Gå til innhold

Noen som har opplevd at morkaken løsnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har heldigvis ikke opplevd det selv! Jeg falt rett på rumpa har for noen uker siden, men kjente fortsatt endel liv, og gjorde derfor ikke noe med det. Var så på kontroll på sykehuset en uke etter, for noe annet, og fortalte at jeg hadde falt. Gynekologen sa da at alle fall skal legges inn til observasjon i 24 timer, og at man skal ringe legevakt når noe slikt skjer.. Hun var veldig streng, og fortalte at det var grunnet evt. morkakeløsning at de var så strenge på dette.. Dersom man får en sterk og plutselig smerte i magen. Magen er hard og smertefull når den undersøkes, spesielt over stedet der morkaken har løsnet.

Så hvis du er gravid og får tydelige smerter i magen uten at årsaken er kjent, skal man ta kontakt med lege eller fødeavdeling straks. Ved mistanke om løsning av morkaken må du til sykehus straks.

Dersom morkaken løsner før eller under fødsel, vil det føre til stor blødning inne i livmoren. Tilstanden kan være livstruende, både for mor og barn.Dersom morkaken løsner helt, dør fosteret, ettersom det da ikke er noen forbindelse mellom mor og barn.. Det som fører til økt risiko er blant annet alvorlig svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk, røyking, kort navlesnor, massiv vannavgang, arr i livmoren, slag mot magen og morkakeløsning i tidligere svangerskap.

Hva er grunnet til at du spør??

Skjer det noe med morkaka vet du et, det er ikke noe du misstenker.

Og takk og lov er det sjeldent det skjer.

Kjenner ei hvor det skjedde og kort fortalt så storblødde hun og hadde fryktelige smerter.

Det var kritisk, men alt gikk tilslutt bra.

Skjer slikt har en kort kort tid på seg.

Kjenner også ei hvor deler av morkaka skilte seg hovdedelen. Hun blødde også en del, men etter beskrivelsene å dømme var det på langt nær like ille.

I begge tilfellene gikk det tilslutt bra og begge barna lever i beste velgående.

Jeg opplevde det under fødselen. Jeg nådde full åpning etter igangsatt fødsel. Plutselig falt pulsen til babyen, magen min var spent og hard og jeg hadde kjempevondt. De løp med meg i sengen for å ta akutt keisersnitt. Når de skjærte meg opp så så de at morkaka hadde delvis løsnet.Jeg hadde englevakt og alt gikk bra. 10 min,tok det fra det skjedde til barnet mitt var ute. Jeg takker gud for den flinke gynekologen.

Min morkake løsnet i kanten etter igangsetting på sykehuset. Jeg lå på obs og begynte å styrtblø i flere omganger. Det ble full alarm, løping med meg hylende i senga og masse leger. Heldigvis var det bare i kanten, så det gikk fint og fødselen kunne fortsette i vanlig tempo. Men det var skremmende før vi visste at det var bare i kanten, det var mye blod og jeg var kjemperedd!

Annonse

tror det er motsatt.. dersom morkaken løsner helt, vil jo ikke fosteret får noe oksygentilførsel. Man er avhengig at morkaken henger fast i mors livmor for at den skal forsyne barnet med O2 som mor puster inn.. heldigvis svært sjelden at den løsner helt, og så lenge den bare er litt løsnet, vil jo fosteret få O2, men det er jo da snakk om stor blødning i livmoren, og barnet må taes ut raskt.. skumle greier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...