Pynt evnt med paljetter og gull eller sølvtrå. Det limer du på med limlakken. Blir veldig fint... Bruk store kongler til å lage juletre i små terakottapotter. Lim dem oppi og pynt med glitter, glittertrå.. Kan være en del av en dekorasjon. Du kan og lage "tyttebær og blåbær" korger. Tøm rød, eller blå, maling på en tallerk. Rull i grønne erter. La tørke. Tøm dem i en liten terakottapotte sammen med lim. For 110 kr får du en kg såpebasis, denne kan du gjøre mye med. Kjøp et par farger og lukt (blir vel litt over 200 kr til sammen, men du får mange såper) Lag såper i bunnen av en tom melkekartong, eller noe annet du har. Du kan og lage badesalt av havsalt sammen med lukt, farge til såpe. Badeskum av neutral oppvaskmiddel og såpelukt-farge. Lån en bok om såpelaging på bibl, mange gode ideer. Bak kaker som du putter i en fin kakeboks (ikke så dyre på Nille :-) ) Lag drops, har ikke prøvd selv, men det skal være greit å gjøre. Støp lys av lysrester. Håper du har slekt som godtar at du ikke har så god økonomi (kanskje det går over...) og setter pris på hjemmelagede gaver. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Hvorfor ikke lage noe selv da? Vi hadde også ekstremt dårlig råd et år til jul, jeg lagde julekaker, julelikør til noen få, malte dørskilt, strikket sokker etc.. Det ble kjempeflotte hjemmelagde julegaver lagd med varme og omtanke!
Mom2Two Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Huff, jeg blir så lei meg av å høre hvilken virkning alt dette kjøpepresset har på folk. Jeg hørte om en måte dette ble løst på i en familie, og synes det faktisk var en kjempeidè. Der hadde moren i familien ansvaret. Hun puttet en lapp med alle navnene i familien (de var en veldig stor familie) i en hatt. Hun trakk hvem som skulle kjøpe gave til hverandre. Så alle kjøpte bare 1 stk gave til 1 stk person i familien, men da en ordentlig ting til 500 kr, og alle hadde på forhånd ønsket seg noe til ca. den prisen som hun da hadde oversikt over. Dermed fikk alle en ordentlig og fin gave hver til ca. 500 kr, og alle slapp unna med å kjøpe én gave. Synes det var en kjempeidé!!! Jeg skjønner deg utrolig godt, at det er vanskelig å føle at man kan følge opp når folk legger opp et løp med dyre gaver osv. Synes det er så utrolig trist at det er dét jula skal handle om... Kanskje du kan foreslå dette i din familie? Kanskje du kan foreslå at dere voksne kutter gaver til hverandre? Kanskje du kan kjøpe noe av alt det sønnen din trenger i julegave til ham? Ønske ulltøy osv. til jul?
Fire småtroll Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 Vi har heller ikke råd til julegaver i år, men jeg gruer meg ikke til jul likevel.. Permisjonen min er over 3.november, etter det får jeg ikke mere penger fra nav. Siden vi ikke har barnehageplass blir jeg hjemme frem til august neste år uten lønn. Med fire barn, de samme utgiftene som før og plutselig bare en lønn å leve på er det bare så vidt vi overlever, vi har ihvertfall ikke til flotte julegaver! Hele familien er klar over hvordan det er, at vi prioriterer tid med ungene nå, og ikke materielle goder. Så i år blir det bare symbolske julegaver, en pose kaffe, litt sjokolade, noe hjemmebakt osv. Til barna i familien har jeg kjøpt og skal kjøpe bøker på tilbud. At folk ikke skal bli glade for gavene bekymrer meg faktisk ikke i det hele tatt. Vi har alltid brukt masse penger på fine gaver, men ikke alltid fått så mye tilbake. I år er det vi som har dårlig råd og ikke gir så mye tilbake.. De aller fleste går gjennom perioder av livet med litt mindre penger å rutte med, en annen jul gjelder det noen andre i familien. Dette går opp i opp og jevner seg ut over tid. Om storfamilien rundt meg, som jeg er glad i og som er glad i meg ikke hadde vist forståelse for det hadde jeg blitt virkelig skuffet, da hadde de ikke vært de menneskene jeg hadde trodd de var... Om du virkelig møter skuffelse og negative kommentarer på dette må du heve deg over det. Det er ikke du som er et dårlig menneske, det er det de som er!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Enkleste er FOTOKALENDER Plukk frem 13bilder av unge og dere og gå inn på http://www.vistaprint.no/veggkaldendere-med-bilder.aspx?pfid=389&xnav=TsrItem&xnav=TsrItem Koster fra 60kr. Skriv et personlig brev, og legg ved en kalender. Er gaven litt liten til noen; Kjøp inn billige fat på Nille. lag hjemmelagede drops eller småkaker og pakk inn. Dere greier dermed å få til kjempelekre gaver for under hundrelappen.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 Bare ta det med ro! De veletablerte med god økonomi trenger ingen ting som koster penger fra deg. Og de gleder seg sikkert over å kunne gi kvalitetsgaver til dere som for tiden har lite å rutte med. Mener da praktiske ting som dere virkelig trenger. (vinterdress, sko, ullundertøy,mellomtøy,votter lue.. you name it) Du trenger ikke hoppe over jula, bare avlys jule-innkjøp/gavekjøp. Og gled deg over samvær, nisse og evt. Jesus, mat og gaver.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Glad for at jeg kom over dette innlegget. Vi har det akkurat på samme måten. Jeg har allerede sagt til mamma og pappa at det er sånn det blir i år, men jeg syns ikke det er noe moro likevel. Og så har jeg venninner som jeg ikke gleder meg til å si det til - det faktum at vi har skikkelig dårlig råd i år. .. Jeg må tenke på det å lage ting. Kanskje jeg kan finne på noe bra noe..
Ranveig R Skrevet 4. oktober 2009 #15 Skrevet 4. oktober 2009 Kjenner følelsen. Med barn, huslån og ei inntekt er det trangt til vanleg, og eg kvir meg for å ta fatt på julegavene. Eg har mykje garn liggande og er glad i (og flink til) å strikke, tenkar det blir mange fine pulsvantar, vottar, sokkar, huer og denslags på familien i år. Det vi har av pengar "til overs" brukar vi på ungane, det er dei som er viktigast.
Mom2Two Skrevet 4. oktober 2009 #16 Skrevet 4. oktober 2009 Vet du Ranveig, den aller aller fineste gaven jeg vet å få, er hjemmestrikkede sokker. Til og med da jeg var barn, elsket jeg å åpne gaven fra grandtanten min, som jeg visste var strikkesokker og en poste twist. Ble faktisk utrolig glad for den gaven hvert eneste år. Tror det er fordi man føler at folk faktisk har giddet å gjøre noe mer enn å bare kjøpe noe standard. Det ligger mye mer omtanke og hjertevarme i en slik gave, og jeg tror seriøst de aller fleste setter enormt pris på det.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #17 Skrevet 4. oktober 2009 Det er jo ikke mulig å gå uten jobb nå fram mot jul. Ring rundt til restauranter og butikker som trenger ekstrahjelp til julebord og julehandel. Jeg gjorde det da jeg var arbeidsledig, med 6 år med skolegang på baken. Ellers så er det helt greit å si til familie at i år er dere blakk pga. student og arbeidsledig, og dere sender ut julekort og hjemmelaga gaver og håper at de ikke tar av fordi det blir ubehaglig.
Tigerpote Skrevet 4. oktober 2009 #18 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg svarte på en annen juletråd også, og svarer igjen, som det julemennesket jeg er:0). Det er veldig trist at du/dere skal føle det slik. Jeg hadde sagt fra til de det gjelder at julegavene blir rimelige/hjemmelagede og at du ser at de ikke bruker enormt mye på gavene deres heller. Men jeg hadde gitt NOE, om det så bare hadde vært et hjemmelaget såpestykke med sløyfe på. Jeg gjentar med selv med noen forslag: -ting på -nille: mye fint til en billig penge der -"gavekort" på feks snømåking, plenklipping, barnepass, massasje etc -lag knekk eller småkaker og legg de i vaskede syltetøyglass, spenn stoff over og knyt med sløyfe -strikke eller hekle noe av garnrester -lag noe av trolldeig -gi bort tegninger etc barna har laget, hva med feks noe de lager på skolen i sløyden/forminga? (barn i dag har sløyd og forming på skolen fortsatt ja?) -ha koselig juleverksted hjemme og gi bort det dere lager -gå ut i naturen og samle kongler. Kjøp isoporkrans og lim på kongler, nøtter og annet nips. Kransene blir nydelige! Og trenger nesten ikke koste noe. -lag små nisser av tre og tegn på ansikt, lim på hår, nisseklær etc. -en stoffbit kan bli til en søt duk/løper dersom du kan brodere noen sting etc. -hjemmelaget syltetøy/saft dersom dere går på bærtur Lykke til:) hohoho
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #19 Skrevet 4. oktober 2009 Min søster hadde dårlig råd den jula som var nå så hun hadde ikke mulighet til å kjøpe noenn dyra gaver. Til sønnen min hadde hun ganske enkelt kjøpt en bok med god natthistorier, men også inni på første siden haddehun lim inn et bilde av søskenbarna ttil gutten min å skrevet god jul å på neste side hadde hun skrevet et lite brev til han:) Ble kjempeglad for det jeg! Fikk faktisk tårer i øynene siden jeg syns det var så koslig gjort! Å en bok koster jo ikke all hverden:) En annen gang hadde hun kjøpt helt enkle trerammer (siden det er billig) å malt dem satt inn bilde av ungen! Det var noe alle i den nærmeste familien fikk å det ble satt str pris på kommer nok til å gi bort en del bilder nå til jul jeg å for jg har ikke så god råd..
Gjest losen Skrevet 4. oktober 2009 #20 Skrevet 4. oktober 2009 Snakk med familien. Fortell hvordan dere har lyst å gjøre ting, siden dere ikke har så god råd. Men legg vekt på at dere fremdeles har lyst til å gi, men det blir ikke for de store summene. Fortell videre at dere sier i fra på forhånd fordi tildligere år har dere fått gaver for store summer, og at dere ikke ønsker å støte noen ved ikke å gi tilsvarende tilbake.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #21 Skrevet 4. oktober 2009 Vær åpen om det til nærmeste familie. Vi har det sånn at vi ikke gir til de voksne i familien, bare til ungene. Det er jo viktigst og kjekkest for dem. Har ikke lest alle innleggene så vet ikke om noen har foreslått dette, men hva med å gi gavekort? Barnepass, bilvask, maling osv. Kan dere ikke gå sammen med andre i familien og spleise på gaver? Det gjør vi.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #22 Skrevet 4. oktober 2009 Det er jo ikke noe stas i det hele tatt:( Men som jeg tenker er jo jula en høytid som måles etter hvor mye man setter pris på de man er glad i, ikke hvor dyre gavene under treet er... Jeg for min del syns hele julehandelen er gått altfor langt og det er lagt altfor mye prestisje i hvem som kjøper mest og best... Er da tross alt tanken som teller:) Og familien din forstår det nok hvis dere ikke har mulighet til å legge dere på samme nivået som dem... Håper dere får en fin jul uansett og lykke til med å finne jobb til mannen din Mvh vordende far 23...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #23 Skrevet 4. oktober 2009 Åhhh... tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Godt å høre at ikke alle er materalistiske... Det er vanskelig for meg å tilby gavekort der jeg kan hjelpe til fordi, de fleste bor 50 mil unna, men det med hjemmelaget gave var ikke så dumt. I min familie, har vi gjort den avtalen alerede at vi kun gir til barna, men mannen min sin familie har det ikke sånn. Og de er MANGE. De er vel dem jeg kvier meg for. Jeg vet vel innerst inne at dem vil komme til å forstå, men jeg syns likevel det er fryktelig pinlig. Det burde ikke være sånn. Julen burde handle om hjertevarme og medmenneskelighet, ikke om hvem som har råd til den flotteste gaven. Selv blir jeg superglad om jeg får noe hjemmelaget, for da er det ekstra spesiellt, og jeg vet det har blitt laget med omtanke. Det jeg lurer på hvis jeg skal lage evt drops. Holder dem seg fra f.eks nå til jul? Jeg prøvde en gang å lage fløtekarameller til jul, men dem ble ikke særlig gode etter en stund. konsistensen ble helt anderledes. Hadde barnet mitt vært litt eldre kunne vi ha laget gaver sammens med h*n, men barnet er for liten enda. Tar imot flere billige, men fine gavetips :-) hi
cammiss Skrevet 4. oktober 2009 #24 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg ville prioritert å lage et hyggelig julekort/brev- med bilder av dere.. og med et bilde som da kan henge på kjøleskapsdøra el. og- heller brukt tid på det.og så ville jeg kanskje ha kjøpt- noen store hvite lys- som jeg hadde " dekorert" eller laget sløyfe rundt- eller. og gitt til de som burde få en gave- og skrevet noe om hvor mye de betyr osv.. og såhent det på et kort med lyset. og så har de en gave som varer et godt stykke ut over. og som def. gleder. Ellers er en julepynt ting- som er hjemmelaget. eller julegodt el. veldig hyggelig å få! Lykke til!
Himmel og hav Skrevet 4. oktober 2009 #25 Skrevet 4. oktober 2009 Kjøp Fabelgarn og strikk sokker. De blir kjempestilige og du får et par voksen og et par babysokker av to nøster. Lag lekre ull/silkeskjerf , sjekk de med fargeblanding nederst på denne siden: http://www.mamut.net/uldogsilke/shop/ Om du vil kan jeg beskrive for deg hvordan det skal gjøres. Gå på rema el, der hender det at du får kjøpt billige treskrin. Dekorer dem med decoupage og fyll dem med twist, badekuler, blomsterfrø/løk el. Kjøp en lydbok på i Mp3format på bokkilden eller bokklubben, kjøp billige minnepenner ( fra 65,- på komplett) og kopier lydboka over på disse og gi den samme lydboka bort til flere. Lag en "gartnerpakke" til barn: i en eske (skoeske med pent papir på) legger du en liten blomsterpotte, en sånn jorddings som utvider seg i vann ( husker ikke hva de heter), noen tomat, grassløk, paprika eller andre frø, og litt plastfolie, et strikk og evt andre hagete ting, og så skriver du et fint ark om hva de skal gjøre for å dyrke egne tomater el. Lag urteolje: leit etter fine, små flasker på loppemarkeder. Kjøp en potte timian eller rosmarin. Putt noen stilker på hver flaske og fyll opp med olivenolje. lag fine merkelapper. Oppsøk folk med eplehage og spør om du kan få kjøpe epler fort deg før frosten tar dem), lag eplesyltetøy med vanilje og kanel i og gi bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå