Gå til innhold

Dere som lager middag selv til de små =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lage alltid middagen til turbo, på 6 mnd, selv. Hittil har jeg brukt potet og gulrot. De siste dagene har jeg hatt oppi kokt kylling også. Det har falt i smak : )

Tenkte jeg skulle begynne å ha oppi brokkoli neste uke.

Men føler det blir litt ensformig.... Hva lager dere andre??

Kan jeg bruke kokt laks/ørret? Hvilke andre grønnsaker er fint å bruke?

Og når begynne med brød? Som pålegg tenkte jeg å begynne med leverpostei og makrell i tomat... Er det greit å begynne med?

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av det vi har laget da han var 6 mnd:

- kylling, søtpotet, couscous, løk, squash, selskapserter og litt mango

- pasta, squash, gulrot og saus av hermetiske tomater, løk, hvitløk, oregano og basilikum (da han ble litt eldre tilsatte jeg noen oliven og en ball fersk mozzarella)

- lapskaus: oksekjøtt, potet, gulrot, kålrot, purre, timian, laurbærblad og pepper

Fisk ville jeg ventet litt med, selv om dere ikke har allergier i familien. Jeg ser at glassmatprodusentene begynner med fisk ved 8 mnd, så da gjorde vi det samme. Har laget f.eks. laks med potet, gulrot, brokkoli, pepper og usaltet smør og da han ble litt eldre laget vi fiskeboller, potet, gulrot, erter og hvit saus krydret med pepper og muskat.

Brød kan du fint begynne med nå. Påleggene vi bruker er leverpostei, makrell i tomat, prim, Snøfrisk-ost og Kavli smøreoster.

Skrevet

Kan de virkelig begynne med brød nå? Ikke for at jeg er redd for brød som næringskilde, men er det ikke litt store biter, nesten uansett hvor smått man gjør det? Eller? Blir jo redd for at Poden skal sette det i halsen :-S

Skrevet

Det er kjempe lurt å begynne med brød tidlig. Begynn med en smule her og der fra skiva du spiser. Da blir han vant til smulene, så fortsetter du å øke sakte men sikkert.

Poden her spiste brødmåltid fra 8 mnd, men begynte når han var 6 mnd.

Skrevet

Jeg leste at man burde innføre flest mulig "problematiske" matvarer (i forhold til allergi) mens man fremdeles ammer. Trollet fikk dermed laks og hvit fisk 6 mndr gammel, og elsket det.

Det finnes masse kokeboker, ta en tur på biblioteket. En som heter Vea har skrevet Mat for barn, det er den norske boken jeg liker best.

P.t. har Trollet smakt laks/ørret, flyndre, torsk, kylling, kalv, okse og lam.

Av grønnsaker har han fått mye rart, blant annet fennikel som er en favoritt og fersk mais mens vi var i Amerika. Han liker brokkoli, men foretrekker klart puré laget fra "stammene", det blirr litt rar konsistens av bukettene.

Gryter med røde linser er også meget pop.

Ikke vær redd for å bruke krydderurter, her er kanel godt likt i eplemos, og mynte var godt med lam.

Brød får han av og til også, og stadig flere frukt i store biter han kan tygge på selv: melon, banan, mango...

Dette er i grunn fryktelig moro, han er så glad og ivrig etter å prøve nye smaker...

Skrevet

Et tips angående brødskiver. I stedet for å drive å kline med å kutte brødskiver i småbiter og mate dem en og en har vi heller beholdt brødskiven hel og latt ham bite av en passende bit selv. Mye enklere. Brett en brødskive med smørbart pålegg i to og la ham få holde og spise selv. I begynnelsen blir vel 90% knødd mellom fingrene, men etterhvert lærer de å få mest i munnen, god trening. :-)

Skrevet

Lemonia: vil du lage middag til meg også? Yammiiii, de barnemåltidene hørtes jo kjempe gode ut :o)

Skrevet

Tusen takk for fine svar, fikk masse nye ideèr nå : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...