Gå til innhold

Er det normalt??? *Ekkelt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for ei og ei halv uke siden... Og etter fødselen har det føltes ut som om tarmen kommer ut og at jeg aldri skal bli ferdi når jeg er på do..

Må liksom bare tørke og tørke når jeg tror at jeg er ferdi, selv om det kjennes ut som om noe fremdeles henger ut... Den følelsen forsvinner igjen når jeg har gått litt.. Er dette normalt, og eventuelt når skal det slutte å føles sånn?

Kjennes også ut som om skjeden skal falle ut av og til..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig kort tid etter fødsel, så sannsynligvis vil du få beskjed av legen om å knipe og knipe og knipe... DETTE KAN RETTE SEG, men oppsøk lege allikevel, sørg for at det blir tatt seriøst, eller bytt lege.

Kommer tarmen ut av skjeden? Dvs; står det en ruglete ball i skjeden etter avføring? Da kan det være fremfall av bakre skjedevegg, rectocele. Jeg har det samme, og venter på operasjon. Du kan tømme tarmen skikkelig via skjeden ved å pesse med en finger. Hold avføringen bløt. Kosttilskuddet Frukt og fiber fra helsekost eller apotek kan hjelpe. Snakk med lege om dette hvis du ammer.

Du vil ikke få tilbud om operasjon før det har gått minst 1 år etter fødsel bla pga hormoner.

Hvis tarmen detter ut av rumpa kan det være et rectumprolaps.

Skrevet

Husk at skjeden er herpa en god stund etter fødselen, og at kniping hjelper uansett!

Skrevet

Det høres ut som om dette er hemoroider, og det vil bli bedre med tid. Ta en tur til fastlegen og da kan du få medisiner for å krympe inn hemoroiden, så får du hjelp med en gang!

Skrevet

Jeg var veldig hard i magen etter fødselen og vet et tilfelle klarte jeg faktisk å presse ut tarmen 1-2 cm bak. Altså en slags rektumprolaps. Fikk helt fullstendig hetta av det. Og etter det presset jeg aldri så mye, og passet på å drikke maaassse, spiste fiber, svisker you name it. Og det skjedde heldigvis aldri igjen.

Det er veldig vanlig å være forstoppet etter fødselen. Synd de ikke informerer bedre om det på sykehuset.

Skrevet

HI her..

Er ikke tarmen som kommer ut av skjeden.. Revnet endel under fødsel, så ble sydd veldig godt etterpå..

Er vel kanskje hermorider jeg har, men har ikke hatt noe hard avføring etter fødselen.. Kjennes faktisk ut som om jeg har mer avføring som henger igjen når jeg er ferdi på do, men er jo ikke noe jeg får til å tørke bort.. :s

Kniper og kniper og kniper nå fortiden, sånn at kanskje ting ordner seg ved hjelp av d.. Håper virkelig at det hjelper!

Håper også at det slutter å være vondt snart.. Klarer jo nesten ingenting enda.. :(

Skrevet

Jeg har også merket at endetarmen er litt annerledes på en måte.. Akkurat som om selve hullet er litt lenger ute enn det var før...

Når man tenker over hvor mye og hardt man faktisk presser ved en fødsel så er det ikke så veldig rart å tenke på at ting forandrer seg litt.

Det er svært uheldig å presse hardt ved avføring , så å presse som en gal ved en fødsel er heller ikke heldig. (er jo mange som mener at man ikke skal presse under fødsel, men puste barnet ut... jeg tror det er noe i det)

Men iallefall. Knip masse for å trene opp igjen musklene.

Skrevet

Det er helt vanlig å føle at skjeden detter ut så kort tid etter fødsel. Det kalles nedpress og kommer av at bekkenbunnen er tøyd maksimalt. (og rivnet...)

jeg hadde nedpress i 6 mnd etter fødsel. Ikke hver dag, men det kom og gikk litt... Var værst når jeg løftet babyen.

Det tar tiiiiid trene opp igjen bekkenbunnen. Så bare tren i vei, og ta hensyn i hverdagen. (ikke gå for lange turer, ikke løft tung, ikke tren for tungt. osv)

Skrevet

Her er det snakk om tarmen...

Skrevet

hun skriver jo at hun føler at skjeden faller ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...