Gå til innhold

Hva skjer med arbeidsledighetstrygden hvis jeg takker ja til et vikariat på 3 mnd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har muligheten til å takke ja til et vikariat på 3 mnd. Men jeg er 100% arbeidsledig nå, hva skjer med arbeidsledighetstrygden hvis jeg takker ja til den ?

Må jeg søke på nytt om dagpenger når vikariatet er over ?

Aldri hatt et vikariat før, kan man si en slik stilling opp eller er man bundet i 3 mnd ? Tenkte om en fast stilling skulle dukke opp.

Kan oppdragsgiver plutselig forkorte de 3 mnd ned til 2 mnd feks ?

Hvordan blir det da med arbeidsledighetstrygd ?

Skrevet

Om du er bundet for 3 mnd eller kan si opp om du får annen fast jobb skal dere enten snakke om på forhånd eller det står i kontrakten.

Sist jeg hadde ett kort vikariat var jeg bundet den tiden vikariatet varte.

Du kan bare få gjenopptatt dagpengene når det går kortere enn 1 år mellom.

Har du kontrakt på 3 mnd kan de ikke forkorte den.

Om de forkorter gjennopptar du dagpengene.

Sier du opp selv har du 8 uker karantine på dagpengene.

Du snakker med NAV om dette og spør om du fortsatt skal sende meldekort der du skriver du er i jobb eller om de skal sette det på vent.

Skrevet

HI her,

Fint svar ja :) Det er jo det jeg prøver på. Har jobbet siden jeg var 14 år så er ikke noen latsabb som ønsker å leve på arbeidsledighetstrygd.

Men som aleneforsørger av 3 barn er jeg også nødt til å tenke på om jeg blir stående uten inntekt hvis jeg takker ja til et kort vikariat.

Så beklager at jeg ikke har mer peiling siden jeg har hatt fast stilling de siste årene.

Skrevet

Siden dette er bare for en kort periode, vil jeg anbefale deg å fortsette å stå reg. som arbeidsledig, slik at du er aktiv i systemet. Regner med at du håper på fast jobb..??..

Du bare fyller ut på meldekortet antall timer du jobber hver dag, så trekker de deg deretter. Du er fortsatt reg., og du slipper å reg. på nytt etter vikariatet. Samt at du får info om aktuelle jobber selv om du har "jobb".

Lykke til !!

Skrevet

Arbeidsledighetstrygden blir tilsvarende forskjøvet, er jeg ganske sikker på. Er nok veldig lurt av deg å takke ja til vikariatet. For det første er det enklere å søke jobb når man er i jobb og for det andre så kan det jo dukke opp forlengelser og andre muligheter i den stillingen du skal i vikariat i:)

Har du en avtale for 3 mnd, har du en avtale for 3 mnd.

Skrevet

Ja, og som det blir nevnt over her, du bare fortsetter å sende inn meldekort som vanlig i den perioden, da er du i systemet deres.

Skrevet

HI her igjen,

Aldri hatt arbeidsledighetstrygd før, så skjønner jeg det rett at jeg bare ringer NAV og sier ifra om vikariatet men fortsetter å sende inn meldekort de 3 mnd. og så når jeg ikke har jobb mer så trenger jeg bare å sende inn meldekort og da kommer dagpengene automatiskt ?

Er litt spennt skjønner dere fordi jeg skal ringe ang.vikariatet i morgen og takke ja :)

Ikke en måned siden jeg ble arbeidsledig og syns allrede det er fælt å være uten jobb. Så kommer til å takke ja til hva som helst.

Skrevet

Jeg hadde takket nei, og brukt tiden på å finne en fast jobb, eller et langvarig engasjement.

Skrevet

Ikke takk nei, får Nav vite det, kan de sette karantene på dagpengene!!! Du trenger ikke ringe nav, du bare krysser av for at du har jobbet og sender det inn som vanlig:)

Dette er jeg ganske sikker på, hjalp ei venninne med å sende inn hennes meldekort, de gangene hun selv ikke hadde anledning til det. Hun hadde oppdrag innimellom mens hun fikk arb.ledighetspenger, og fikk bare perioden forlenget med tilsvarende den tiden hun jobbet. Så dvs at dersom du har krav på arbeidsledighetspenger frem tom nyttår, så får du det med de tre månedene forlenget tom mars.

Skrevet

Nei, nei, nei, du må helt klart takke ja! Det vil se pent ut i papirene dine at du heller velger kortere engasjement enn at du står helt ledig. Vikariat leder ofte som kjent til mer jobb, flere kontakter og i mange tilfeller også fast jobb! Det er jo bare å sørge for å informere NAV om at du fra dato xxxxxx står uten inntekt og at du da må tilbake på dagpenger. Tror dessuten (les: TROR) korte vikariat har kort oppsigelsestid også. Men dersom du skulle få fast jobb i mellomtiden er det jo ikke uvanlig at en ny arbeidsgiver må vente på den ansatte i inntil 3 mnd. Lykke til!

Skrevet

Jeg syns det kommer helt an på hvilken type jobb man ser for seg å ha i fremtiden, og hvilken utdannelse man har. Hvis man skal inn i jobber med krav om høyere utdanning er det omfattende søkeprosesser og intervjuprosesser. Det er flott å ha et slikt kort vikariat hvis denne arbeidsgiveren er forståelsesfull mht. at du må gå på intervju osv i arbeidstiden. er ikke dette mulig hadde jeg som jeg har sagt tidligere takket nei og konsentrert meg om å få den riktige jobben, eller eventuelt tatt et tilbud senere som hadde gode betingelser i forhold til varighet osv.

Jeg har aldri vært arbeidsledig selv, men kommer til å være i den situasjonen etter endt permisjon. Jeg har takket ja til alt mellom himmel og jord for å unngå arbeidsledighetstrygd, men når jeg ser tilbake på hva det har gitt meg tilbake er det null ansienitet og dårlig lønn. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg denne gangen skal ha den riktige jobben. Det vil minimum si langvarig vikariat, men egentlig mener jeg nå at det er min tur å ha fast jobb. Uten fast jobb har man ingen rettigheter til lån osv, så jeg er rett og slett for gammel til å surre rundt i midlertidige stillinger som ikke gavner andre enn arbeidsgiverne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...