Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sette inn egg i uke 45 (spent!!!) og fikk beskjed om at det ville bli satt inn kun ett egg første gang, og deretter 2 egg ved eventuelle neste forsøk. Men jeg ønsker i grunn å få satt inn to egg med én gang. Ikke fordi jeg på død og liv ønsker meg tvillinger (for all del, det hadde bare vært dobbel lykke) men fordi jeg føler jeg vil ha dobbel så stor sjanse for at forsøket skal bli vellykket og at iallefall ett egg vil utvikle seg. Men er dette opp til meg, eller kan sykehuset (i mitt tilfelle Ullevål) nekte meg dette og begrunne det med at de vil unngå flerling-fødsel og komplikasjoner?

Skrevet

Nei, det er dessverre ikke opp til deg. Det er klinikken (Ullevål) som bestemmer.

Skrevet

du har ikke dobbel så stor sjanse for at eggene fester seg om du setter inn 2 egg...heller motsatt effekt kan det ha....

Skrevet

Å sette inn to egg reduserer ikke sjansen for å bli gravid ( i forhold til å sette inn ett egg), men det er riktig at man ikke har dobbelt så stor sjanse med to egg.

Sjansen er noe økt, men i mange tilfeller (dersom man er under en viss alder, ikke har hatt mange forsøk, har flere gode egg som kan fryses etc) vil klinikken sette inn ett egg fordi risikoen forbundet med et flerlingsvangerskap opphever den noe økte sjansen for graviditet.

Det er i utgangspunktet klinikkens beslutning - men det er alltid lov å ta opp spørsmålet. Uansett vil beslutningen først være endelig på innsettingsdagen når man ser hva man har av egg og hvordan de ser ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...