Gå til innhold

noen har inne som har barn med laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en sønn som mest sannsynligvis har laktoseintoleranse. Vi skal på utredning om en stund. Vi har prøvd å være melkefri i kosten men det er ikke lett.

Hvor finner jeg god oppskrifter på kaker, middager ol? Synes det blir litt kjedelig i matveien, så det hadde vært fint om noen hadde noen tips, ideer, oppskrifter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det "bare" er laktoseint og ikke melkeallergi er det veldig greit. vi bruker den tine laktose red eller den nye laktose frie til tine når vi lager mat, denne drikker han også. litago yogh er også laktose reduserte.

følger alle vanlige oppskrifter og bruker bare den andre melken.

Lykke til! =)

Skrevet

bruk blått soft smør (heter spesial) som bordsmør. Finnes også blå melange som er knall i kaker og sauser etc hvor man vanligvis bruker smør..

Ellers drikke soyamelk, rismelk (finnes med forskjellige smaker...spes sjokolade går rett hjem her i gården)

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 år med melkeallergi eller sterk inntoleranse. Når det gjelder oppskrifter til baking, så erstatter du bare med produkter som barnet ditt kan ha. Type soyamelk osv... Disse produktene finner du et godt sortement av på ica og på helgø (om du bor i Stavanger-området). Når det gjelder sjokoladekaker kan du erstatte melk med juice også... Jeg har oppskrift på sjokoladekake som jeg bakte i dag faktisk... Kan legge den ut i morgen om du ønsker? Akkurat nå har jeg krøpet til køys, er så ufattelig trøtt for tiden ;)

Skrevet

Jeg har laktoseintoleranse selv...

* Kjøp laktosefri melk fra Tine. Bruk den helt som vanlig melk til middag, bakst og det som er. Smaker som litt søt lettmelk.

* Soyais er godt og fåes på helsekost og Meny i alle fall

* Hvis det er laktoseintoleranse kan det hende han tåler en del oster som ikke er vellagret (jeg tåler feks gulost fra Synnøve),og kesam og enkelte yogurter.

Ellers klarer jeg egentlig ikke å tenke at laktoseintoleranse er så hemmende? Jeg tror ikke jeg spiser noe særlig annerledes nå enn før jeg oppdaget at jeg ikke tålte laktoser.

Skrevet

Takk for alle svar!

I følge legen har han mest sannsyligvis laktoseintoleranse, men jeg er litt usikker. Min sønn kan ikke spise noen form for yoghurt, oster, ikke den laktosefrie melka til Tine osv. Jeg har sett på den lista som er lagt ut på nettet om hvor mye laktose det er i de forskjellig produktene. Det virker som om han reagerer bare det er et snev av laktose. Det blir diare og mye magesmerter/luft. Diaréen lukter syrna melk, noe legen mener er laktosen. Synes selv det vanskelig å ha variert kosthold siden mesteparten av mat man kjøper inneholder melk og siden han reagerer på alt.

Supert at det finnes soyais, det visste jeg ikke, det skal jeg prøve!

Ellers så hadde det vært fint med den kakeoppskrifta som baserer seg på juice dersom den er god! Har funne oppskrifter, men vet ikke om de er gode!

Skrevet

Hei. Tine har kommet med en laktoseFRI fløte, den kan spes ut me litt vann om man ønsker. Flott til grøt, sauser o.l. Ellers bruker vi alpro soyamelk eller erlet(kan piskes til krem) fra helsekostbutikk eller dagligvare. Alpro har også en nydeli yoghurt i tre smaker, den har vi kjøpt på Rema 1000 :) Der har de også både smøreost og smelteost som er laktosefri...Så her er mange muligheter, ingen begrensninger. Et lite tips ang baking: Toro "ferdigkakeposer" er ofte melkefri, bruker selv både muffins og langpanneposene, god er de også.. helt supert :)

Skrevet

Heisann.

Vi har en gutt på 5 som ikke tåler melkeproteinene. Det vil si at her i huset er det null melk i all mat. Stort sett så lager jeg all mat fra grunnen av selv om det er mere arbeid. Da vet jeg i vertfall at han ikke får melk i seg. Når det gjelder baking, så bytt ut melken med vann. Det fungerer bare bra. Kakene blir litt mer ryen, men smaken er akkurat den samme. Av smør bruker vi soft spesial og blå melange. Vi får han ikke til å drikke verken soyamelk med eller uten smak, rismelk eller havremelk, men jeg bruker rismelk med kalsium i maten. Og da mene legen at vi ikke trenger stresse med å få i han spesialmelka. Det finnes en melkefri og soyafri sausgjevning som man kan bruke i sauser, grøt eller i middagen som gjevning...husker ikke navnet på den akkurat nå. Denne finnes også med vaniljesmak.

Ellers kan du jo se litt på denne nettsiden; http://utenmelk.no

her finnes oppskrifter til alle måltider.

Lykke til=)

Skrevet

Hei, vi sjekker ut sønnen vår på 2 1/2 for melkeintoleranse nå for tiden, vi droppet å gå via legen og tok en test via akupunktør isteden. Han har fått helt melkefri kost nå i to måneder, og jeg syns det har gått veldig greit. Bare å bytte ut melk med soyamelk og smør med soyasmør. Syns ikke det er vanskelig å finne brød uten melk i butikken. Vi har funnet en del nye oppskrifter på middager som er melkefrie, og det går kjempegreit. F.eks wok og risotto er supert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...