Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Mener dere at dersom dere blir utsatt for en feil fra en service geskjeft så kan dere oppføre dere som dass? Hva er galt med å si fra på en skikkelig måte? Får man ikke gehør for det får man heller klage skriftlig eller muntlig til leder. Man bør da kunne oppføre seg som folk. Mulig at servicen rundt omkring hadde blitt bedre om de ansatte hadde sluppet å bli skjelt ut for den minste lille ting. Jeg jobber ikke selv i butikk, men hjelpe meg så mange ganger jeg har sett butikkansatte bli utskjelt. Virker som en plass der folk tar ut all dritten de ikke får utløp for andre steder.
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Det er veldig mange kunder som mener de kan behandle butikkansatte som dritt. Jobbet i butikk ved siden av studier for mange år siden og ble stadig sjokkert over hvor ufine folk er. Det er faktisk ikke sant at kunden alltid har rett
It's all about me Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Men det å oppføre seg begge veier. Og når en jobber i et yrke er det da å forvente at en kan de enkleste basisreglene. Ja det er mange som får høre det av kunder uten å ha fortjent det, men det å være ydmyk er ikke utelukkende kundes oppgave. Mener du virkelig at en skal betale 3 ganger så mye som det som er priset for så å bare takke og bukke når en går?
prekæs Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Helt enig. Mange som burde blitt fortalt at med ett smil og en trivelig oppførsel, så får man som regel vilja si, selv om man mangler kvittering på det man vil bytte og ikke har bytterett (som eksempel). Er man hyggelig mot en kundebehandler, får man som regel service utover det vanlige. Er man agressiv i utgangspunktet, følger man boka for kundebehandling, ikke mer. Min erfaring er at dem som krever mest og er mest burugler, er gjerne dem som aldri har vært i jobb.
Gemini77 Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg regner med at du sikter til innlegget om Rema1000, og ser absolutt ikke hvor hun oppførte seg som en dass. Den butikkansatte la seg ikke akkurat i selen for å yte service i starten hun heller. Det går da begge veier!!!! Og de er faktisk avhengig av kunder for at bedriften skal gå rundt. Så litt service kan vi kreve! Og her syns jeg den ansatte startet det hele. Og jeg syns det er et reelt spørsmål om hvorfor de i all verden setter opp at 2 stykker koster 10 kroner, når det allerede er priset at 1 koster 5 kr! Greit at man reagerer forskjellig, men hva med å respektere andres reaksjonsmønster istedenfor å lage en ny tråd hvor man påpeker at folk oppfører seg som dass..? Det er jo tydlig at ikke alle mener at hun oppførte seg så dårlig utifra situasjonen hun var i.. Men siden du mener noe annet, så lag en tråd hvor alle som er enige med deg kan signere.. Godt å ha andre her inne til å fortelle seg hvordan man selv skal reagere. Jeg skal ha det i mente neste gang jeg ønsker å gi tilbake med samme mynt!
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg ble inspirert av det innlegget, men ønsket å drøfte på et generelt grunnlag hvordan folk oppfører seg som kunder.
*dum&deiLig*™ Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Enig med HI. Man kommer langt med normal folkeskikk.
Miss Foster Skrevet 3. oktober 2009 #9 Skrevet 3. oktober 2009 Det skal gå begge veier mener nå jeg. Har opplevd både ubehagelige kunder og betjening. Men som noen andre skriver, hvis du selv vet å oppføre deg så får du som regel også en bedre oppførsel tilbake. Når det gjelder det andre innlegget (siden det allerede er dratt inn her) så har begge parter feil i måten de opptrådde på. Og kunden har faktisk ikke alltid rett, selv om hun her hadde det pga. feil i markedsføringen ) Må selv tilføye at jeg kun har positiv erfaring med Rema og hvor behjelpelige de er hvis jeg har reagert på pris, ville byttet noe eller har glemt noe og ikke tatt med kvittering. Uoppdragene mennesker finnes overalt, det være seg kunder, betjening, helsepersonell, sjefer, sekretærer what ever.......
PopUp Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 Helt enig med HI! Har selv jobbet i butikk, og jøss så mye dritt man må ta imot. Kunden har ikke alltid rett, selvom mange kunder tror det! Er kunden en dass i utgangspunktet, gidder man ikke som butikkansatt å anstrenge seg nevneverdig for at den kunden skal få det som den vil! Men er kunden hyggelig og snakker på en ordentlig måte, er den butikkansatte gjerne ydmyk og legger seg i selen for at kunden skal få en god handleopplevelse. Dette går selvfølgelig begge veier, det er mange udugelige butikkansatte også! Men gud bedre så mange frekke og ufordragelige kunder det finnes. Butikkansatte blir etterhvert flinke til å lese folk ganske fort og jeg har vært borte i mye rart... Men rart er ikke ensbetydende med ufordragelig!
minni08 ♥ Skrevet 3. oktober 2009 #11 Skrevet 3. oktober 2009 Jobber selv i butikk og det er utrolig hvor langt enkelte går for å "tøye servicen". Den kjeden jeg jobber i har stort fokus på service, og mange utnytter vår velvilje til de grader. Eks. reklamerer på tøy som er gammelt og utbrukt, skal bytte ALT fra underbukser til kremer/makeup som er åpnet. Butikkene har ofte egne bytteregler ol. og ikke alle kunder forstår at de på gulvet ikke kan gå utover disse. Dette resulterer ofte i kjeft og ufin oppførsel fra kunder. En annen ting som forbauser meg er hvor uhøflige mange folk er, få sier hei eller takk. Det værste er når man yter service utover det vanlige og egentlig forventer et smil og et takk, men kunden tar det hele som en selvfølge og hopper over begge deler. Vi i vår butikk føler iblandt at enkelte ser ned på oss. Jeg skal iallefall lære mitt barn at man skal være hyggelig og respektere alle uansett hva de jobber med:) Man kommer langt med et smil og det koster så lite:)
Gemini77 Skrevet 3. oktober 2009 #12 Skrevet 3. oktober 2009 ok, da svarer jeg deg på generelle termer... Jeg er generelt høflig i butikker og takker alltid og ønsker folk en fortsatt god dag. Men hvis jeg spør om noe og får frekke svar tilbake som ikke engang henger på greip så selvfølgelig står jeg ikke å nikker og takker tilbake. En gang jeg spiste i en restaurant så fikk jeg pasta med en helt svart langt hår i.. Jeg fikk tak i servitøren og sa jeg hadde hår i maten. Da fikk jeg et surt svar tilbake om at det ikke kunne komme fra dem, for alle på kjøkkenetet hadde hårnett. Jeg svarte at det vanskelig kunne komme fra meg siden det var helt svart og jeg har lys blondt hår. Min mann har riktignok brunt hår, men dog ikke langt!!! Men hun nektet for det og sa at det var mitt problem! Da satte jeg spørsmåltegn ved servicen og lurte på om det var slik de håndterte betalende kunder.. Hun svarte ikke engang. Da reiste jeg meg opp og gikk og fortalte kunder på vei inn at her bør dere ikke spise pga dårlig service.. Et sted går grensen! Får man absolutt ingen service der man forventer det, så får de takle noen uhyggelige besøkende.
Turid Laila Skrevet 3. oktober 2009 #14 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har jobbet i butikk tidligere, og det er en del drittkunder. Nå jobber jeg også med kunder og yter service, men på en annen måte. Når jeg skal klage på noe så tar jeg det først i en hyggelig tone, da kommer man som regel lengst. Når dette ikke fungerer så blir nok jeg også kunden fra helvete. Det var jeg senest på fredag, men da var det damen i andre enden av telefonen som begynte!
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #15 Skrevet 3. oktober 2009 Gemini; i en slik situasjon hadde jeg nok reagert på samme måte. Men for å ta et annet eksempel; Man er misfornøyd med internettilgangen sin og ringer kundeservice til nettlevrandøren. Der møter man en ung dame. Hun kan neppe noe for kundens manglende tilgang, men hun er firmaet ansikt (eller stemme om du vil) utad. Mange kunder åpner en slik samtale på en ufin måte fordi de er sure for at produktet de har betalt for ikke virker slik de skal. Det eneste de oppnår med det er at kundeservice-dama får en dårligere dag på jobben, og at man kanskje blir møtt med mindre velvilje enn om man hadde lagt an en hyggelig tone fra starten.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. oktober 2009 #16 Skrevet 3. oktober 2009 Selvfølgelig kan man ikke oppføre seg som en dass (hvordan nå en dass oppfører seg, min oppfører seg vanligvis ganske bra) - man bør alltid ta opp ting på en hyggelig og høflig måte. Men blir man utsatt for lureri eller uhøflig, kunnskapsmanglende eller service-manglende betjening så bør man også ha lov til å gi beskjed om det, på en høflig måte allerhelst, men jeg har også full forståelse for at det kan renne over av og til, spesielt om man føler seg lurt. Og selv om det ikke er noe hyggelig å være ansatt da, så er det en del av jobben.
Fire småtroll Skrevet 3. oktober 2009 #17 Skrevet 3. oktober 2009 Har selv jobbet i og drevet butikk i hele mitt yrkesaktive liv og har møtt på ganske mange rare kunder etterhvert. Man blir en god menneskekjenner av å jobbe i butikk, blir flink til å lese folk og vite hvordan man skal ta dem. Siden Rema 1000 eksempelet er oppe må jeg jo si at den ansatte der bommet helt på hvordan denne kunden skulle "tas" Kunden har ikke alltid rett, men feilprising skal ikke belastes kunden, den må vi i butikken selv ta og selvfølgelig gi kunden rabatt før vi skynder oss å prise riktig, det beste er å sørge for å alltid ha riktig priser på plakater og hyller. Men må jo si at jeg synes disse "kundene fra helvete" er litt morsomme jeg da, de krydrer hverdagen, hehe. Et eksempel, en kunde vil klage på noe og du skjønner med en gang at han/hun har stått på utsiden og jobbet seg opp sinne og mot før den kommer strenende inn i butikken og begynner prate med HØY stemme lenge før de har kommet bort til disken, kjefte og bråke. Det er da jeg klister på meg mitt mest ydmyke og sjarmerende smil og er bare SÅÅÅÅ forståelsefull og jatter med, SELVFØLGELIG skjønner jeg at de er frustrert over en sånn feil og jada jeg skal fikse, bytte, gi pengene tilbake eller hva det måtte være de krever. Du kan se lufta går ut av kunden, de begynner unnskylde seg, bli flau over oppførselen sin osv. Det er rett og slett gøy. De andre kundene, de som bare er noen skikkelige drittsekker, som blir høye av å være slemme og vanskelige, de blir til morsomme historier på neste sosiale sammenkomst, de bare ler vi av.
Brillefint - Jadda! Skrevet 3. oktober 2009 #18 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg måtte så le når jeg leste den andre tråden. Kom på en god historie om ei kjærring som klikka i vinkel fordi gutten i kassa hadde slått inn feil kode på potetene og slått dem inn som epler. Hun stod med posen med poteter og vifta de foran øya på han mens hun SKREK: Ser dette ut som epler!?!?!?! Ja jeg hadde sagt fra selv, men da på en ordentlig måte.
Gjest Tale30 Skrevet 3. oktober 2009 #19 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er enig i at man skal behandle de ansatte på butikkene med respekt. * Man skal si unnskyld når man spør om noe, og takk for hjelpa når man får svar * Man skal aldri snakke i mobiltelefonen samtidig som man betaler, det er ekstremt frekt. * Man skal vente på tur, ikke spørre om ting når butikkmedarbeideren er opptatt med en annen kunde De uskrevne reglene er mange. MEN Det er pokker meg mye rart å finne fra de ansattes side * Ansatte som står med et sløvt blikk, tygger tyggegummi og ikke klarer å svare på et eneste spørsmpl som har med butikken å gjøre *Ansatte som gir deg et surt blikk når du lurer på noe, og som får deg til å føle det som om at man som kunde forstyrrer de ansatte midt i prat om personlige erfaringer fra helgas fest osv. * Ansatte som snakker i mobiltelefonen når man skal betale, og så og si ikke vier kunden et blikk Det er derfor lov å si ifra som kunde når man mener at den ansatte ikke yter den servicen man kan forvente å få. Det skal man forsøke å gjøre på en rolig og behersket måte, men at noen en hektisk dag kan la en kule gå varmt det har jeg full forståelse for. Respekten skal gå begge veier!
Gemini77 Skrevet 3. oktober 2009 #20 Skrevet 3. oktober 2009 Den signerer jeg, Tale30! Bra formulert! :-)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 3. oktober 2009 #21 Skrevet 3. oktober 2009 Eg har jobba i mat butikk og som kundebehandler over telefonen + diverse andre jobber innen service yrket. Det har lært meg at eg legger fram min sak på ein vanlig og sakelig måte. Hvis eg får eit sakelig svar tilbake så forholder eg meg sakelig også. Hvis eg får eit drit svar tilbake så har vedkommende klart å vippe meg over kanten og får da drit tilbake, beklager. Eg veit kva eg kan kreve og kva eg har krav på, har jobba så mange år med forbrukerkjøpsloven og generell kundeservice at eg krever og er kritisk til enkeltes svar. Eg er bestandig høffelig når eg legger fram saken min, er ikkje sinna, er ikkje dritlig i kjeften osv. Får eg da eit svar som ikkje er i samsvar med det eg burde få blir eg litt krassare, beklager. Eg tar også enkelte saker til neste ledd i bedriften og det har nokon gonger fått konsekvenser for enkelte mennesker, det har da gått så langt at folk sprer at andre ikkje må handle i den og den butikken grunna vedkommende. Bur på ein liten plass så det er til tider vanskelig å overleve........... Eg har ogås tatt Tele2 på markedsføringslova og mailen min gjekk langt opp i systemet før eg fikk svar, fikk ikkje noko svar ang. markedsføringslova men anna piss....... Uansett, mailen min gjekk opp i systemet, det var det viktigaste. Og nok ein gong, eg er kunden frå helvete hvis eg ikkje får det eg har krav på, eg har heller ikkje noko problemer med å kutte ut enkelte butikkar grunna service.
OsloMor Skrevet 3. oktober 2009 #22 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg jobber i butikk ved siden av studiene, og jeg er mer enn enig med HI. Går da an å være sivilisert, selv om man mener butikken har gjort feil. Butikkpersonalet er da ikke undermennesker heller!
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #23 Skrevet 3. oktober 2009 Såklart skal respekten gå begge veier, og det finnes uhøflige folk uansett yrke og plass. Men jeg som jobber i butikk ser jo gjentatte ganger at noen kunder bare klikker totalt i vinkel, på kollegaer av meg som er superhyggelige og koslige uansett, og som yter bra service! Samme gjelder meg, jeg vet jeg er flink med kundene og jeg er alltid hyggelig. Men noen ganger har jeg lyst å filleriste kundene, fordi de oppfører seg som dritt. Har ett eksempel på feil prising her om dagen faktisk ) Isbergsalaten sto skiltet til 10,. men gikk inn til en høyere pris. Kunden bemerket dette, og jeg sa "Ok, da har vi glemt å bytte skiltet. Men du får den til 10,- såklart" Tror dere hun og kunden i køen bak hørte den setningen? Nei, fordi de hoppet på angrep med engang, begge 2. De kaklet i kjeften på hverandre om at de skulle ha isberg til 10,- kunden hadde alltid rett blablablablabla..... De snakket, maste og kjeftet så utrolig mye, begge 2 samtidig at jeg kom faktisk ikke til ordet. Så jeg bare fortsatte med varene til dama (jeg rettet jo såklart isbergen med engang, så den var jeg for lengst ferdig med). Når jeg var ferdig med varene, og skulle ta betaling kom jeg fremdeles ikke til ordet fordi de 2 kaklehønene sto å slengte dritt rett & slett sammen om at de skulle ha isbergen til 10,-. Da brøt jeg bare inn med veldig høy stemme: "Om dere hadde hørt etter hva jeg så har jeg allerede sagt at det var en selvfølge at dere skulle få isbergsalaten til 10,- INGEN problem det i det hele tatt!" Da smilte de bare og lo litt, og sa at kunden hadde alltid rett. Seriøst, de var så fulle av seg selv der de sto. Hehe... Neida, men jeg ble veldig provosert når jeg sto der. De gikk til krangling med engang, uten engang å gidde å høre etter hva jeg sa. Og jeg snakker KLART og tydelig til kunder, uansett. Men at jeg blir nødt å heve stemmen min betraktelig for å komme igjennom kjeftinga til kundene seg imellom rettet til meg syns jeg er... fjortis opplegg nesten. hehe... Totalt unødvendig hvertfall. Føler ofte at folk ser ned på oss fordi vi jobber i butikk, og kan behandle oss som bæsj Men som en av våre høyere sjefer sa, det er ALLTID noen kunder som leter etter feil uansett. Og det er sant, har ofte gjengangere som klager på alt, selvom det faktisk er totalt feil til tider. Men men..... De fleste er kjempe hyggelige, de er verdt hele jobben Og kundene betaler faktisk lønna vår, så service skal ytes selvom man har lyst å riste de sånn innimellom hehe
*dum&deiLig*™ Skrevet 3. oktober 2009 #24 Skrevet 3. oktober 2009 Det å få kjeft opplever jeg bare når kundene tror at jeg er "en på gulvet". Da har jeg opplevd å få kjeft for usaklige ting, som feks at de mener at prisene er for høye, at kaffien vi har smaker vondt (det er en kaffemaskin som lager kaffen, vi lager den ikke for hånd) osv. Når jeg går med klærne som hører til min stilling som sjef, er det ikke et menneske som kjefter på meg. De tør ikke si det til meg når de ser at jeg er sjefen, men kan godt sjelle ut den andre som er på jobb for bagateller som vedkommende overhodet hverken har bestemt eller kan gjøre noe med (som feks prisene). Jeg er helt sikker på at de ikke tør å kjefte på meg fordi de vet at de er helt urimelige i sin kritikk. Reelle klager har jeg selvfølgelig fått, av og til går ting galt og må ordnes opp i. Noen kunder er hissige og sure. Det jeg da gjør, er å være så overstrømmende hyggelig og løsningsorientert at de til slutt blir flau og skammer seg litt over oppførselen sin.
anonyn Skrevet 3. oktober 2009 #25 Skrevet 3. oktober 2009 kunden har meget sjelden rett, men du skal da vel ikke under noen omstendigheter betale mer enn det plakaten sier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå