Gå til innhold

Tips til ferske putebarn-foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått jente nr 2 med Frejkas pute, og tenkte jeg kunne dele noen praktiske tips med ferske "puteforeldre"

Klær:

Jeg synes mange strømpebukser er stramme og vanskelige å få rundt beina og baken på den lille, når vi helst ikke skal bøye og strekke for mye på beina. Men jeg har funnet noen gode stillongser med fot som er litt løsere i passformen, prøv ullstillongsen med bomull innerst fra Steffens. Fås bl.a. på Barnas Hus. Også ullstillongser fra Janus er bra. Kjøp en str større enn babyen bruker ellers, så har du litt mer å gå på. Disse bruker jeg innerst, under puta. Nå som det er høst er det jo greit å bruke ullklær uansett, dessuten kan det fort bli litt tett og klamt med bomullsklær under puta.

De fleste sparkebukser etc blir jo for smale for putebarna, hvis du ikke går opp 1-2 str (og da kan det fort bli altfor stort oventil). Men Nøstebarn har kjempefine sparkebukser med og uten fot, bl.a. i ullfrotte. Disse er vide i passformen, og går helt fint utenpå puta (vi bruker nå pute i str 20. Koster litt, men de er gode i størrelsen og kan brukes lenge. Ellers kan man jo kjøpe joggebukser i 1-2 større str slik at de går utenpå puta, eller bruke kjoler. Nøstebarn sine sparkebukser er imidlertid min favoritt, for jenta mi ser nett og søt ut i den, ser nesten ikke at hun bruker pute.

Bilsete: Vi har maxi cosi babysete, foreløpig går jenta vår nedi som vanlig, men når hun blir større legger vi et sammenrullet håndkle i bunnen slik at hun kommer høyere opp med rumpa. Da kan knærne legges oppå sidekantene av setet. Dette funket fint med vår første datter.

Vogn: Vi har en Emmaljungavogn kombivogn, tror den er ganske gjennomsnittlig i størrelse. Foreløpig går det helt fint. Vår første datter ble født på sommeren, og var i tillegg ganske liten, så hun lå helt greit i babybagen til puta var av ved 3 mnd alder. Regner med dette går greit med datter nr 2 også, men siden hun er litt større og det er høst slik at vi trenger vinterpose, etc så kan det være at vi går over til sportsvogndelen tidligere enn vi ellers ville gjort

Ellers: Med førstemann synes jeg det hele var litt leit, tenkte at hun sikkert ble plaget av puta, at hun kom til å bli forsinka i utviklinga, at jeg ikke fikk den nærheten til henne som vi skulle hatt, rent fysisk. Men de obligatoriske 3 mnd går fortere enn en tror når en bare innstiller seg på det. Det plager ikke babyen noe særlig, hvis de fikk puta på ved fødsel så vet de jo ikke om noe annet. Og min erfaring er at barnet fort henter inn igjen det tapte når det gjelder utvikling. Vår første datter hadde pute på i 3 mnd, men måtte ha ortose (et slags korsett i hardplast) i noen uker da hun var 10 mnd. Det var nedtur, mest for oss foreldre. Jenta fant andre måter å bevege seg på, og greide å reise seg likevel på et slags vis. Desto større var gleden da all behandling ble endelig avslutten like før 1-årsdagen og hun gikk ved 15 mnd.

Så mitt viktigste tips er: Vær glad for at barnet deres helt sikkert kommer til å bli helt bra, denne behandlingen er jo garantert å fungere. Og noen få mnd går fort i glemmeboka, ungene våre skal vi kose oss med i årevis !

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempefint innlegg! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...