Gå til innhold

begynne tidlig i bhg øker faren for adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommet over en artikel på nett for en stund siden der det menes at en av årsakene for at flere og flere barn får adhd er at de begynner i barnehage veldig tidlig og er der lange dager og hele uka. Dette medfører en del stress, utrygghet osv for småunger sto der.

Noen som har en mening om dette? Kan være noe sant i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hyperkinetisk forstyrrelse/ADHD er en medfødt nevrologisk funksjonsforstyrrelse - altså en biologisk betinget "greie".

Studier viser at en høy andel av pasienter med diagnosen har problemer/tilstander som opptrer samtidig, det kan være nevrologiske komplikasjoner, emosjonelle problemer, dysleksi, lærevansker, atferdsvansker, konsentrasjonsvansker.

Det er altså ikke sånn at barn får ADHD av å begynne tidlig i barnehage, men noen kan nok utvikle symptomer som kan ligne på det.

Skrevet

Jeg har ADHD og har aldri gått i barnehage. Hadde til og med hjemmeværende mor.

Det er nok ikke sant, for ADHD er medfødt, ikke ervervet. At en kanskje ser tendensene tidligere pga barnehagen og pedagoger der + samspillet, kan godt være. men det er ikke barnehagen som "lager" ADHD.

Om det du skriver skulle være tilfelle, så skulle det egentlig være en umulighet at ADHD er arvelig til en viss grad. Der er opphopninger i enkelte familier.

Jeg tenker at kanskje barnehage kan gi ADHD-lignende symptom, men ikke ADHD.

Ikke let etter slike svar på hvorfor noen har ADHD.

Skrevet

Dette er bare tull og jeg kjenner at slike ting provoserer meg!

At ett barn går i barnehage og får sosialisert seg tidlig,ser jeg på som bare positivt!

Små barn må få utløp av all energien di har inni seg, uansett om dem har ADHD eller ikke!

ADHD er en arvelig og kronisk sykdom,som ingen kan noe for.

Men folk stiller diagnosen alt for fort på små barn som har alt for mye energi,noe som også kan oppstå av feil næring og kosthold.

Jeg har selv ADHD og vil gjerne få sakt at alle har forskjellige måter å ha adhd på. Har du truffet en med adhd,har du også truffet en måte å ha adhd på. Vi er alle forskjellige. =)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg blir også forbanna på slike påstander. Hvem er det som kommer med dette svadaet???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...