Bie&babylove:-) Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Lykken varte ikke lenge..... fikk intense magesmerter på den ene siden av magen på tirsdag. Begynte også å få små-blødninger og ble sendt rett inn på sykehuset hvor det etter mye om og men ble konstantert svangerskap utenfor livmor. Ble operert med en gang, og de klarte og redde både eggstokk og eggleder heldigvis. Kan hende noe har blitt skadet, men det får tiden vise. Uff... dette var ingen hyggelig opplevelse, men så har jeg alikevel "følt" at dette graviditeten ikke har vært helt normal. Svake tester i laaaang tid, og få symptomer. MEN, når det er sagt ville ikke legene gjøre en utskrapning av livmoren da jeg hadde VELDIG høyt hcg nivå OG veldig tykke slimhinner i livmoren. Skal inn å måle hcg i morgen og til uka, for legene ville faktisk ikke utelukke en graviditet inne i livmoren også. Uff... vet ikke helt hva jeg skal tenke, føle eller håpe...... Kjenner at det har blitt litt for mye på en gang....
Ragnis Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Uff, så leit! Håper det går bra med deg. Skal du til ny kontroll med ul snart? Tenk hvis du fortsatt er gravid, hvis det var tvillinger, høres jo ut som om det er gode muligheter for det. Jeg krysser fingrene for deg:) Hold oss oppdatert! Uansett, lykke til og god bedring!
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Oj, nå vet jeg liksom ikke helt hva jeg skal si! Uff, det er så skummelt med exu altså.. huff og huff! men utrolig bra at de fikk reddet eggleder og eggstokk. Håper, håper håper du har en liten spire til i livmoren da! Lykke, lykke ti, og tvi tvi:)l
Indigo 08-10-13 Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Hei! Føler så med deg! Og vet så altfor godt hvordan det kjennes! Sku ønske jeg visste litt mer på forhånd, da hadde det sikkert aldri blitt så akutt! Men så bra at det står godt til med deg nå, og at de har klart å redde eggstokk og eggleder. Min tullete lille spire hadde satt seg på egglederen, og den sprakk, så var ikke så mye å redde. De sa også om de hadde lappet den sammen så var det stor sjanse for at det ville oppstå komplikasjoner i ettertid. Hvor langt var du på vei? Så rart altså, jeg fikk knallsterk positiv test 8 dager før IKM, få symptomer, og følte meg egentlig ikke gravid. Innså aldri at jeg var gravid, så derfor ikke så tungt psykisk at det har skjedd en abort. Men nå tenker jeg jo litt på fruktbarhet da.. Vet du hvor høyt hcg-nivå du hadde? Og hvor mye blod tømte de av deg? Sorry litt mye spørsmål, ikke svar visst du ikke gidder. Var bare kjekt å "prate" med ei i samme situasjon:) Dette med utskraping av livmoren, tror ikke det ble gjennomført på meg. Ble aldri nevnt ihvertfall. Tro om det er vanlig? Blir veldig spennende å se om det har satt seg ei klok lita spire der da! Tenk å være så heldig oppi all denne "ulykka":) Prøv å ikke tenk så mye på det, og heller ta det som en vanvittig bonus om det viser seg å være tilfelle! God bedring!!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 2. oktober 2009 #5 Skrevet 2. oktober 2009 Uff, så forferdelig trist Godt de sparte eggstokk og eggleder. Håper virkelig du har en spire til inni der Skjönner godt at det blir mye på en gang-tar nok litt tid å få samlet tankene. Det höres ut som du er i de beste hender iallefall... Masse lykke til!
Bie&babylove:-) Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg var ca 4-5 uker på vei tror jeg. Veldig usikkert da jeg har pco og aldri vet 100% sikkert når mensen kommer. Har fått svake positive tester lenge, og måtte få det bekreftet av lege før jeg turte å tro på at jeg faktisk var gravid, da jeg nesten ikke hadde noen symptomer. Jeg kjenner vel heller ingen kjempestor sorg da jeg for det første aldri har slått meg til ro med at jeg ER gravid, OG at jeg som sagt har følt at ting ikke har vært noemalt pga de svake testene så lenge. Men ja, jeg tenker mest på fruktbarheten nå for ikke nok med at jeg har hatt en ex.u men jeg har pco i tillegg. Jeg har vært på sykehuset idag og tatt nye prøver og hcg-nivå har ikke sunket, men heller ikke økt så jeg tror vel ikke at jeg det er noe håp om at jeg kan være gravid i livmoren også. Hgc lå på nesten 1000, noe som vissnok er mye til å "bare" være 4-5 uker OG at det er utenfor livmor. Ikke vet jeg... har ikke så mye peiling på dette hcg greine. Legen sa vi fikk ta nye prøver til uka og se om det er noen forandring da. Vet ikke hvor mye blod de tømte, men jeg hadde visst en del koagler inne i magen, til tross for at verken eggstokk eller eggleder var sprekkt. Mon tro hvor det blødde fra...... Dette med utskrapning var visst vanlig å gjøre på de med ex.u, men legen min fortalte at han alltid spurte pasienten først om de skulle gjøre det eller ikke for det er jo en liten risiko med utskrapning også. Og med tanke på de som har barneønske pleide han ikke å gjøre utskrapning på. blir en "spennende" tid i vente. Lurer på når kroppen kommer i normale sykluser igjen, om dette kommer til å skje flere ganger, om jeg nå vil ha vanskeligheter med å bli gravid igjen osv... Mange spørsmål som har dukket opp de siste dagene og det jeg tenker aller mest på er OM jeg kan bli gravid igjen..... uff... får helt vondt av å tenke på at lillesnuppa kanskje ikke får noen søsken og vokse opp med.
Indigo 08-10-13 Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Hva er pco? Da var vi jo ca. like langt. Ei fattig trøst det også, at man ikke har "vært" gravid så lenge! Ja, det er dessverre et dårlig tegn at hcg ikke har steget. Jeg tok fredag for et par uker siden, da var hcg på 142. Tok ny på mandag etter, hcg var da på 144. Jeg klamra meg i håpet om at det fortsatt var sjanse for en spire, men det var bare dumt. Det skal jo dobles annenhver, hver tredje dag, sånn er dessverre den harde realiteten! Min hcg var forresten på 200 4-5 dager før jeg fikk akutte sympt. på ex.u, og jeg var da 4+4, så du har hatt mye høyrere verdier enn meg ja. Har hcg din stått helt stille eller har den økt noe?? Jeg endte forresten på akutten igjen igår kveld. Intense magesmerter som ikke gav etter to paracet. Smertene var like ille som mandag, bare at jeg ikke kjente denne sirkulasjonssvikten på kroppen. Klarte å tenkte klart, og var ikke så svimmel/besvimte! Visste seg å være litt blod i buken, som mest sannsynlig har kommet av at jeg overvurderte formen min igår. Gjorde husarbeid, gikk en liten tur og bærte sønnen min på 10mnd. Det skulle jeg ikke gjort nei. Assistentlegen ville legge meg inn på observasjon, mens overlegen sa at jeg kunne dra hjem (heldigvis). For smertene gav seg mens jeg var på akutten. Men jeg har hatt mye vondt siste døgnet, og har i tillegg begynt å blø (vaginalt altså). Det må jo være bra, altså at jeg blør. Har sikkert en sammenheng med disse intense menssmertene! Så forhåpentligvis kommer ny el om 2-3 uker:) Spørs om man bør vente en syklus som legen sa eller?? Nei, enebarn blir ikke barna vårs:) Ikke før _alt_ er prøvd i så fall! Hvor gammel er dattera di forresten?
Bie&babylove:-) Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. oktober 2009 Pco er en hormonforstyrrelse i kroppen som gjør at jeg har laaaange sykluser, og noen ganger manglende eggløsning. Jeg har også en tendens til å få cyster på eggstokkene, som av og til sprekker. Og det er dessverre dette som har gjort at jeg fikk ex.u nå. Jeg hadde en syste som sprakk da jeg gikk gravid med snuppa, og dette resulterte i at egglederen vokste sammen med eggstokken. De fant dette da de opererte meg natt til onsdag. Heldigvis rettet de opp dette i samme slengen, men det er jo ingen granti for at ikke eggleder vokser tilbake på samme sted igjen. Får bare håpe det går bra. Nå har hgc stått stille fra tirsdag til fredag. Tok prøver på tirsdag kveld da jeg ble lagt inn, og tok nye prøver i går. Ingen forandring så jeg tokler det som et dårlig tegn for en evt. befruktning inne i livmoren også. Min lege sa at vi burde vente 2 sykluser før vi begynte å prøve igjen. Og hvis jeg blir gravid skal jeg inn på tidlig ul med en gang for å sjekke at den lille ligger på rett plass! Jeg har også begynt å blø litt idag, eller dvs det har kommet en del slim ol. (sorry detajler!) og det var jo det legen sa at jeg kunne vente meg. Bare lurer på hvor lang tid det tar for kroppen min å komme i en "normal" syklus igjen.... Vår lille snuppe er litt over 2 år. Uff... hun har så mange små venner rundt seg som skal bli storesøsken, og her om dagen spurte hun om mamma hadde baby i magen hun også.... Får så ille vondt at å tenke på at det kanskje aldri blir en baby inni magen igjen.. men men... man vet ikke før man har prøvd, og vi skal prøve....
Indigo 08-10-13 Skrevet 3. oktober 2009 #9 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg tolker det som bra at vi blør. Fikk beskjed at det var helt normalt etter operasjon. Jeg synes det er en "lettelse", har lyst å bare bli kvitt alt om du skjønner hva jeg mener.. Nullstilles.. Hvorfor bør man vente egentlig en syklus eller to før man prøver? Jeg tok forresten en test igår, billigstrimmel, og den var mye svakere enn hva den var før operasjon, skal bli godt å bli kvitt alle disse hcg-verdiene. Ja, er litt sårt dette å tenke på de som er gravid rundt meg nå. Jeg er ikke nok ikke så upåvirket som jeg skal ha det. Men tror sorgen hadde vært mye større, sikkert enorm, om det ikke hadde vært for lillegutten min! Har dere tenkt på å be om hjelp til befruktning pga cystene du nevner som muligens kompliserer graviditetene?
Indigo 08-10-13 Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 Forresten, jeg tenker jo også på dette med oppfølging neste gang. Hvor tidlig skal du i så fall på UL? Tenker på når er det hensiktsmessig? Når kan de liksom se om det sitter på rett plass? Jeg var på UL da jeg var nesten 3 uker. Hadde jo hatt sterk positiv test i flere dager. Men gynokologen så ingenting i livmora. Lurer på om han kunne oppdaget befruktningen på egglederen så tidlig om han hadde sett etter?? Da hadde jeg vel neppe måtte gått igjennom en så akutt situasjon...
Bie&babylove:-) Skrevet 2. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. november 2009 Gikk FRYKTELIG dårlig dette her altså!!! 2 uker etter operasjonen ringer Ahus og forteller at de vil ha meg inn til en ny ul og undersøkelse da det viser seg at hcg-nivået mitt fortsatt STIGER selv etter operasjon. Så da var det bare å sette seg i bilen og reise inn igjen.... ville IKKE risikere å få slike forferdelige smerter igjen så vi dro med en gang... Undersøkelsene viste det legene og jeg fryktet, operasjonen var ikke vellykket og det satt igjen rester i eggleder og jeg måtte igjennom en ny operasjon. Denne operasjonen gikk ikke like greit og 3 dager etter blir jeg lagt inn IGJEN med over 40 i feber og en alvorlig infeksjon i magen... Uff... har ny vært sykmeldt i 5 uker!!! Er så ufattelig lei meg, sinna, skuffa og ALT på en gang. Og denne gangen måtte jeg fjerne eggleder også!!!
GladOgGravid <3 Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Hei Leit å høre alt dette du måtte igjennom nå og kan ikke tenke meg hvordan du har det! Stakkars deg.. ! Håper du snart kommer deg på bena Huff, vet litt hvordan du har det nå..(( Jeg har tatt bort en eggleder pga EXU.. Kom til sykehuset pga blødde litt bare og var redd det var noe galt med fosteret, hadde ingen smerter! Hun fant ikke fosteret på ultralyd, men tok blodprøve som viste jeg var gravid.. Så var rett ned på operasjonsbordet Våknet og da fortalte legen at di hadde fjernet en eggleder, tok dette veldig tungt og ble i sjokk.. Men mange som har blitt gravide etterpå, svigemor har fått tre barn etterpå, og venninna mi brukte litt tid, men fikk en gutt til slutt:) Lykke til!
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 uff, dette var ikke noe kjekt å lese:( MEN; jeg tenkte at jeg kan fortelle deg litt om meg selv da jeg er litt i samme situasjon og kanskje min historie kan gi deg håp? Jeg har delt livmor og tendenser til pco. dvs at jeg har små blærer på eggstokkene, men de kan ikke si med sikkerhet at det er pco. Likevel har jeg mange symptomer på det med MYE hårvekst (ikke bare på hodet, men må vokse barten, barbere veiviseren og lårene pga svarte hår og svarte hår rundt brystvortene (sorry detaljer altså, men jeg fjerner det så det ser ikke så ille ut som det høres), kviser, ustabile sykluser og manglende EL til tider. Livmorhalsen er deformert og ser ut som et langt rør og ikke traktformet som den skal være. Så jeg har alltid måtte ha pergo for å få EL og begynte igjen i aug-08 da lillegutt var 14 mnd. I mars -09 ble jeg gravid igjen, men det endte i exu med sprukket eggleder. Det viste seg at eggstokken og egglederen aldri hadde fallt ned i bekkenet da jeg selv var foster og de var alt for små i forhold til hva de skulle være. Egentlig skulel jeg aldri blitt gravid på den siden ifølge gyn.... Jeg mistet eggstokk og eggleder og mye blod og livet var tungt etterpå. Ventet en mens før vi hadde ubeskyttet sex, men å bli gravid skulle vi vente til høsten med... Vel, plutselig har jeg EL helt av meg selv og til min store overraskelse så oppdaget jeg at jeg var gravid igjen i midten av juni-09! Dette endte dessverre i MA og utskrapning. Vi måtte vente 2 mnd før vi begynte prøvingen igjen og jeg hadde hele tiden EL av meg selv nå. Ble gravid igjen på 2. pp i siste prøverunde, men dette endte i en tidlig SA. Jeg vet ikke hvorfor jeg har hatt både MA og SA etterpå og vil ikke spekulere for mye i det før jeg får utredning, men det jeg ville si med min historie er at det er fullt mulig for deg å bli gravid igjen og du vil helt sikkert få god oppfølging neste gang! Selv var jeg inn til UL i uke 5, 6,7 og 8 da det endte i MA og denne gangen med SA rakk jeg ikke UL før det gikk galt. Men jeg vet at jeg vil få mange UL neste gang jeg er gravid igjen og jeg VET at vi skal klare det til slutt, både du og jeg og hønepøne og Kelini:) Så mitt råd til deg er å si at det er lov å sørge og være forbanna, trist og lei og føle at alt er urettferdig; for det ER det nemlig. Men vi SKAL klare det!!!! Bruk tiden å få ut alt det vonde, det er eneste mulighet å komme seg videre og tenke positivt igjen (i alle fall for meg).... Og det at du har mistet eggleder er som du ser av min historie ingen grunn til at du ikke skal klare det igjen.... Man kan fint ha EL fra eggstokken som mangler eggleder; egget kan nemlig vandre over til den egglederen som er der:) merkelig; ja jeg vet. Og jeg har jo blitt gravid 2 ganger på kort tid med bare ett sett eggstokk og eggleder og jeg som ikke hadde EL selv i det hele tatt før! SÅ alt er mulig kjære deg:) Jeg er nå her hvis du har lyst å prate mer, for jeg vet så inderlig godt hvor vondt du har det nå..... Stor varm klem:)
Indigo 08-10-13 Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 Uff, så leit å lese at første operasjon ikke var vellykket! Håper virkelig at du begynner å komme deg! (Har forresten svart deg i min tråd også). Så rart at de ikke tok egglederen med en gang da? Til meg sa de at de tok egglederen pga risiko for at det samme skulle skje igjen. Da var det bedre å fjerne den. Men det er vel ei vurdering som blir gjort der og da, avhengig av hvordan resten av underlivet ser ut osv.. Ta tiden til hjelp og ikke gå for tidlig tilbake til jobb! Jeg startet selv på jobb igjen etter 3 uker sm, og nå kjenner jeg at det var for tidlig. Er ganske utslitt, dessuten sliter jeg litt psykisk. Føler ikke at jeg har fått "bearbeidet" det hele. Var jo en veldig traumatisk opplevelse, dessuten har jeg _veldig_ lyst å bli gravid igjen, men usikkerheten hvorvidt det vil skje gneger meg! GOd bedring! (Spør her også, har du fått mensen igjen? Er så utålmodig..)
-68mamma Skrevet 3. november 2009 #15 Skrevet 3. november 2009 Uff - for en kjip opplevelse ! Jeg lurte på om jeg kunne få spøre om noe bare : Når man har exu - får man da positive grav-tester ? Mensen min er borte - men fikk negativ test igår på IKM, og ingen mens i sikte - ingen murring og ingen ømme pupper lenger heller...og da lurer man jo litt...
Indigo 08-10-13 Skrevet 3. november 2009 #16 Skrevet 3. november 2009 Hei 68mamma. Ja, du får positiv grav. test! Jeg fikk så tidlig som dag 18 i syklus, bare 5-6 dager DPO! Gravde seg ned i egglederen. Normalt bruker jo det befruktede egget flere dager på å bevege seg ned i livmor, og feste seg der. Så er et "symtom" med tidlig pos. g-test! Tror ikke du skal bekymre deg for exu;) Krysser fingra for positiv g-test for deg om noen dager!!
Frøya79 - dobbel glede :-) Skrevet 3. november 2009 #17 Skrevet 3. november 2009 Hei dere! Jeg bare måtte få lov til å kommentere denne tråden. Først: Så utrolig dumt at du måtte opereres på nytt du som hadde hovedinnlegget! Helt grusomt at du ble utsatt for dette! Jeg ble også operert for EXU i jan 07, var da ca 7-8 uker på vei, og hadde stigende hcg på 4000-5000. Legene sa den gang at det var alt for lave verdier til at det kunne være noe inni livmoren, til tross for tykke slimhinner... Egglederen var delvis sprukket, så den måtte fjernes. De sa også til meg at det var likegreit å fjerne den, for dette kunne hindre at jeg fikk en ny EXU. Hele EXU-opplevelsen var egentlig ganske traumatisk, og jeg hadde det tungt etterpå. Jeg tvilte egentlig på at jeg kunne bli gravid igjen, selv om alle sa til meg at det kom kroppen min til å fikse. Jeg har en kusine som har fått 3 barn etter en EXU-operasjon, og hun var dessuten nærmere 40 da hun fikk disse ungene. Den første mensen etter operasjonen var vond, og jeg hadde kraftige menssmerter, men etter dette var syklusen min normal igjen. Vi bestemte oss for å prøve igjen, og jammen ble jeg gravid igjen i 3.pp. I desember 2007 fødte jeg en nydelig jente :-) Poenget mitt er: Selv om det føles utrolig tungt og håpløst nå, må dere ikke gi opp. De aller aller fleste som er en EXU blir gravide igjen etterpå. Kroppen vår er så godt laga at en egglederen som er igjen overtar funksjonen til den vi mangler. Ønsker dere alt godt videre i jakten på barnimagen! :-) Klem
Bie&babylove:-) Skrevet 3. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 3. november 2009 Tuuusen TAKK for alle svar og oppmuntringer! Nei, jeg skal ikk gi opp... Har en liten jente fra før og jeg unner henne ihvertfall at vi prøver å gi henne søsken om ikke annet!! Så vi SKAL klare det!! :-) Setter utrolig stor pris på alle svar og at dere har tatt dere tid til å skrive så lange og oppmuntrende ord!! Det betyr mer enn dere aner akkurat nå.... Grunnen til at de ikke fjernet hele eggleder med en gang er fordi jeg er så ung og fordi jeg har et sterkt ønske om flere barn. Derfor ville legene prøve å fjerne fosteret uten å måtte fjerne eggleder. Det gikk desverre dårlig da de ikke fikk fjernet alt og de satt igjen "rester" som fotsatte å vokse....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå