*LillaMeg* Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Ja, som overskriften sier, er dette noe man må ordne selv, eller skjer det automatisk? Og tid går man dit? Blir så forvirret egentlig.. Når jeg leser om første kontrollen på div steder så står det noen ganger lege, og andre ganger jordmor.. Jeg var hos legen, og han sa ingenting om jordmor.. Bare at jeg skulle ha ul i slutten av november, og måtte bestille en legetime etter det.. Fikk ingenting før det.. :s Måtte bestille time om jeg følte at det var noe galt da.. Men føler at jeg fikk dårlig oppfølging egentlig.. Over en mnd uten kontroll, men dette er vel vanlig?
2010 Mammaen Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Lurer litt på det samme selv, og tror kanskje man må bestille selv ja. Jeg tror også det er vanlig at det går ca en måned mellim hver kontroll i begynnelsen av svangerskapet. Min lege var heller ikke så veldig meddelsom eller vennlig, men sendte meg til prøver for jern og jernlager (skal ta uke 9) og så skal jeg ta de andre prøvene uke 12. Så at hun vil sjekke jern ganske tidlig synes jeg var bra, for vet om mange som blir sliten og utmattet pga jernmangel, men ikke er klar over det. Det ble ikke nevnt et ord om jordmor til meg heller, men det er kanskje heller ikke så veldig aktuelt før man er godt over i 2. trimester.
*LillaMeg* Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. oktober 2009 Bah.. Blir så lei på en måte, og overgitt.. Jeg vil liksom ha en bekreftelse på at det virkelig er noe der.. Klarer liksom ikke helt å skjønne det enda.. Og er redd for at det er noe galt.. Sikkert veldig teit, men sånn er det.. Til nå har jeg jo kun tatt alle blodprøvene, og ingenting mer.. (og en haug med postitive tester) Legen tok ikke engang gu.. Hadde jo gruet meg til den, men på en måte klar for det.. Men neida.. Jeg har bestilt privat ul og skal dit om noen uker, bør jeg ta kontakt med legen etter det, selv om det er litt tidlig?
kleppe71 Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg skal ha andremann i mai, men kan huske fra forrige gang at jeg bestillte jordmor selv. Så gikk jeg annen hver gang til lege og jordmor. Jeg synes det var supert. Hvis det var noe jeg lurte på bare ringte jeg og bestillte time utenom. De foretar ikke lenger gynekologiske undersøkelser gjennom svangerskapet.
2010 Mammaen Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg ville ikke tatt kontakt med legen etter tidlig ul. De kommer nok ikke til å gjøre noe annerledes uansett, og sannsynligvis er det jo en lege (gynekolog) du snakker med på ul? Tror mange fastleger (min inklusiv) synes vi som vil ha tidlig ul er hysteriske og at det er totalt unødvendig... Jeg kommer nok ikke til å nevne det en gang - med mindre det er noe galt da! Da må man selvsagt kontakte legen sin igjen. Du kan jo vurdere hvordan din lege er og om du ønsker å snakke med noen etter denne ul, men jeg vil tro at det er etter ordinær ul legen din vil ha deg tilbake igjen. PS: Forstår veldig godt hvordan du har det, og kommer selv også til å ha tidlig ul for å bekrefte at alt er bra med den bittebittelille. I hvilken uke skal du til tidlig ul?
eja Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har fått samme beskjeder som deg, HusNissa, at jeg ikke skal ta kontakt før etter ultralyd. Ultralyd er nå halvannen måned til... Og det var vel muligens enda noen uker senere jeg skulle komme på ny kontroll... Det virker veldig lenge, ja. Men det med jordmor fikk jeg iallefall svar på,og det er visst sånn at den kontrollen etter ultralyd kan du ta hos jordmor (og alle eller halvparten av resten av kontrollene etter det), men du må ta kontakt selv, på samme måte som du må ta kontakt med legen hvis du ønsker å ta kontrollene der.
*LillaMeg* Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2009 Ja, er det jeg og er redd for, at jeg blir sett på som hysterisk.. Og er jo sant det du sier, at det er jo en lege jeg skal til.. Bare en privat en.. Syns det er ganske rart at når man er førstegangs, at ul kommer i uke 17-19.. Er jo veldig sent.. :s Når man er førstegangs så er man uerfaren og vet ingenting. Huff.. Jeg er i uke 10nå, og skal i uke 12. Spurte dama i tlf om jeg ville se noe, og det ville jeg..
*LillaMeg* Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. oktober 2009 Okei, men da får jeg heller bestille jordmor etter den ordinære ul da.. Ja, er lenge å vente.. Og tiden går sakte..
*LillaMeg* Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2009 men hvor er jordmor da? Haha.. Aldri tenkt på det før, men er det til sykehuset jeg ringer, eller helsestasjonen?
Andremann snart? 3.pp Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 Det blir hos din lokale helsestasjon;)
Frk Marge Skrevet 3. oktober 2009 #11 Skrevet 3. oktober 2009 bestill jordmortimen selv. legen legger seg ikke opp i om du vil mest til legen eller jordmor, noen velger å bytte på annenhver gang og andre bruker bare lege eller bare jordmor. det er ikke vanlig med GU ved svangerskapskontroll forresten. har ikke hatt noen som har sjekka oppi der i løpet av mine to foregående svangerskap før jeg var på sykehuset og var i fødsel...
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 3. oktober 2009 #12 Skrevet 3. oktober 2009 Eneste er at man bør ta celleprøve om det er lenge siden sist. I mitt tilfelle er det 3 år siden sist, så jeg må nesten regne med at jeg må "til pers" på 1.kontroll. Ellers bruker jeg å få jordmorkontroll et par uker før ordinær UL, bare for å roe nervene. Har ikke bestemt meg for om jeg skal det denne gangen også, føler ikke noe kjempebehov for det egentlig.
husmus &2 Skrevet 3. oktober 2009 #13 Skrevet 3. oktober 2009 Forrige gang gikk jeg mest til jordmor, men denne gangen merker jeg at jeg ikke helt orker den dikkedikkingen, så det blir nok mest lege. Jeg var der en tur nå da jeg var 7 uker på vei, men jeg glemte å spørre når jeg skal komme neste gang. Tenker jeg tar en tur innom etter den ordninære ultralyden. Jeg ser på helsekortet fra forrige gang at jeg ikke begynte å gå til jordmor før etter uke 22, men det har vel noe med at jeg var i utlandet i to mnd. Jeg synes testene hos legen er mye mer nøyaktig. Protein osv.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Sniktitter litt inne her.. Ville komme med min erfaring; Jeg ventet litt over halve svangerskapet før jeg ringte for å få jordmor. Før det hadde jeg gått til legen. Da hadde jeg selvsagt max uflaks og måtte vente lenge på at de kom tilbake fra ferie eller noe sånt. Da jeg endelig fikk time, hadde jeg mye ryggproblemer som legen ikke brydde seg noe om, og som hun ikke ville hjelpe med. Jordmor sa da at det var synd at jeg kom dit så sent, for da kunne de ikke hjelpe meg så mye. Men litt fikk hun hjulpet. Det viste seg at det var mye mer enn bekkenløsning jeg hadde, og etter intense smerter(nesten verre enn fødselen) og 0 hjelp fra legen, så fikk jeg hjelp av en osteopat. Så om du ikke vil gå kun til jordmor,så synes jeg du burde ta annenhver gang eller noe. Særlig hvis du er førstegangs, for hvertfall lærte min jm meg masse om amming og sånn. Og så anbefaler jeg å ikke vente altfor lenge i tilfelle det skulle være noe som gjør at de ikke har time til deg med det første..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå