Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og leser litt på nettet om søvn, mat og annet som babymammaer bryr seg om :-). Sørfing, heter det vel.

Uansett: det slo meg noe plutselig. Alle vet jo hvor enorme forskjeller det kan være på den motoriske utviklingen, flere måneder skiller "seine" og "tidlige" unger (og begge deler er like normalt). Og så snakker man for eksempel om at babyen ikke trenger mat om natten lenger når de er 6 mnd. Eller at babyen må kunne sovne av seg selv når de er 3 mnd.

Er det ikke logisk at det er like store variasjoner når det gjelder modenhet når det kommer til søvn og mat som det motoriske??

Det tenker nå jeg, da (som har en sønn som nå i en alder av snart 6 mnd kan finne søvnen selv noen ganger og som er laaangt unna å klare seg uten mat om natten) :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er veldig logisk :)

Noen unger er "enkle" å legge, og finner roen selv fra de er veldig små, andre trenger kos og nærhet og byssing/synging leeenge! Samme med nattmat :)

Jeg har hatt en av hver type nå, vår første varav typen som aldri sovnet alene, måtte bysses eller rugges i søvn, og ville helst sove OPPÅ en av oss til hun var 10 mnd. Minstemann nå sov natta over fra han var 6 mnd, og vi har aldri brukt mer enn 5 minutter på å legge ham for å sove. Helt utrolig forskjell!

Motorisk er de forøvrig ganske like, lillebror gjør de samme tingene nå som storesøster gjorde da hun var 9 mnd :)

Skrevet

Jo, det tror jeg d har helt rett i. Lillemann har stort sett vært grei å legge, men det er bare fordi jeg vugget vogga fram til han var omtrent 4 mnd, OG bare han i bæresjalet de gangene han var krakilsk. Før 4 mnd tror jeg det hadde vært umulig å få ham til å finne søvnen selv.

Han har akkurat blitt 6 mnd, og som du sier så skal de da ikke ha behov for mat om natten. Men hva er natten? Han legger seg kl 1900. Er det da natt frem til 0700? Her går det ikke å putte smokk etter 0400, og det er selvfølgelig fordi han begynner å bli sulten. Selv barnelegen sa at selv om han får ett måltid om natten (tidlig morgen) så betegnet hun det som at han "sov hele natten". Jeg forsøkte å nattavvenne helt. Dvs at han ikke fikk mat før 0600, men det er altså for tidlig for ham. Vi skal gjøre et forsøk når han blir 7 mnd, for da skal jeg bort på jentetur, men før det skal han få pupp om natten. Han får forøvrig 3 måltider mat om dagen, men er altså alikevel sulten på morgenkvisten (og i natt var det tydeligvis MORGEN også kl 0430 *stønn*).

Skrevet

Vet ikke hvor lenge de regner slik, men det regnes som å sove hele natten med 5 timer sammenhengende;) Så klart de er sulten klokka 04 når de har sovet i nesten 9 timer.

Men hadde å foretrukket at lillemann våknet ca ved midnatt og spiste og så sov til morgenen;) hehe.

Det som står skrevet er jo bare gjennomsnittlig. Ingen babyer er jo like, verken i utvikling fysisk eller psykisk. Noen trenger nattmat lenge, noen gjør det ikke. Noen kan sette seg opp selv når de er 5 mnd, andre lærer det ikke før de kan gå. Blir jo litt urettferdig overfor barna å sammenlikne slik. Men er jo unektelig morsomt å høre hva andre på samme alder "kan":)

Skrevet

Mja, delvis enig. Litt av grunnen til at man kan natteavvenne ved ca 6 mnds alder og dette gjelder for alle babyer, er jo at de fleste da får minst 1 måltid med fast føde på denne alderen og derfor ikke trenger mat om natten lenger. Jeg har natteavvendt 3 barn (dvs pappaen har tatt den biten), alle 3 har vært 6-7 mnd gamle og fått 1-3 måltider med fast føde pr dag på den tiden, og alle virket veldig sulten om natten før vi begynte, men ble likevel lett avvendt på kun 3-4 netter, så såååå veldig sulten var de nok ikke likevel selv om det virket slik ;-)

Når det gjelder å finne søvnen selv tror jeg dette går mer på personlighet og hvordan babyen har det fysisk kanskje enn modenhet og alder på babyen, men dette kan nok også spille inn og være ulikt ja :-) Av mine 4 barn har 2 stykker klart å finne søvnen selv her og der fra fødselen av og 2 har måtte blitt bært, bysset eller ammet i søvn hver eneste gang de skulle sove til de var mange måneder gamle.

Skrevet

Jeg regner "hele natten" fra ca klokken 19.30 til klokken 6.30 hos oss i hvertfall.

Skrevet

Høres logisk ut ja! Noe kan man nok påvirke, men babyer er og blir forskjellige - som alle andre folk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...