Gå til innhold

håper virkelig dette bare er en fase

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei lita jente på 15 mnd som siden hun var 3 mnd har sovet 12-13 timer i strekk på natta. lagt seg 19.00 og sovet til 08.00 +- 30 min. ja jeg vet jeg er ekstremt bortskjemt. storesøster var og er fortsatt lik i sovemønsteret så det er det jeg kjenner til med å å ha barn. selvfølgerlig er det enkelte netter jeg er inne å finner sutten hennes og sånn eller gir litt vann men hun sovner da igjen med en gang.

men nå er ting blitt snudd på hode her. hun sovner godt på kvelden aldri noe protestering der. bare legge synge godnattsang kos og nuss og hun sovner rimelig kjapt. sover seg da gjennom natten, men våkner nå konsekvent 5-halv 6 tiden og ikke snakk om å sove videre. slik har hun holdt på i litt over en uke nå. dette kjenner jeg på kroppen at jeg absolutt ikke er vant til og føler meg helt utslitt. noen andre som har opplevd dette som det har gått tilbake til normalen igjen? eller bør jeg begynne å innstille meg på at det er slik det blir fremover. hun sovner til vanlig tid 11 på dagtid og sover hverken mindre ller mer på dagen og sovner fort da også. har forsøkt å legge henne senere på kvelden men da våkner hun bare enda tidligere.

venter hver dag på at det kanskje er hjørnetennene som har tittet frem at det er det som plager henne for hun hylgriner når hun våkner før bablet og koset hun seg i senga før hun sa fra at hun ville opp. nå våkner hun med grining har jeg inntrykk av. husker hjørnetennene var vonde på storesøster også, men husker ikke åssen søvnen var. vet ikke om det er tenner på gang engang.

lurer vel egentlig bare på om det er andre som har vært i samme situasjon. syns det er så rart at hun plutselig skal endre seg så drastisk. 2-3 timer utgjør jo endel forskjell. storesøster på 5 sover flere timer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre veldig vanlig at de begynner å våkne tidligere i den alderen, min har også gjort det og gjør det fortsatt. Men 5 tida er jo veldig tidlig. Du har vært kjempeheldig som har hatt en som har sovet så godt og lenge!

Vi har klart å få til at selvom hun er tidlig våken så kan hun leke litt i sengen sin før vi står opp og det fungerer veldig bra og gjør at det ikke er så slitsomt at hun våkner tidlig. Hun kan også noen ganger komme inn til oss og ligge og kose og skravle litt før vi står opp, men helt det samme som å sove blir det jo ikke.....

Hvor lenge sover hun på dagtid forresten? Etterhvert som de blir større så har de jo behov for litt mindre søvn. Men det er også veldig viktig at hun ikke blir for sliten og overtrøtt for det gjør bare vondt verre.

Min jente gikk i allefall fra å være våken 5-5.30 i noen måneder til kunne sove til 6-6.30 nå og det er en stor forskjell synes jeg.

Nå blir det jo snart mørkere om morgenen og kanskje lettere å få jenta di til å sove litt lenger også, Men småbarn er som regel morgenfugler og man blir faktisk vant til det etterhvert.....må bare prøve å legge seg tidlig selv også, så man ikke blir utslitt.

Skrevet

Jakob hadde også en periode i akkurat den alderen hvor han hadde søvnproblemer, husker jeg spurte her inne da, og fikk til svar at det var vanlig for en periode i akkurat den alderen.

Hold ut! Det blir nok bedre, her ble det bedre etter en mnd tid ca. Han hadde også sovet uten problemer frem til ca 15 mnd.

Skrevet

takk for svar begge to. godt å høre at det snudde for dere mimi og jacob det gir meg håp i sikte:-) i dag sov hun faktisk til 06.30 og det er stor forbedring så satser på en god natt i natt å.

du som lurte på hvor lenge hun sov på dagtid så sover hun 1-2 timer på dagen og det trenger hun ellers blir hun helt kaputt på ettermiddagen. sovner 11 og sover da som regel til 12.30. noen ganger mer noen ganger mindre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...