Gå til innhold

Ett alternativ til skrikemetoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Da jeg la min 5 måneder gamle sønn i kveld tenkte jeg på hvor utrolig lett det er å legge han og hvor lenge det har vært sånn. Han får på fanget mitt i mørkt rom, sovner og så er det bare å legge han ned. Rene engelen. Har jo ingen garanti for at det forblir slik, men det har startet bra ihvertfall.

Med nr. 1 som nå er 3 år tok det litt tid før vi begynte med faste rutiner om kveldene. Han var vel rundt 3 måneder da vi så smått startet. Først bading, så melk i mørket og så i seng. I begynnelen demonstrerte han litt med gråt, men jeg lot han smågråte litt (hørte på gråten om det var sutring eller blodig alvor), gikk så alltid inn, trøstet han, eventuellt litt melk og så i seng igjen. Men aldri lyset på og aldri ut av rommet. Etter en kort stund skjønte han at det var trygt og har siden vært null problem å legge.

Med nr. 2 startet vi allerede når han var 2-3 uker. Samme rutine; bad, melk i mørkt rom og så i seng. I begynnelsen gråt han og da var det inn hver gang, gi trøst så han roet seg og så i seng. Dette kunne skje altfra 1 til 5 ganger før han sovnet. Men aldri lyset på, aldri snakking og aldri ut av rommet. Altså ingen belønning for å gråte, bare ren trøst og trygghet. Etter kort tid ble han også trygg og enkel å legge. Nå sovner han enten på skulderen min etter melk eller jeg kan legge han i sengen og han finner søvnen selv.

Er overbevist om at gråten er fordi de tror de er forlatt og redde. Derfor må man gi dem trøst og vise trygghet for at de skal bli fortrolige og trygge selv.

Ville bare dele dette!

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt/gjort det omtrent på samme måte som dere. Storebror på 2 har alltid vært enkel å legge (med små unntak). Vi begynte med leggerutine da han var 3-4 mnd, tror jeg. Bade, pupp og kos i mørket også i seng. Vi har aldri latt han ligge å gråte i sengen, og heller ikke tatt han ut av rommet - selv om vi har tatt han opp ved behov.

Lillebror er nå 5 uker. Vi har ikke begynt med leggerutiner enda, men når han er lagt i sengen skjer all amming og byssing på mørkt rom (nesten:)).

Selv om dette har fungert utmerket for oss, tror jeg nok det også kommer litt an på ungen. Noen syns jo rett og slett det er pyton å legge seg uansett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...