Gå til innhold

ordinær ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei....

Jeg har noen spørsmål angående ordinær ultralyd da jeg fikk dårlig svar fra legen på første svangerskapskontroll... Er gravid for første gang, så det er mye å fundere på når alt er nytt :)

I hvilken uke er det vanlig å få ordinær ultralyd?

Har lest flere plasser at det er rundt uke 16-18? For da er fostrene likest.. Men er det vanlig med ultralyd når jeg er i svagerskapsuke 16-18 og fosteret er i uke 14-16.... eller når fosteret er 16 til 18 uker gammelt og jeg er i svangerskapsuke 18 til 20?

Har ikke helt forstått dette med ukene, da legene min forholder seg til alder på fosteret og ikke teller med de to første ukene fra siste mens, men jeg har fått inntrykk av at jeg skal ta med de 2 ukene fra siste mens.

Håper noen kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig som du sier at det regnes fra første dag i siste mens. Legen din er "tullete", alle regner slik!

Altså er det vanlig med ul fra DU er 17-19 uker på vei:)

Skrevet

Takk for svaret ;) Da hadde jeg rett så lell!! :) Tror legen min er tullete ja... Han viste ingen forståelse for ting jeg var usikker på, og svarte dårlig på spørsmålene jeg hadde...

Jeg er ikke så langt på vei, er bare i uke 7... Men han sa at det var uke 5, og jeg trenget ikke å komme før i uke 12 (noe som altså egentlig er uke 14!!) Er jo egentlig 2 uker ekstra å vente for meg det da :(

Er ikke helt bra at en lege er såå påståelig og tuller sånn!! Heldigvis kan jeg velge å kun gå til jordmor etter jeg har vært til han i UKE 14.. ikke uke 12 som han sier..

ikke rart jeg ble forvirret ;)

Skrevet

skjønner... ja legen min og har sagt mye rart som ikke stemmer. som at jeg ikke lan løfte når jeg er gravid. jeg har en fysisk tung jobb, og løfter mye. jeg sa til henne at jeg ikke ville fortelle sjefen min enda (da i uke 7) at jeg var gravid og lurte derfor på om det var greit av meg å jobbe mer eller mindre som normalt. da så hun bare strengt og dumt på meg som om jeg var helt blåst og spurte: vil du miste babyen?.. herregud, nei selvfølgelig vil jeg jo ikke det! hun er bare så dust! huff. Jeg var på ul senere den uken og spurte da jordmoren om det samme, og hun sa det var helt greit for meg å jobbe så lenge jeg ikke fikk vondt!

det anbefales visst mer og mer å bare gå til jordmor fordi leger virkelig ikke har peiling på svangerskap og det som følger med.... huttemeitu!

;D

Skrevet

bytt lege!

husk at legen får ganske mye penger pr pasient, uansett om du går der eller ikke, så dersom du ikke liker legen din, så vil du vel ikke at han/hun skal få masse penger for at du er på lista hans/hennes?

Man kan enkelt bytte fastlege på nettet, tror det er på nav sin side? husker ikke helt, men man taster inn fødselsnr og vips så kan man bytte lege på flekken! tar ca 5 minutter.

dessuten er det jo greit å ha en lege man trives med når man er gravid (og ellers) Det er jammen mange rare leger rundt omkring!

lykke til med legebytte til dere som føler dere ikke blir tatt på alvor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...