Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #26 Skrevet 2. oktober 2009 julen er magisk ja, men den er blitt allt for materalistisk... Synes det er greit at barna får sånne praktiske ting, til vanlig får jo barn leker hele tiden uansett... Ikke mine da sef.. hehehe.. Hadde de aldri fått noe ellers kunne man hatt den dagen til det liksom, men f.eks tante barna våre, de har allt, for de har fått så mye resten av året liksom... Synes det blir feil... For litt siden skulle jeg kjøpe litt ekstra klær med sønnen min på 9, da hade han plutselig sagt, men mamma, jeg har jo ikke bursdag osv kan jo ikke få masse ting osv utenom det... :-))) Til sånne barn er det koselig å gi ting, fordi de setter så utrolig mye mer pris på det....
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #27 Skrevet 2. oktober 2009 Vel... kanskje vår barn bør lære å være takknemlige for det de har bruk for også, og ikke bare det de ikke har bruk for? Men lever man i et overflodssamfunn, så lever man i et overflodssamfunn. Vi får nyte det så lenge vi har det. For huff, tenk den dagen vi blir nødt til å sette pris på ting som vi har bruk for!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #28 Skrevet 2. oktober 2009 Og huff, tenk den dagen vi blir nødt til å sette pris på at gud f. ordna det slik at gud J. ble menneske slik at gud f. kunne la noen ofre ham (gud J) for å frelse hver den som tror på Ham (gud J.) frå gud f. sin straff. Altså tenk den dagen vi ikke får julegaver utover det å bli frelst.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #29 Skrevet 2. oktober 2009 svir av flere tusen i lekebutikken ja...jaja...hvor mange leker trenger ungene egentlig da? håper jeg greier å få til med mine små som søstrene mine har fått til med sine...de ungene er kjempetakknemlig uansett hva de får til jul, om det er praktiske ting, leker, smykker eller opplevelser... sist jul gav jeg gavekort for 3 besøk på Eventyrfabrikken til tvillingniesene mine på 8 år! De ble elleville av begeistring, leker har de jo så masse av likevel! men nå gjør jeg stort sett det til voksne og, prøver å gi opplevelser fremfor ting til bursdager og jul. Jeg og mannen fx gir ikke hverandre store gaver til jul, vi planlegger heller å reise bort en helg på nyåret sammen også er det julegaven til hverandre.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #31 Skrevet 2. oktober 2009 Se tilbake på alle disse innleggene!!!! Mange som har luksusproblemer.... Tenk, hva barn i andre land får i gaver?! Kan dere tenke dere at enkelte barn blir glade for å få mat eller småting i gave? Og nå trenger vi ikke se på fattigdom i Afrika, det holder med mange land i Europa....spes.nå når det er krise... Og for all del- klart alle barn skal ha gaver både fra foreldrene og andre, men har denne generasjonen blitt så innbilsk og bortskjemt at noen kaller foreldrene for KJIIPE fordi de kjøper klær og sko (ting som er mer nødvendig) i julegaver????!!!! Tror dere virkelig at luksus er evig mens det er fattigdom i andre land....
prekæs Skrevet 2. oktober 2009 #32 Skrevet 2. oktober 2009 Problemet er vel strengt tatt at unger i dag ikke ønsker seg noe. De har stort sett det meste fra før og ikke trenger jeg bevise for omverdenen at jeg har penger til å kjøpe unødvendige ting heller. Ønsker vel egentlig en annen jul enn det gavehysteri gir meg. Men så var det det da. Å foreslå å stoppe denne utviklingen og finne på noe helt nytt.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #33 Skrevet 2. oktober 2009 Det beste er vel å ikke la denne gavehysterien å gå så langt som det har gått, bruke fornuft, etablere gode tradisjoner og formidle gode verdier i familien til de yngste. Og ingen sier at man skal stoppe å kjøpe gaver- man bør kanskje begrense seg litt og ikke la dette gå for langt. Men selv om vi kjøper dyre gaver til unger og tror at de blir da veldig glade, så er det ikke dyre gaver som gjør dem lykkelige! Det er utbytte av kontakt med de andre voksne og barn, gode relasjoner, trygghet og positivitet- det er det som skaper latter hos barna!
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 2. oktober 2009 #34 Skrevet 2. oktober 2009 Med hånden på hjertet, hva tror dere barna deres vil huske best når de blir eldre? 1. At de ble overøst med gaver (leker) de egentlig ikke hadde behov for, men som vi allikevel kjøpte for å tilfredstille og gjøre barna glade(trodde vi). 2. At de fikk noen få, men virkelig fine gaver som de hadde ønsket seg lenge og som ble brukt. 3. At det var ro og fred i huset, at alle var glade og koselige med hverandre. 4. Stemningen som ligger i julen. 5. Opplevelsene de har fått. En jul er så mye mer enn gaver. Å planlegge kalender og lage den. At barna ser at den er på plass skaper glede og forundring. Å vaske og tenne røkelse, eller spre huset med gode lukter. Bake pepperkaker og lage pepperkakehus. Og få lov til å hjelpe til på kjøkkenet med baking og smaking, lukting og føling. Pynte i huset til jul, med nisser og alskens pynt. Gå ut i skog eller et annet sted å plukke ut juletreet sammen. Sene mørke kvelder med noe varmt i koppen og en god historie og fine toner fra høytaleren. Lage juledekorasjoner og hjemmelagede julekort. Pynte juletreet. Masse frukt, nøtter, julegodter og kaker. Noen tegnefilmer av gode gamle disney klassikere. At vi virkelig var der for barna uten å haste rundt, men at mamma og pappa faktisk hadde tid og brydde seg om dem. Juletrefest, julebukk, og komme i bhg eller skolen og se hva de har laget og gjort. Se på oppvisningen dems. Det er såååå mange fine ting jeg selv husker fra jeg var liten, og noen av disse tradisjonene har jeg tatt med meg videre. Ber søsken med barna dems på besøk for at barna kan bake pepperkaker sammen, pynte pepperkakehuset. Lage fine ting av trerøtter og kongler, drikke gløgg, spsie litt deig, klementiner.... Selvsagt får barna noen harde gaver, men vi lever i en alt for matrialistisk tid. Å gi barna verdier som at ting som koster litt, må jobbes for. Vi voksne må jobbe og tjene penger. Å måtte ønske seg noe lenge, vil gi barna et merperspektiv på ting, det vil få dem til å verdsette tingene sine mer enn om de skal få slengt til seg alt de måtte ønske seg gjennom hele året.
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 2. oktober 2009 #35 Skrevet 2. oktober 2009 Og ikke minst, det å se og høre spenningen barna har når de henger opp julesokken før de legger seg. Å høre små og store barneføtter som lister seg tidlig opp for å se i sokken. Å høre barneglede og begeistring fordi det var litt godter, juice/brus og en liten gave der...som nissen har kommet med mens de sov.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #36 Skrevet 2. oktober 2009 I år har jentungen et ønske om ny Bergansjakke til 5000,- noe jeg ser på som aldeles unødvendig da hun fikk en i fjor høst som fortsatt passer, den har bare feil farge i år. Syntes du (HI) det da fortsatt er gjerrig av oss å kjøpe jakken hun ønsker seg til julegave?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #37 Skrevet 2. oktober 2009 Dagens teiteste innlegg:( Mener da at barn generelt har nok leker i massevis, trenger vel ikke koste tusenvis. Er det riktig å lære barna å bli kravstor og forvente masse dyre gaver hver jul..
Manhattan skyline Skrevet 2. oktober 2009 #38 Skrevet 2. oktober 2009 Anonym 19:47: Du mener seriøst ikke at dere skal kjøpe en ny Bergans-jakke til 5000 - femtusen - kroner dersom hun fikk en splitter ny i fjor, og fremdeles passer den???? I så fall er du ikke det spor bedre enn HI....
Emil & Røra Skrevet 2. oktober 2009 #39 Skrevet 2. oktober 2009 Herregud så mange som tror at barn ikke kan bli glade for andre ting enn leker! Selfølgelig får barna leker til jul, men mye er også pralktiske ting vi ønsker til barna av økonomiske grunner. Små barn vet lite om hva ting koster så å få en billig leke og en stor praktisk ting er gløy det. Nå til jul håper jeg barna får litt færre men fine ting. Det ble et helvetes kaos forrige julaften og sønnen min husket ikke hvem han hadde fått ting fra. Det synes jeg er ille. Man skal få gave, bli glad, og huske hvem man fikk den fra!! Så din måte å handle julegaver passer ikke for meg.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #40 Skrevet 2. oktober 2009 leker eller klær....husk å pakke gavene i gråpapir/resirkulerbart papir.. Pynt selv og redd verden fra å drukne i papir som ikke kan brukes til noe som helst! Spre det og gjør det til julens kjepphest!!! :-)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #41 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg synes ikke vi skal ta kommentarene til en som kaller seg "sug lut" så veldig høytidelig for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #42 Skrevet 2. oktober 2009 For å sette et litt annet lys på dette..... Jeg mistet min far i fjor. Det ene barnet mitt var svært knyttet til bestefaren. Han var trist i jula i fjor, og sa "det blir ikke noen skikkelig jul uten bestefar". Det samme har han gjentatt nå som det nærmer seg jul. Han setter selvsagt pris på gaver, leker og klær etc, men aller helst skulle han hatt bestefaren sin tilbake. "Det var bestefar som var skikkelig jul". Jeg fatter f ikke at folk gidder bry seg med hva andre gir ungene sine til jul, og at det er om å gjøre å gi mest. Jeg elsker jula, bruker ca 1000 pr unge i gaver, fordelt på "fornuft og ufornuft". Tragisk liv dere må ha som kun er opptatt av å svi av mest mulig penger og tro ungene blir lykkelig av den grunn. Vi har og tatt en hotell-teater-togtur rett før jul, kjempestas for ungen!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #43 Skrevet 2. oktober 2009 Her er det opplevelser som blir kjøpt inn. feks. hotelltur til badeland., Disney on ice med hotell osv... Klær må de ha uansett, leker får de masse av. Opplevelsene gagner hele familien og det er noe de lever på nesten i et år ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå