solei Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Nå skjønner jeg ingenting. Det siste året har vi mistet 4 kaniner. De er ikke syk på forhånd. De ligger pluselig på siden i buret stive i nakken og veldig slappe. De dør etter noen timer. Vi hadde først en som døde.Noen mnd senere døde den andre. Vi kjøpte en ny kanin som også døde etter noen mnd. Så fikk vi enda en mens vi hadde en vi hadde hatt hele tiden. Men den døde også. Og idag døde den nye kaninungen vår og. Jeg trodde en stund det var kaninpest..men de er ikke syk på forhånd. de blir akutt syke. Det jeg synes er rart er at de virker så anspent før de dør. Og de blir stiv som en pinn med en gang etter de er død. Vi har ett godt isolert bur med utebur. De får rett mat og nok mat. De får svært mye kos og oppmerksomhet. Så var det en som spurte mg idag om det var mange katter i nabolaget. Det er det. Han trodde det kunne være dyr som skremte de om natten slikat de fikk sjokk og hjertestans. Men med 4 kaniner? Noen med kaninekspertise her? Vi har og vasket buret godt. Men den nye kaninungen fikk vi før den nest siste døde. Noe smittsomt?
Tia med 2 ♀ Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg også tenkte at de må være skremt om de får rett type mat og ikke er syke. Katter, eventuelt andre dyr kan skremme de veldig.
Kliko Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Du har vel ikke gitt dem kål? Gift for kaniner ( ikke alle som vet det)..
Brillefint - Jadda! Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 Står buret på bakken? Leste i en kaninbok da jeg var yngre at de ikke burde stå på bakken pga katter el andre rovdyr. Men alle mine kaniner stod på bakken og det gikk bare bra - forutenom med han stakkaren som rømte og ble tatt av katta. Han var forresten helt stiv av skrekk når vi fant han - og døde kort tid etter. Men kan legge til at kaninene hadde store bur på flere kvadrat - og hadde gravd seg huler og hadde gode gjemmesteder.
rampetrollet Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 Her er en link du kan se på : http://dyrebeskyttelsenhordaland.org/Smadyr/KaninVerd.aspx
solei Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2009 Vi trodde først det var foret..men vi gir bare det som står de skal ha. Gir ikke blandinger fra butikk. Bare friskt gras, tørt gras. Grønnsaker litt og litt. IKKE salat og kåltyper. De får rent vann hver dag. Gresser litt ute hver dag. Ligger på spon og høy. Buret står på ett fundament på bakken. Men på dagtid ser vi ingen katter rundt buret. Og vi har jo ett innebur der høyet er. De kan jo ikke bli jaget der inne. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke blir syke først..ingen tegn. Bare noen timer før de dør. Men det som gjentar seg er at nakken er stiv og de klarer ikke å stå på beina. Ligger og spreller på siden med nakken bakover. De har ikke rennende øyner eller nese først! Og de er pinnestiv rett etter døden inntrer. Må enten være skrekk eller noe smittsomt?
Aini Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Bur burde stå et stykke over bakken, så dersom du ikke har det anbefaler jeg og få det. Vi hadde kaniner og det er også katter i nabolaget og kaninburet sto rett vedsiden av hundegaren hvor vi hadde en rottweiler som sto der på dagtid som kunne bjeffe enkelte ganger når den sto ute.. Ingen av kaninene våres har død av dette. Noe jeg også anbefaler er at hviss dere har 2 kaniner og den ene dør burde dere skaffe dere en ny så fort som mulig. Vi hadde 2 kaniner og først døde den ene og det gikk ikke lang tid før den andre også døde.. Er de vandt med og ha selskap av en annen kanin så burde dem alltid ha det, har hørt om andre tilfeller også blant venner der den ene har dødd først og så går det en liten stund så dør den andre også...
Aini Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Og vi har hatt en del kaniner og vi har hatt kaninunger. ene gangen fikk hun ene 6 kaninunger... Men kansje det er noe som den/de første kaninene dere hadde som enda ligger i buret, altså tenker på noe smittsomt. kansje dere skulle vasket hele buret godt..
solei Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2009 Nå har vi hatt begge tilfeller. Den første var alene lenge og det var den nye som døde. Angående bur på bakken lurer jeg på om flere har erfaring med det. Jeg vet om mange som har det på bakken men det kan jo være ett poeng. Synes det er rart at de ikke er syk på forhånd!
solei Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. oktober 2009 Vi har vasket buret grundig. Men da hadde vi alerede hatt den siste i 2 dager. Det kan jo være nok omdet er noe smittsomt. Noen kaninsykdommer som utarter seg slik som beskrevet?
Libido- Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Skulle du finne en kanin som ligger slik igjen, så kan du prøve dette. Fant det på nett. Angstsjokk: Nærm deg dyret langsomt mens du snakker til det med rolig stemme. Grip kaninen i nakkeskinnet og sett den i en mørk beholder, helst i et reisebur. Sørg for en temperatur på ca. 24 grader og absolutt ro.
Libido- Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 En ganske vanlig, og dødelig, sykdom som rammer kaniner er mellomørebetennelse. Sykdommen merkes ved at hodet legges mer og mer på skakke. Skal du redde kaninen må du reagere umiddelbart – og samme dag som det begynner- og mens hode bare er litt på skakke. En antibiotikakur kan redde kaninen din for denne grusomme sykdommen – den vil lide en vond død om den ikke får behandlig. Jeg ville tatt med dyret til obuksjon om det skulle skje igjen. Da får du hvertfall svar!
solei Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 1. oktober 2009 Takk for svar. Har ikke oppdaget at hodet blir lagt på skakke gradvis, det skjer så fort. Men vi prøver med kanin igjen til våren. Idag tok jeg den inn og la den i ullomslag. Satte kassen varmt og mørkt. De har ikke virket smertepåvirket noen gang. Lager ingen lyder. Er bare veldig stiv i kroppen og veldig slappe. Huff, kommer til å savne å ha kanin. De var så kosete og ingen hår i huset med de!
Underveis --> Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Forgiftning? Kan det være at noen av plantene i gresset dere gir er giftige?
Libido- Skrevet 1. oktober 2009 #15 Skrevet 1. oktober 2009 Har du den mye inne? En kanin skal enten være ute kanin eller inne kanin. Er den delvis inne og ute kan de dø av væromslag.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #16 Skrevet 1. oktober 2009 Har du en i live nå som er dårlig? I såfall må du jo forte deg til veterinær. Håper uansett det ordner seg til våren. For å være sikker hadde jeg latt buret stå ute i vinter slik at noen dager med maaaange minus tar knekken på bakterier el.lign som ev. kan sitte igjen og som ikke forsvinner med vanlig vask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå