Gå til innhold

Hjelp!! NAN for et døgn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jeg drevet å blandet i 5 uker nå, jenta mi er 2 mnd nå..! Viste ingenting om at NAN kun skulle varmes på 40 grader. Kjøpte en pakke der det sto 70grader om det skulle oppvares i kjøleskap, men sjekka pakken vi har nå, og der står det kun 40 grader og skal serveres fersk! Har jeg gjort nå riv ruskene galt, og kan jenta mi ha tatt no skade av det? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er så frustrerende når de forskjellige merkene skal lages på forskjellig måte, og i tilleg har det skjedd litt endringer i forskriften til mme som trer i kraft i desember i år, slik at enkelte merker har gjort endringer i løpet av året uten at dette er merket godt :-(

Men, det stemmer at nan skal lages ved 40 grader, og serveres fersk. Hvis du ser i tråden "Holdes Oppe: riktig tilberedning av mme" så kan du får litt tips til enkle måter å tilberede de forskjellige merkene på. Det er ikke vanskelig å lage nan raskt og trygt hver gang :-) Dersom du imidlertid foretrekker å lage for et døgn om gangen så må du bytte til collett eller småfolk, de skal tillages ved 70 grader. Ved denne temperaturer blir alle bakterier drept og det er trygt å oppbevare mhp bakterievekst.

Jeg har spurt Nestlé om hvorfor nan ikke kan lages ved høyere temperatur enn 40 grader. De sier at ved høyere temperatur så kan de ikke gå god for at deres produkt holder mål mhp vitaminer. Det er vel spesiet vitamin C som er flyktig ved høye temperaturer. Men noen alvolig konsekvens vil jeg ikke tror at det har hatt. Jenta de har fått i seg vitaminer, men kanskje noe mindre enn det som står at det skal være på pakken. Nå har du jo oppdaget det forholdsvis kjapt så vil tro at det går helt fint! De merkene som kan lages ved 70 grader har overdosert hmp vitaminer, slik at det er ferdig tillaget mme ved høy temp som har det inneholdet som står på pakken :-)

Dett ble masse prat fra meg, håper jeg ikke gjorde det mer innviklet for deg. Og bare spør om noe var uklart :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...