Lefsa Skrevet 4. oktober 2009 #1 Del Skrevet 4. oktober 2009 Slenger ut noen spørsmål her jeg og håper på mange seriøse svar fra dere foreldre. Når ønsker du at ditt barn skal få spise frokost i barnehagen? Tenker da på tidspunkt. La oss si at man har felles frokost fra f.eks kl 8 til 9, ( frokost er matpakke) er det da greit at alle barn må vente til kl 8 med å spise, eller bør barnet få mat når det kommer i barnehagen f.eks kl 7? Hvor lenge ønsker du at barnet skal være ute hver dag? Er det greit at ditt barn selv om det kanskje er bare 1 år og mindre enn det må være ute i 2-3 timer hver dag uansett vær og vind? Hva ønsker du som forelder å ha innvirkning på i ditt barns barnehage? Hvilken service ønsker du at det er i barnehagen din ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filifjonka Skrevet 4. oktober 2009 #2 Del Skrevet 4. oktober 2009 Nå er mine barn eldre, men alle har gått i barnehage fra de var ca ett år, så jeg drister meg til å svare. Jeg syns det er greit at barnehagen har faste tidspunkter for måltider. For det første gir det mindre arbeid for de ansatte. For det andre tenker jeg at det må være fryktelig vanskelig å følge opp at alle barna faktisk får frokost dersom den skal spises til helt forskjellige tider. I barnehagene mine barn har gått i har frokosttid vært sånn 8.00 eller 8.30. Dette er helt greit. Jeg har alltid syntes at det har vært bra at barna får være ute hver dag, men jeg vil ikke kreve at det skal være minst så lenge, eller sette noen maksimaltid for dette. Det er væravhengig. Og i -30 grader er det greit at de ikke går ut med de aller minste. Jeg har kanskje vært heldig med barnehagene, men de voksne har alltid vurdert dette på en god og fornuftig måte etter mitt syn. Som forelder ønsker jeg å være trygg på at mitt barn blir sett og tatt vare på i barnehagen, at de får nødvendig hjelp til påkledning og spising, og blir skiftet på når det trengs. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140759055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. oktober 2009 #3 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg mener at man bør ha felles måltider fordi det gir mer ro rundt måltidene og jeg har sans for gode spisevaner hos barna. Så lenge været er godt nok til å ikke skade ungene, kan de godt være lenge ute. Men sunn fornuft er en god egenskap å ha, og det ville jeg nok håpe at mine barns barnehage hadde også. Dvs. man skal ikke være ute i 3 timer bare fordi det er sånn. Ja, jeg vil til en viss grad ha innflytelse på barnehagen, men barnehagen må også ha en platform som de står på og som de står for selv, for dersom alle foreldrene skal ha innflytelse og ting skal forandres og legges tilrette hver gang noen foreldre ber om noe nytt, da kan det bli temmelig kaotisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140759822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #4 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg signerer denne! Bruk fornuft og ikke forklar alt til oss foreldre av bagateller, tror det er bedre at man spør hver enkelt 1 gang i måneden om hvordan ting går. Så være åpen for de tilbakemeldingene som kommer. Rigide systemer kan lett bli litt stive og skape missnøye. Og veldig fleksible systemer gir bare kaos som nevnt. Man må finne mitdten selv. Og det er vel hele kunststykket og det som skiller den gode fra den dårlige. Jeg vil tro at en dag i praksis aldri vil bli 100% slik man planla den pga barn er nokså utforsigbare. Men at man er trygg og god til å ikke la seg frike ut av avsporinger, heller kommer inn igjen på sporet. Synes Jesper Juul er inne på mye og at dialog er et godt hjelpemiddel! Heldigvis er de aller fleste foreldre normale : ) men meninger har alle! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140760436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #5 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes ikke det er greit å måtte vente til 8 for å spise, barn som kommer når bhg åpner 7.15 er jo der nettopp for å spise frokost og er jo sulte! Hos oss er det heldigvis "løpende" frokost, så mine to spiser frokost sammen når de kommer. Jeg synes heller ikke det er greit å la små barn være ute lenge uansett vær og vind. Er det fint vær kan de gjerne være ute hele dagen, men om det regner eller er kaldt synes jeg det holder med en time +/- av gangen. Små barn sier ikke fra når de er våte eller kalde. Jeg ønsker at barna mine skal ha en trygg og forutsigbar hverdag, at de skal få utfolde seg og vokse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140761357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 4. oktober 2009 #6 Del Skrevet 4. oktober 2009 I bhg til jenta mi spiser dem frokost kl 0900. I utgangspunktet synes jeg det var noe sent, men de tilrettelegger en "tidelig frokost" for de barna som kommer tidelig noe jeg synes er kjempe bra:) 2-3 timer ute hver dag uansett vær synes jeg er litt vel drøyt for et barn på 1 år og yngre, men må se ann på hvert enkelt barn sitt behov. Dette må man se ann på. Jenta mi elsker å være ute. Jeg ønsker at de skal se hvert barn som et individ og forstå at alle ikke har samme behov. Legge til rette så mye de kan for barnets beste. Jeg er kjempe fornøyd med bhg til jenta mi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140762000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #7 Del Skrevet 5. oktober 2009 jeg syns det er viktig at dem spiser frokost sammen. Det gjør de der ungene mine går og der jeg selv jobber. jeg gir ALLTID ungene noe å spise før vi går hjemme fra. Selv om de er i barnehagen til kl 7.30 ofte.. Det kan være et eple, en yoghurt, en banan osv... ev et glass juice, melk osv... så er det frokost kl 8.30...jobber samme sted som de går da... og selvsagt om de er veldig sulten når de kommer så får de spise litt... Ute tiden syns jeg man må se litt an været. og selvfølgelig hvor aktive barna er. Mini på 1 år er utrolig glad i å være ute. På sommeren kan han godt være ute hele dagen. Han liker og å være ute når det regner men syns ikke han trenger 3 timer i strekk da liksom... da kan han heller få gå ut to ganger eller noe.. eldste på 4 år syns jeg skal være ute minst 1-2 timer på denne årstiden.... spørs jo veldig på været og humøret. hun er ikke så veldig aktiv så derfor har jeg med gode varme klær til henne..( minste har jo selvfølgelig det også) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140766640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Freken Skrevet 6. oktober 2009 #8 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jenta mi er ett år. Ideell frokost for oss er 7.30. Barnehagen har frokost 8.00 - jeg gir derfor yoghurt/ banan/ mme el lignende på morgenkvisten for jeg syns det er for lenge å gå uten mat. Hadde vært fantastisk om de kunne gi henne noe, men tviler på at det lar seg gjøre midt i leveringsrushet. 3 timer ute i drittvær er for mye. Men om de går tur med tvillingvognene og har regntrekk og godt tøy på syns jeg det er ok. Min barnehage er ikke ute lenge om det er drittvær, det er jeg glad for. Jeg ønsker å få informasjon fortløpende, jeg ønsker at de ansatte skal være tilgjengelige for meg, men det viktigste er at jeg ser at de er opptatt av barnet mitt når hun er i barnehagen. Jeg er sikker på at det er like mange forventninger til de ansatte som det er barn i avdelingen, og mener de må få en viss arbeidsro og derfor er det ok å få avklart hvordan tilbakemeldinger skal gis ol. På første foreldremøte skulle jeg ønske at halve møtet ble brukt til gruppesamtaler mellom foreldre, der tema skulle være feks - hva kan vi som foreldre gjøre for at dette skal være en god barnehage for ungene våre? - hvordan skal informasjonsflyten gå? - Hva ønsker vi at skal prege barnehagen? - Hvordan ønsker vi at barnehagedagen skal se ut? Første møtet var imidlertid en to timer lang monolog fra daglig leder, ikke så mye som en presentasjonsrunde av oss foreldre. Jeg er ganske sikker på at det i en hver småbarnsavdeling vil være foreldre med kompetanse og tid og lyst til å delta, og det skulle jeg ønske at det ble gitt rom for! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140772512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lefsa Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 8. oktober 2009 Så da er det ikke så ille om vi avventer frokosten til kl 8 da=) Så for meg at foreldre ikke ville like det, men ut fra det dere svarer her, så går det greit for de fleste. Utetiden ja, det må være på barnas premisser og vær og vind. Skal ta med meg det jeg leser her av hva foreldre ønsker ut av foreldremøte Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140779671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #10 Del Skrevet 16. oktober 2009 Greit med faste spisetider, men veit at det mange steder fungerer fint med "løpende" frokost, har ikke noe imot det når det fungerer. Ser helst at barna er ute hver dag på småbarnsavdeling, men hvor lenge de bør være ute må man se an-er ikke noe poeng å være ute i timesvis hvis barna blir slitne og sure. Hver dag men i korte perioder! I barnehagen der sønnen min går var de minste ute (utenom sovetid) bare 2 ganger i uka ila vinteren, det mener jeg er for lite. Da har man jo også mindre anledning til å være ute på ettermiddager også, så egentlig er det ganske viktig å komme seg litt ut om vinteren. Men forstår det godt om de blir inne når det er veldig kaldt eller veldig glatt. Som foreldre ønsker jeg at de retter seg etter mine ønsker når det gjelder påkledning, mat o.l., sånne basisting er min avgjørelse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140758871-m%C3%A5ltider-og-utetid-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdeling/#findComment-140823702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå