Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått vite at en venninne har fødselsdepresjon. Noen som har erfaring og tips om hva jeg kan gjøre for henne.

Vi er ikke de nærmeste venninner, men ønsker å støtte henne likevel. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal trå fram og hva jeg kan si og gjøre.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Depresjoner - hvordan de oppleves og årsakene til dem, er gjerne veldig individuelle. Det som er veldig vanlig, uansett årsak, er at man går inn i en negativ spiral av vonde tanker. Man finner ingen løsning på situasjonen sin og drar seg selv lenger og lenger ned i spiralen. Til slutt får man en veldig svekket eller totalt fraværende evne til å føle noe - både positivt og negativt. Man føler at ingenting egentlig betyr noe, og mange blir apatiske. Mange sliter med dårlig samvittighet, og det forverrer depresjonen.

Mitt råd til deg er å snakke med venninnen din og hjelpe henne til å snu de negative tankebanene. Evt. prøve å finne ut hva som egentlig er problemet hennes. Hjelp henne til å analysere situasjonen og finne konkrete ting som hun kan gjøre noe med. Ha fokus på ting som vil kunne gi henne positive opplevelser.

Det kan sikkert også være bra med litt hjelp med babyen sånn i starten, gi henne litt fri. Å få en baby er jo ganske intenst... Kanskje hun har noe spesielt som hun har lyst til å gjøre som kan gi positivt påfyll. Trenger ikke å være så store ting - kanskje bare et kafebesøk eller en tur til frisøren. Synes det er vanskelig å være mer konkret når jeg ikke vet mer om situasjonen hennes. Håper det var til litt hjelp... Hilsen en som har vært gjennom det samme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...