Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Hei igjen, starter liksågodt en ny tråd iom du vil at den andre skal forsvinne Jeg har lest at det er 50/50 prosent sjangse for at kroppen rydder opp selv. Alternativet er det som skjedde med deg, at egglederen kan sprekke for trykket blir så stort. Grunnen til at det enten skjer det ene eller det andre er jeg neimen ikke sikker på... Legen på sykehuset mente det var fordi at mine graviditeter nok satt rett utfor eggstokken, og at de så vist hadde begynt på veien ned mot livmoren, mens i hos tilfeller som deg hadde det befruktede egget kommet lenger ned i egglederen, og derfor var det ikke noe vei verken frem eller tilbake. Ikke vet jeg? Jeg vet at dette kan høres litt søkt ut, men grunnen til at jeg visste det var exu var mer eller mindre kun intuisjon. (+ litt research) Før mine 2 exu'er, har jeg hatt 3 veldig tidlig sa'er. 2 i slutten på 07 og en i slutten på 08. I mars i år fikk jeg ny positiv test, som i motsetning til de 3 tidligere gangene ble sterkere og sterkere. Altså, hcg steg. Jeg ble oppfølgt av lege pga habituell abort. De første målingene var fine, og alt så bra ut. Så, en søndag fikk jeg veldig vondt magen. Litt under navlen. På venstre side. Reiste til legevakten og foreslo exu (hadde lest litt om det). Legen sendte meg hjem, og mente at nei, ingenting galt. Alle rundt meg sa at jeg burde slå meg til ro med det, og at dette nok gikk fint. Men jeg bare VISSTE at det var exu. Satte meg ned ve pc'en og leste alt jeg kom over som omhandlet exu. Dagen etter forsvant smertene, og jeg tenkte at "jeg kan jo ikke mase på legen når jeg ikke har vondt en gang". Ny dag, og smertene kom tilbake igjen, og jeg gikk via lege og maste meg til en time på sykehuset. Her så de med ul noe som kunne ligne på en exu akkurat der hvor smertene var. Jeg ble skrevet inn, og iom jeg var så lite på veg (knappe 6 uker) følgte de bare med meg over natten. (De trodde ikke det var fare for at noe skulle sprekke) Dagen etter sank hcg, og jeg ble utkrevet med beskjed om at jeg kom til å blø ut alt selv. Det visste de pga synkende betahcg-verdier. (Exu ble konstatert på bakrunn av ultralyd og mine symptomer og smerter.) Denne gangen var jeg rundt 6 uker. I juni/juli ble jeg gravid igjen, og rundt 5-6 uke kom helt like smerter, på nøyaktig samme sted - bare motsatt side. Denne gangen på høyre side. Jeg bare VISSTE igjen at det var det samme, og igjen maste jeg meg inn på sykehuset. Resten av historien er lik den andre.... Mine exu symptomer var...sparsom blødning, lite graviditetssymptomer og så plutselig kom smerten. Det stemte så godt meg det jeg fant av info på nettet, og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg bare visste det. Jeg har i hele min prøvehistorie ligget et skritt foran legene. Jeg har PCOS og lette Endometrioseforandringer, og dette visst jeg før jeg fikk diagnosene. Jeg har lest meg til det selv... I forrige uke fikk jeg utført laparoskopi/kikkhullsoperasjon. Dette for å se inn i eggledere osv. Konklusjonen var god passasje på begge egglederne og lette endmetrioseforandringer. Venter på brev fra sykehuset som skal si litt om den videre gangen i prøvingen... Oi, oi, ble MASSE om meg her, men du spurte, og jeg svarte - hehe Sliter litt med å fatte meg i korthet, og så syns jeg alt dette med prøving (og feiling) er så ufattelig facinerende ) Du får lese om du gidder. Vil forresten også legge til at de sier smertene som du opplevde er helt j******, men jeg hadde også SYKT vondt. Og en graviditet skal ikke være så vond. Da kan det jo ikke være normalt... Slik tenkte i hvertfall jeg, og jeg fikk jo rett. Jeje, masse lykke til - dette klarer du...selv med en eggleder Hilsen fra
Indigo 08-10-13 Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Hei, tusen takk for du har tatt deg tid til et langt og informerende svar:) Ja, det er som du sier veldig facinerende dette med prøving, som dessverre også innebærer feiling. Dette med feiling som gjør det så utrolig spennende. Og på tross av alt, kan jeg faktisk ikke vente med å sette igang igjen, utålmodig som jeg er av natur! Godt å vite at det er 50/50 sjanse for å slippe en evt. ny operasjon da, iom at jeg dessverre har større sjanse for ny ex.u. når jeg først har opplevd en. Jeg oppfyller heldigvis ikke noen av de andre risikofaktorene! Min ex.u. satt forresten veldig høyt oppe, rett utenfor eggstokken. Det var mest sannsynlig derfor jeg ikke hadde blødd noe vaginalt! Uff, du har litt av en prøvehistorie, og virker ved godt mot da! Høres ut som kikhullsoperasjonen gikk bra, og at du har gode utsikter til å lykkes! Prøver dere fortsatt, eller avventer dere på hjelp? Og når det gjelder oppfølging, du nevner dette med hcg-måling. Hvor tidlig og hvor ofte bør jeg be om dette neste gang? Fastlegen min har nok ikke ekspertise på dette feltet, så greit å vite hva jeg skal be om. Lurer på om jeg kanskje heller bør gå gjennom gynokologen min.. Men så undrer jeg meg, jeg har jo fjernet den "defekte" egglederen. Hvorfor har jeg da større sjanse for å oppleve ny ex.u.? Den andre egglederen skal jo i utg.punktet være frisk! Som du sier, en graviditet skal _ikke_ være vondt, første bud (et godt råd å ta med seg på veien)!! Hyggelig om du vil svare igjen:)
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Ja, det er meg litt av en berg og dalbane denne prøvingen... Lap'en gikk fint, ja, men jeg var nok en av de uheldige etter operasjonen. Jeg fikk masse luftsmerter, og tror trygt jeg kan si at det er det verste jeg har vært med på... Men nå er jeg helt fin Vi prøver som bare det vi, hehe Lap'en var forrige torsdag (24.), og jeg har enda ikke fått EL. Har lest at det bare er å kaste seg på rygg etter lap, så da gjorde jeg det Dersom jeg ikke blir gravid denne pp'en, begynner jeg på Pergotime igjen neste syklus. Prøver det i noen mnd, tenker jeg, og går ikke det, får jeg ta meg en tur til spesialist igjen. Skal jo i teorien ikke være umulig å få det til nå... Ang deg og din exu, synes jeg det var rart at den satt så høyt oppe. For da kan det jo ikke stemme det som legen fortalte meg. Jeg tvilte faktisk litt på teorien hennes (jeg har min egen teori, skjønner du . Min teori, som jeg kom frem til før lap'en og før jeg visste at egglederne mine er åpne, er at ettersom jeg blødde "fosteret" ut selv begge gangene, så kan det jo umulig være tett ho meg. Jeg blødde det jo ut - ergo det må jo være åpent. Hos deg KAN det jo være at det ver tett litt lenger nedi, og derfor spakk det. MEN DETTE ER MIN EGEN TEORI, OG DU SKAL IKKE SE BORT I FRA AT DET ER BARE TULL OG VAS, hehe Men det høres logisk ut i mitt hode. Jeg lurer på... Visste du at du var gravid? Fikk du positiv grav.test? Sterk? Svak? Hadde du grav.symptomer? (Kvalme, ømme bryst, følte deg gravid osv.) Blødde du ikke, sier du? Jeg har rett og slett bare reist innom laben hos fastlegen annenhver dag og tatt blodprøve. Dagen etter ringte jeg til kontoret til fastlegen og spurte hva verdien var. Etter 2 sa'er gjorde jeg dette. Ved sa nr 3 og ved 1. exu pratet jeg ikke en gang med legen. (selvsagt etter at jeg begynte å få vondt ved 1. exu, da) Mens ved exu nr 2, ringt jeg til legen min da jeg fikk positiv test og sa at "jeg vet at jeg har sprunget ned dørene hos dere i det siste, og det har jeg tenkt å fortsette med". Kun slik at jeg visste om jeg hadde hans støtt eller ei (koster jo sikkert staten litt med analyse av prøver??) Jeg hadde selvsagt hans støtte Det som er litt drit ved en exu, er at verdiene KAN se helt normale ut. Det gjorde de med meg. Så det er ikke sikkert at du vil får noe hint om det er exu. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ringt legen min neste gang jeg fikk positiv test, og spør om det er greit at du tar 3-4 prøver i begynnelsen av svangeskapet. Ca annenhver, evnt hver tredje dag. Det er helt sikkert ok. Ring dagen etter for resultat, og dersom sekretæren ikke mener noe om det, så kan du alltids finne ut på nett om verdiene ligger innenfor normalen. Her inne er det masse hjelp å få. Dette med gjentatte exu'er skjønner jeg ikke helt. Det sies at det er 10% sjangs for at det skjer igjen. Som du sier så fjernet jo du den defekte egglederen din, og jeg er helt med på tanken om at da "bør" det ikke skje igjen, men rare min kropp fikk jo en exu på hver side. Altså jeg falt innefor den gruppen som fikk en til tross den første. Skulle jo tro det skjedde samme plass da, men den gang ei?!?? Nei, jeg vet rett og slett ikke, men jeg var nok max uheldig, og jeg tviler sterkt på at du blir det samme. Går nok heeelt fint neste gang! Neste gang du blir gravid, så kjenn litt etter på kroppen din (uten å bli paranoid). Føler du deg gravid? Har du grav.symp? Sterk test? Fine hcg verdier? Kan du svare nei på de 4 spm, og du plutselig blør litt sparsomt (hos meg vekslet det mellom spotting av fint friskt blod og brunt ekkelt gusj), og ikke minst, dersom du får vondt på den ene siden, så ikke nøl med å kontakte lege/legevakt med en gang, og KREV innvendig ul!!! Tviler på det skjer igjen, som sagt, men kanskje greit å vite likevel Ble langt igjen, gitt. Og veldig rotete. Hopper fra det enen til det andre... Jeg blir bare så engasjert, hehe
Indigo 08-10-13 Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Luftsmerter: jepp, vet alt om det. De blåste jo så sykt mye luft inn i magen min, først nå den begynner å bli normal! Hvordan utførte de lap´en på deg (av ren nysgjerrighet)? Siden du var så kjapt klar på ryggen igjen;)? Må vel vente ei uke til her regner jeg med.. Ser fram til å få fjerna naglene imorra, ellers ser det faktisk ganske så "pent" ut:) Legene sa faktisk det var litt rart at den satt så høyt oppe, uten at jeg spurte noe mer om det. Uff, mye jeg skulle spurt om, men var så sinnsykt sløv av all medisin og narkose, sov bortimot 30 timer, bare våken og spiste. På tross av at jeg lå på 4-mannsrom! Skikkelig borte altså! Men nok om det!! De sa forresten at de liksågreit fjerna hele egglederen, fordi det var så stor sjanse for å bli plaga med det samme igjen. Håper de undersøkte andre siden + eggstokk og så at det så greit ut. Som sagt, skulle grevd og spurt litt mer da jeg hadde sjansen! (Må bare nevnte at jeg følte jeg var i de beste hender når det gjelder ex.u. Heldigvis! Assistentlegen tok imot gutten min for 10 mnd siden, setefødsel, dramatikk igjen, men et annet kapittel! Veldig fornøyd med vedkommende lege!) Forresten enig med det (sånn logisk sett) at egglederne dine må være åpne siden du har blødd det ut begge ganger! Og for å svare; - Ja jeg visste jeg var gravid. Fikk _sykt_ tidlig positiv test (og med positiv mener jeg sterk og klar positiv uten tvil, ingen skyggestrek!!) med billigstrimmel og CB, 8 dager før IKM, dag 18 i syklusen! Dette syntes jeg var megarart, og hovedgrunnen til at jeg ante ugler i mosen! - Ingen gravid-sympt. Følte meg overhode ikke gravid. - Blødde ikke en dråpe. Først noen dager etter operasjonen startet jeg å blø. - Fikk forresten et forvarsel (i tillegg til lavtstigede hcg-verdier) 1 1/2 uke før ex.u. Syk smerte på venstre side som varte i et par timer, en smerte som gjorde det vanskelig å fokusere på annet! Burde tatt hintene! Hcg-verdier ca. ved 3+1, 3+4 og 4+0 var på 142, 144 og ca. 180! Men nå vet jeg! Skal ta hcg-verdier straks jeg finner ut jeg er gravid, og i tillegg be om tidlig UL. Tro hvor tidlig et svangerskap kan oppdages, uansett hvor det sitter? Heldigvis har jeg en bra fastlege, dog travel! Ligger noe i kvinnelig intuisjon altså! Jeg er en positiv person, har liksom troa på at det går greit. (En av grunnene til at jeg drøyde før jeg oppsøkte hjelp!) Men jeg følte liksom innerst inne at det aldri kom til å bli noe baby denne gang! Ventet på SA... Hadde det vært så "greit"! Spennende tid framover for din del (og min:) Når forventer du el?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå