Gå til innhold

Dette med vogn... førstegangsfødende og aner ikke hva jeg skal velge... noen?

Anbefalte innlegg

Er 19+1 så det er ikke noe stress, men det er jo greit å se seg om liksom. Først hadde jeg veldig lyst på emmaljunga fordi den såg så kompakt ut og flere venninner har den, så maxi cosi og nå teutonia. Hmm... ikke lett dette her! Vi har et lite bagasjerom i vår røde Nissan sunny, så vognen må ikke ta altfor mye plass heller.

Er vognene sånn nogen lunde like store når de blir slått sammen?

Noen råd?

Hva har dere valgt?

Bor på Vinstra med mye snø om vinteren, så den må være god å trille i masse snø også..

Hjelp noen!!!

Fortsetter under...

Hei.

Har tatt samme runden som deg med vogner, fra emmaljunga videre til maxi cosi, brio etc. ER jo utrolig vanskelig- for mye å velge i , hehe. Endte opp med Emmaljunga City Cross da denne virker stabil og god, har vunnet flere tester, samtidig som den ikke er så tung som Simo og de andre Emmaljungamodellene. Er storfornøyd:-D

Jeg brukte OTH sin som bagvogn først, men nå som vinteren kommer lurende og gutten min har vokst ut av bagen har jeg kjøpt meg en Emmaljunga City Cross som jeg skal hente i morgen.

Den virker mye mer lun og koselig. Jeg hadde en liten en på sommeren og da var OTH sin lille bag helt flott å ha, men kjenner at jeg ikke ville valgt den som vogn om det var vinter, litt trang. Gå for en romslig bag uten at det er et dråg. (Simo er tunge dråg iallfall inn og ut av bil) Emmaljunga sine vogner virker som veldig gode og stabile vogner.

Vogner tar absolutt ikke like mye plass slått sammen. Du bør prøve den i bilen før du bestemmer deg. Og husk at du gjerne skal ha plass til noe annet enn vognen i bilen også ;) Utifra hvor du bor, så ville jeg også ha styrt unna alle vogner med små fremhjul. Vi også tro det er en fordel å satse på en vogn med lufthjul, men her er det delte meninger...

Jeg har hatt 4 hjuling gjennom to babyperioder, men har nå valgt en 3 hjuling (TFK joggster twist) med nummer tre som kommer i januar. Brukte denne til to-åringen i vinter, og synes den fungerte utmerket i snø (med låst fremhjul, vel og merke). Det som er dumt medTFK(og de fleste andre trehjulinger) er at man ikke kan ha barnet vendt mot seg etter bag perioden, sånn ved 6-7 mnd alder. I løpet av første havdel av 2010 skal TFK komme med en bag som kan brukes som sportsvogndel vendt mot deg frem til barnet er 18 mnd. Jeg håper dette vil fungere bra, for ellers vil jeg måtte kjøpe en brukt og billig "mellomvogn" jeg kan bruke fra 6-7 mnd alder og fem til barnet er ca 1,5. Persoling synes jeg altså at 3-hjulinger er enklere å manøvrere. Men dette er smak og behag. Uansett bør ikke vogna veie for mye, for ungen blir fort tung, og det er noe helt annet å trille en 8 kg unge i vogna i oppoverbakke enn å trille rundt på ett butikkgulv med tom vogn;)

Hadde jeg bodd på Vinstra ville jeg også lagt vekt på at vogna skal være lun, dvs med god beskyttelse mot vind.

Vet ikke om dette var til så mye hjelp, men...

Liker du Teutonia anbefaler jeg Mistral med lufthjul. Nett kombivogn med svingbart håndtak, noe jeg etterhvert synes er mer eller mindre et must. Men anbefaler altså lufthjul da disse gir mer demping samtidig som de har mønster som gir godt grep. Har hatt vognen selv og var veldig fornøyd. I tillegg er den veldig fin!!

Annonse

ser tyngde og hjul er tatt opp, men jeg vil legge vekt på selene i vognen. Da du ikke vet om den lille sitter i ro i vognen eller skal opp å stå mens du triller. Vi tenkte ikke over dette da vi kjøpte vognen. Fikk med 2 punkt sele. (har duo eller kombi, en bag og en sportsdel) Vi har måtte kjøpt ny vogn med 5 punkt sele i i etterkant siden lille ikke alltid sitter like i ro i vognen. Bare et lite tips.

Skal du ha en vogn som takler det meste av snøføre, og som er ti ganger bedre på slikt føre enn Simo og Emmaljunga, skal du velge OTH/MB urban jungle. Det er en lett trehjuling med luftdekk. Jeg har mye erfaring med vogner på snø (har bodd i et forbasket snøhull i Nord-Norge), og dette ervirkelig vognen jeg vil anbefale til det formål ;) Styr unna tunge firhjulinger, de er ekstra tunge å trille på snø! Minuset med MB er at den er lang sammenlagt, og bør derfor prøves i bagasjerommet før kjøp ;)

Om du absolutt vil ha en type Emmaljungavogn, ville jeg valgt City cross. Brio happy kan også være et godt valg. Styr unna Teutonia spirit da denne hevdes å være dårlig på snøføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...