☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Driver å planlegger bryllup nå, men det renner ikke over med penger her så må holde budsjettet lavt... Vi har regnet enkelt på det og har kommet frem til at vi blir ca 100 stykker, hvordan få dette så billig som mulig? Og har noen av dere giftet dere på en billig penge? Ha en flott kveld
☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. oktober 2009 Ingen som har giftet seg billig her?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Kommer an på hvor du bor, hva slags bryllup du er ute etter og hvor lenge det er til det bryllupet skal stå.
*dum&deiLig*™ Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Hva er budsjettet ditt? Det er vanlig å regne ca 1000 kr pr kuvert, så med 100 gjester bør du regne minst 100 000 kr.
Himmel og hav Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Tips for å få det rimeligere: - finn et lokale hvor dere selv kan stå for oppdekking, servering og sjenking - Kjør noen turer til Sverige hvis dere har mulighet og kjøp vin, konjakk osv - Be venner og bekjente om å ofre taxfreekvoter istedetfor gave. - Gå for f. eks grillmat, og benytt sjansen til å kjøpe inn kjøtt på tilbud, lei inn en kokk og lag tilbehøret selv. - dropp damaskduker, kjøp fløyel på rull hos Jysk - Be venner og slektninger om å bake - lag blomsterdekorasjoner selv, f. eks orkidehoder i pene skåler, eføy...mange ideer å få om du googler litt. - kjøp kjole brukt - ordne håret selv - lag innbydelser og takkekort selv
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Mye på spare på mat, alkohol og lokale. -Leig et bydelshus/grendahus - Tenk billig mat: svinesteik, oksesteik ol, ofte tilbud på dettte. Dette er mat som kan steikes på forhond og bare varmes opp på selve dagen. - Hør med div tenårings jenter om de er interessert i og sertvere. - forhør deg med slekt og familie (spesiellt de som ikke bruker alkoholkvoten sin på utenlandsreiser) om de kan kjøpe med seg litt alkohol for dere. Eller som himmel og hav sier, ta dere en tur til sverge. - Begrens alkoholen og evt kunn ha vin og diverse til maten og kakene. Evt kan dere kjøpe inn alkohol men evt ta 20 kr drinken. - Lag kakene selv, min mor er en dyktig baker og har bakt bryllupskaka til begge mine søstre..Alle lurte på hvor de hadde bestillt den fantastisk flotte kaka;) Kjøp brukt kjole og muligens du har en frisør i vennegjengen? Eller ei veninne som er flink når det gjelder hår og sminke? Egentlig bare fantasien som setter grenser. Men et sted og begynne er faktisk gjestelisten. Er det nødvendig og be så mange?? er det noen dere strengt tatt ikke trenger og innvitere... Lykke til;))
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Hadde jeg hatt lite penger, så tror jeg at jeg ville prøvd å spart på hvem som fikk komme. 100 gjester er mye, og det kommer til å koste uansett. Jeg ville nok heller lagt litt mer i mat og drikke enn å hatt alt som kunne gå av slekt og venner. Har vært i 3 bryllup i år, i tillegg giftet jeg meg for 4 uker siden, ingen av bryllupene hadde så mye som 100 gjester, men vanvittig god mat og drikke. Det er blandt annet det jeg sitter igjen med, den vanvittig gode maten, som forøvrig ikke var den tradisjonelle og kjedelige steika. Hvem vil server oksesteik i et bryllup? Det er jo det vi har til søndagsmiddag.....Men er uansett mange gode råd på hvordan man kan kutte kostnader. Lykke til.
Luthien1 Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Første tips fra meg er at dere gjennomgår gjestelista igjen. Lokaler med plass til 100 er dyre og mat til 100 er dyrt osv osv. Kan dere ikke kutte her, kan dere be inn til "spleiselag" og droppe gaver. Men jeg har vondt for å se at man har 100 nære slektinger og venner som MÅ være til stede.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Vi hadde ca 100 på gjestelista, og ca 65 kom. Vi leide et sted hvor vi kunne være ute, men inne og spise under litt "kummerlige" forhold. Vi grilla, og bestilte maten (kjøtt, poteter, salat osv) fra en lokal slakter. 250,. pr kuvert. Vi bestilte til ca 50 pers, og spedde på med pølser og burgere til sære voksne og unger. Vi hadde ikke dessert, men kaker (vi hadde ikke trad. bryllupskake). Vi hadde øl, brus og vin i begrensede mengder, noe folk visste fra før. Dette fordi vi hadde mange barn med. Vi hadde ikke dyrt bestikk, porselen osv - men vi hadde en fantastisk fest! Tilsammen kostet alt ca 35000,-. Og det var en fantastisk fest:D
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 I tillegg til det som nevnes her, gå gjennom famile- og vennekretsen og se om noen kan bidra med ett eller annet: Servitører, frisør, fotograf, kokker, kakebakere, noen som har tilgang på et godt lokale på jobb osv. Og, velg ut hva som er viktig for dere: Er fri bar viktig? Antall gjester? Pynt? Er det spesielt viktig å ha en mest mulig fancy middag? (det var det ikke for oss). Vil dere bruke mest penger på klær/sminke/frisyre eller andre ting?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 Vi brukte ca 50-60 000, hadde 120 gjester. Og før noen angriper meg for å være kjip: Det måtte av ulike årsaker bli slik, bl.a. pga av tidsnød og at en sentral gjest var i en terminal fase av livet.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Bryllupet vårt kostet ca. 30 000. Leide lokale og fikk mat fra cateringfirma. Vi hadde masse mat, masse kaker og fri flyt av drikkevarer. Vi feiret på "landet". Vi var ca. 50 til maten pluss at noen kom etter maten. Kjolen jeg hadde var egentlig en selskapskjole, men den liknet en brudekjole. Jeg tror de færreste ville gått i kjolen min i et selskap:) I tillegg kom ringene og dressen til mannen, samt bildene.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 Og ja, vi hadde ikke fotograf, dyr kjole o.l. (brukte bunader som vi allerede hadde, skifta til noe annet etter kirka), ikke bryllupskake, ikke bordkort, band og dyre programmer. kirkeprorgam lagde vi selv, for eks. invitasjonene lagde vi selv. Vi handla godis som ble lagt i poser til alle ungene, pynta med levende lys og hadde bålkos ute. Dermed slapp folk å stripynte seg også! Bestillte et par bløtkaker, ellers bakte venner og kjente. Hadde enkel bevertning mellom kirka og middagen.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #15 Skrevet 4. oktober 2009 Du kan jo begynne med og kjøpe en billig brudekjole av meg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå