Gå til innhold

Spania!

BarniHodet og enihverarmkrok

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ikke gravid enda, men har planer om det. (i aaret som kommer)

Leter naa etter noen i en lignende situasjon som min for aa kunne roe nervene litt og faa litt raad og tips...

Har bodd her i massevis av aar naa, er gift med en spanjol og i full jobb.

Men har ikke familien min her, og familien hans er litt vanskelig aa ha med aa gjoere. Her har man kun 4mnd foedselsperm, og jeg lurer meg ihjel paa hvordan i alle dager jeg skal kunne faa ting til aa gaa rundt med en baby som da maa forlates paa et eller annet vis til noen eller noe naar jeg skal tilbake i jobb etter saa kort tid???

Noen som har vaert gjennom dette eller har planene klare om hvordan det skal la seg gjoere???

HJELP!!!!!!

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg bor i Valencia. Er saa ergelig at jeg ikke har rett paa noen stoette fra Norge lengere! Hadde jo vaert perfekt aa bare vaere hjemme, men man maa jo ha en jobb og ei ekstra inntekt. Mannen min har bare en helt vanlig kontorjobb, saa vi trenger det faar aa faa endene til aa moetes.

Men kunne du hoert med folk og kommet med tips ville jeg vaert hoeyst takknemmelig!!!

Hei igjen :)

Ja, klar jeg kan spørre :) Tok en test i går, da mensen uteble... er gravid... går rundt meg selv akkurat nå... Vi har nettopp gitt bort ALT av barneutstyr... hjelp!! Men barnet er velkommen så klart! Alt blir liksom på nytt igjen.. hva kan jeg spise og ikke spise??? har glemt alt, he he... order seg nok :) Er du medlem av folketrygden i Norge forsatt? Regner ikke med det.. men ikke så dumt å melde seg inn igjen, og muligens studere.? Jeg studerte i Alicante med førstemann.. Fikk masse støtte :)

Paa'n igjen aa handle inn utstyr da ja. Ikke spis raa mat (kjoett/fisk etc..) foer du vet resultat paa toxoplasmoseproeven.

Er akkurat IKKE medlem i folketrygden lenger nei, og det er 4 aar siden jeg var ferdig aa studere. Naa gaar jeg i full jobb, saa det er ganske utelukket paa nytt igjen. Scary greier...

Hei, jeg bor i Barcelona med min spanske mann og er gravid med nr 2. Har en gutt på 15 mnd som jeg er hjemme med (excidencia), i utgangspunktet frem til januar. Hadde tenkt å jobbe mellom slik at jeg ikke mister mammaperm og de 2500€ men det er ikke så fristende å be om å få komme tilbake 3-5 mnd 4t om dagen, alt avhengig av formen. Når jeg har tatt ul i uke 12 skal jeg dra og snakke med dem.

Ellers er det ikke noe problem å være gravid ogå få barn i Spania, alt gikk kjempefint sist, og jeg gikk hos jm og gyn hos SS og ikke privat ettersom jeg ble gravid før jeg hadde rukket å få meg forsikring.

Lykke til!

• 3 uker senere...

Annonse

Hei

Jeg er gravid og flytter til spania like etter jul. Jeg har også noen spørsmål ang. dette... Hvilken helseforsikring bør man ha? Dekker den forsikringen svangerskapskontroller på privat klinikk? Hvis ikke, kan man bruke det norske folketrygd kortet på offentlig klinikk? Hva er best?

Har jeg rett på engangsutbetaling av fødselspenger fra Norge dersom jeg føder i Spania? (Har termin i slutten av mai). Tenkte å gå en tur innom nav og snakke med de, men hadde vært fint å viss litt mer før jeg gikk dit..

Hei Linda

Ja, du kan velge mellom privat og offentlig. I spania er det visst slik at det offentlige er "bedre" enn det private, noe lengre utdannelse. Og så er det gratis :)

Jeg vet jo ikke hvor i Spania du skal, men her hvor jeg bor er det nye offentlige sykehuset kåret til europas beste innenfor teknologi. Og så får man enerom, med eget bad når man har født :) Og man blir der rundt 3 dager. Er du over termin, er det hyppige besøk på sykehus. Så i gode hender er du!

Er du medlem av folketrygden, kan du bruke kortet her. Tre ultralyder i løpet av svangerskapet får du, og veldig bra oppfølging. MEN det er forskjell på byene i Spania.

Jeg fikk fødselspenger fra norge, men jeg var student her da. Er litt usikker på resten. Du kan sikkert finne info på nett. Av erfaring får man ikke alltid de beste svarene av nav. Så undersøk nøye.

Og bare spør i vei :)

Hilsen "Lykke"

Hei anonym!

Hvor bor du hen? Her i Valencia er det ingen offentlige sykehus som tilbyr enerom, saa vidt jeg vet. Men ja, gratis er det, og oppfoelging faar du. Man maa bare instille seg paa litt venting og koeing naar man skal paa legekontorene... Her kommer det ogsaa an paa naar du skal foede om du faar f.eks. tilgang til epidural om du skulle trenge det. De fleste offentlige sykehus har ikke ansestesilege tilgjengelig til naturlig foedende i helgene (noen steder heller ikke paa natt). Ikke har du mye su skulle sagt i forbindelse med foedestilling eller smertelindring underveis heller. Full monitorisering hele veien og opp i stol.

Og lurer du paa privat helseforsikring har jeg forstaatt det som at du maa ha skrevet forsikringa minst 6 mnd FOER du i det hele tatt blir gravid. Private sykehus er utrolig glade i keisersnitt og framskyndinger av foedsler og de er jo ikke noedvendigvis verre som saadan. De fleste legene som jobber der er baade i det offentlige og det private halvt om halvt. De maa uansett ha akkurat lik utdannelse! Men der er det pengene som teller, saa jo mer de kan gjoere som koster penger, jo bedre, og omvendt, jo mer de kan spare av materiale og andre ting som kkoster dem penger like saa.

Men alt i alt vil jeg si helsesystemet her funker bra. Alle har rett til behandlinga de trenger og det er gratis (man betaler egen skatt paa det) men her er det jo betydelig mer befolkning enn i Norge. Og siden det er gratis gaar alle til legen ved den minste tvil. Saa man maa vaere tolvmodige. Men merkelig nok har de ikke de helsekoene vi har i Norge, og aldri i livet har man sett noe som heter korridorpasienter!

Som sagt så er det ikke likt over hele Spania. En venn i malaga måtte ut fra sykehuset før det var gått et døgn. En mindre hyggelig opplevelse for henne og familien.

Jeg bor i Alicante og hører til sykehuset i Torrevieja. Jeg har født to barn på "gamle" måten, som du beskriver her. Ingen klapp på skulderen, men barnet er virkelig i fokus, som også er det viktigste. Men har man en vanskelig og tung fødsel, er det ingen god opplevelse. Men jeg må bare si at de er fantastiske likevell. Og flinke! Følte meg i trygge hender med begge fødslene, men nå ser jeg faktisk fram til å føde i Torrevieja, med enerom, eget bad og flatskjerm :) Stol (som legges ut til seng) til mannen har de også, og rommene er store. Så vi kan ikke si at" I SPANIA så er det......." Altså skille mellom de enkelte byer.

Ang. privat sykehus, så ansettes mange på bakgrunn av bekjentskap, familie.. osv. Dette har jeg altså hørt.. men dette gjelder jo noen spanske private skoler også . På det offentlig sykehuset trenger man en ekstra eksamen for ansettelse, samt at man må kunne engelsk (men det gjelder det nye sykehuset her). Så hvorfor noen velger privat sykehuset som ligger milevis unna, er en gåte for meg. Og skrekkhistorier (altså MER enn en) fra venner som har født på privat, gjør det ikke bedre. Har beskjentskap fra sykehuset, så på UL skal jeg spørre henne også ang. forskjellen på privat og offentlig. Og når det gjelder keisersnitt, så har jeg også hørt at dette hører privat sykehus til. Men derimot i Norge kunne man vært litt "flinkere" med å ta keisersnitt i kritiske situasjoner, mener jeg.

Er glad jeg er her jeg!

Ha en fin dag :)

"Lykke"

Hei barn i hodet,

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye over hverken å få barn i Spania eller spansk helsevesen. Det er helt klart annerledes enn hjemme i Norge en det er ikke perfektder heller, bare spør din venninner som bor der og får barn der. Jeg er gravid med nr. 2 nå, har en gutt på 16 mnd som jeg fikkher og alt gikk strålende fint. Super oppfølging med jordmor og gynekolog, har ikke privat forsikring så alt har vært offentlig. Jeg født på la Maternidad i Barcelona som er blandt de 3 beste ykehusene i landet og mange med privat forsikring foretrekker å føde offentlig fordi disse sykehusene er regnet bedre pga mer penger/bevilgninger fra staten, (ikke pga utdannelse) som må brukes på utvikling og teknologi og ikke lønninger. Jeg hadde et supert team under fødselen, fikk epidural fordi jeg ville ha det og har end ikke møtt noe som ikke ar fåt det pga fødsel iløpet av natt/helg (har blitt kjent med nokså mange mammaer siste året).

Anngående etter fødselen så må man nesten bar gjøre som man kan etter økonomien. Jeg og min mann har vært heldige og jeg har kunet være hjemme med excidencia fra jobben, og jeg skal i utgangspunktet begynne å jobbe i januar, må bare sjekke hvordan det blir nå som jeg er gravid igjen ;-) Jeg har ellers venninner som har begynt å jobbe allerede for en stund siden, når barna har vært rundt 6 mnd. De har begynt å jobbe deltid først og så økt litt etter litt, men fremdeles er det ingen som jobber fullt, og dette har du krav på. Ang svigerfamilie så har jeg også en typisk spansk en, som jeg ikke har så veldig mye il felles med og som kan irritee meg mye over men jeg har hatt flaks på ett område, og det er hvordan de tar seg av sønnen min! De henter han hver mandag og har han hjemme hos seg hele dagen og det er strålende! Han koser seg og de leker og tar seg supert av han! Jeg har klart å sette alle andre negtive ting tilside og ser at med barnebarnet dems så kan jeg ikke klage, heldigvis! Så kanskje det går bedre med svigers enn du tror også!

Jeg håper min opplevelse viser at det kan være vel så positivt, om ennlitt mindre økonomisk gunstig å få barn i Spania som i Norge, det meste går seg som regel til og er ikke så komplisert somman kaskje kan få inntrykk av ved å høre på andre.

Lykke til og kos deg med magen når den kommer!

• 2 uker senere...

Hei Anonym

Takk for svar... Så det først nå jeg;-) Nå har jeg flyttet til spania og ha allerede vært på min første kontroll her nede hos en privat lege, det kostet jo litt i forhold til i Norge hvor alt som har med svangerskap er gratis... Hvor i Spania bor du?

Når du gikk til kontroller gikk du da til en offentlig lege eller gikk du til kontroller på sykehuset? Vet at folkehelsetrygden dekker fødsel i Spania så lenge jeg er medlem i folkehelsetrygden, men visste ikke at det gjaldt svangerskapskontroller også.

E det noen som har kjennskap til Abbeygate helse forsikring i Spania eller er det noen som har noen andre forsikringsselskaper å anbefale??

• 2 uker senere...

Annonse

Hei Linda

Har ikke lest alle innleggene her, men vil bare si at jeg har hatt 3 graviditeter i Spania med oppfølging fra det offentlige, og har så absolutt ingenting å klage over - seguridad social er bra, og du behøver ikke noen privat forsikring etter min mening. Tror også det blir vanskelig for deg i det hele tatt å få en privat forsikring når du allerede er gravid.

Spanske leger og helsevesen generelt er MYE bedre og har mye mer erfaring enn norske leger. Du er i de beste hender.

Lykke til.

• 3 uker senere...

Jeg er gravid for 2. gang i Spania, og er like fornóyd som sist. Skal fóde pá samme sykehus, har god oppfólging av jordmor og gynekolog (som er spess inn graviditet her) og alt innen det offentlige.

For á repetere: offentlige og private leger/personell har like utdannelser!!

Barnihodet,

Jeg kan se du er informert men jeg tror faktisk ikke at det er sá ille som du kanskje har fátt et par eksempler pá. Min venninne fódte nettopp i Valencia, husker ikke helt hvilket sykehus, hun fikk epidural pá en sóndag, enerom fórste av de de to nettene og var ellers noksá fornóyd med sin opplevelse. Synes du er ganske krass uten á ha egen erfaring. Jeg har som sagt tidligere bare fátt ett barn i Barcelona, som muligens er litt annerledes, og min opplevelse var veldig positiv. Det er mange sykehus som har avd med naturlige fódselssaler, med hva du skulle trenge av aparater, basseng osv for á fá positiv opplevelse!

Hei til alle gravide i Spania,

Jeg bor i Madrid, er gravid for 1. gang (har termin i april 2010), og har hatt oppfoelging saa langt av privat lege. Min erfaring er at det offentlige fungerer veldig bra (iallefall i Madrid), men man maa smoere seg med taalmodighet da det kan vaere lange koer paa de offentlige lege kontorene.

De fleste (jeg tror saa og si alle) private lege forsikringer har en periode 'de carencia', dvs. at man maa ha hatt forsikringen i minst 6 mnd foer man kan faa graviditeten dekket av forsikringen.

Jeg har fremdeles ikke bestemt meg helt om jeg foeder paa privat eller offentlig sykehus. Den stoerste forskjellen er vel kanskje at de offentlige sykehus er bedre uttrustet hvis det skulle bli en foedsel litt utenom det vanlige. Det er der man blir sendt uansett hvis det skulle oppstaa komplikasjoner under foedselen.

Det viktigste er nok aa finne ut hva som er viktigst for hver og en. Som feks det aa ha enkeltrom vs dele rom med andre.

Legene er generelt veldig dyktige i Spania, og etter aa ha bodd her nede i snart 16 aar saa har jeg kun positive erfaringer (det har jeg dessverre ikke med norske leger).

Lykke til!

Gratulerer med barn i magen m@rte!

Jeg er helt enig med deg, det får være opp til hver og en hva som er viktig, og nå som jeg kjenner maaange småbarnsforeldre i Spania så har de fleste ganske bra opplevelser med fødselen, enten den er på et privat eller offentlig sykehus. Min er efaring med det offentlige er bare positiv og ang ventetid hos legen (både off og privat) så kommer det både ann på hvor du bor (off) og hvor populær legen er (priv), det har jeg sett med min sønns private helseforsikring og hans private populære lege! Jeg går nå bare til det off med han også, får super oppfølging av barnelegen (som er spess i allergi) og helsesøstra.

Jeg har pga carencian ikke priv lege hverken nå eller med min første graviditet og jeg kan ikke klage på noe, hverken på jordmor, gynekolog eller fødsel/sykehus. Alt har gått veldig fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...