Gå til innhold

har vi gravide noen rettigheter ang arbeid og sykmelding??

Anbefalte innlegg

jeg er sykmeldt 100% nå i 2 uker først og fremst..pga kvalme me oppkast ofte.

Legen og jeg snakkest om å begynne 50*%etterhvert men at jeg bør begynne senere på dagen..

Dette nekter arb giver meg pga da må di ha folk for meg 100%mener di og meg på lønn 50%,de sier det er bedre jeg er på aktiv sykmelding,men det går utover lønna mi..vi har bonus ordning på jobb..

Jeg vet at det går med 50%uten en til i tilegg men sjefen vil ikke høre på meg.har jeg noen rettigheter her eller skal jeg bare føye meg og gå på sykelønn å være gratis arbeisdkraft for dem????

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ang dette med aktiv sykemelding - når du får sykepenger får du uansett ikke bonus (det taes iallefall ikke med i sykepengegrunnlaget) enten du er gradert eller aktivt sykemeldt.. (Du mener vel kanskje at du vil få 50% vanlig lønn om du er gradert sykemeldt og dermed få 50% bonus?)

Hvorvidt aktiv sykemelding er en mulighet for deg er det jo kun legen din som kan avgjøre og ikke din arbeidsgiver.. Generellt er man nå tilbakeholdne med å gi aktiv sykemelding nettopp av grunnen du sier; mange arbeidsgivere ønsker "gratis arbeidskraft"...

Hvordan arbeidsgiver ønsker å løse det at du er gradert sykemeldt får du si til dem er deres problem, kom i møte med dem ang hvordan du kan/skal jobbe når du er gradert sykemeldt og dett er dett.... Såvidt jeg vet har ikke arbeidsgiver lov å nekte deg å komme på jobb med gradert sykemelding men sjekk med legen/arbeidstilsynet så er du sikker. Om jeg var deg ville jeg også kontaktet tillitsvalgt (forutsatt at du er organisert da) på arbeidsplassen og tatt dette opp med dem...

Ja jeg mener at hadde jeg jobbet 50% får jeg og 50% bonus..ikke at de er så viktig i den store sammenhengen her.

Det som jeg synst er feil er at arbeidsgiver sier di ikke kan hjelpe meg med en 50% sykemelding og ber meg snakke me legen ang en aktiv sykemelding.

Jeg synst det blir feil da jeg vet at jeg kan jobbe 50% og synst det blir feil å jobbe med sykepenger når jeg vet jeg kunne tjent så mye mer bare for di vil være vanskelige..er ganske frustrerende dette..

Jeg er faktisk litt usikker på om du kan være aktiv sykemeldt så tidlig i en sykemeldingsperiode... En annen ting er at arbeidsgiver er pålagt å legge til rette for at du skal kunne jobbe mest mulig. Tillitsvalgt (dersom du er organisert), eller kanskje NAV, skal i teorien kunne hjelpe deg med dette. Du kan f.eks. be om et dialogmøte mellom deg, lege og arbeidsgiver, ev. med NAV eller tillitsvalgt til stede for å finne gode løsninger som fungerer for dere begge.

Håper du finner gode løsninger... Jeg er nå i overkant av 37 uker på vei, og har måtte gå delvis og fullt sykemeldt mye av svangerskapet - til min store sorg. Men jeg har en fin arbeidsgiver og en fin sjef, som jeg har hatt god dialog med hele veien. Gleden over å kunne jobbe noe i perioder har vært viktig for min trivsel i svangerskapet.. uten det, hadde det blitt ni lange måneder!

Lykke til!

Ja er jo det jeg vil,vil jobbe det kan kan.men er desverre dårlig ofte noe som medfører at jeg ikke kan fullt..men plutseligt blir formen topp det vet vi aldri.Virker som arbeidsgiver tvinger meg ut i full sykmelding eller fullt på jobb.Skal samle mot til meg og snakke med tilitsvalgt,er så hormonell og gråter så fort når det blir snakk om meg selv for tia,kan ikke stå å tute på jobb hehe:)

Håper det er en løsning på det,9 mnd hjemme blir et laaaaaangt svangerskap ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...