Gå til innhold

Hva skal til for å få morkakeprøve i stedet for fostervannsprøve?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år og vil heller ha morkakeprøve (mkp) for da får en teste i uke 11 mens fvp tar en jo først ved ca 16 uker og da blir det en "fødsel" abort i uke 18-19 om noe er galt...

Noen som vet om jeg kan "insistere" på mkp fremfor fvp? Jeg mistet i uke14 forrige gang og måtte føde fosteret, og det var en svært traumatisk opplevelse jeg ikke orker igjen og i hvertfall ikke enda senere i et svangerskap...

Fortsetter under...

Takk for svar.

Når var du til veiledningssamtale? Jeg fikk høre at en skulle til samtale samme dag som fostervannsprøven skulle utføres, og da er det jo for seint, jeg vil jo ha mkp så snart som mulig (uke 11-12!)... Hvilken samtale mener du?

Du må jo på veiledningssamtale før morkakeprøve. Det er derfor viktig at du går til legen med en gang du vet at du er gravid og får legen til å sende inn papirene om tidlig ultralyd fortest mulig. Ring sykehuset, jeg fikk mast meg til en tidligere veiledningstime, og fikk da også tatt morkakeprøve (istedenfor å vente flere uker på å ta fostervannsprøve). Lykke til!

• 2 uker senere...

Beklager at du ikke fikk svar. Håper det har ordnet seg for deg nå. Men hvis andre leser dette, så var det Ullevål jeg var på. Men det var også det sykehuset legen min sendte søknad om fødeplass til. Men tidlig ultralyd og morkakeprøve tok jeg på Riksen, fordi Ullevål rett og slett ikke hadde ledige timer i tide. Riksen ringte meg dagen etter samtale, de hadde fått en faks fra Ullevål, og morgenen etter var jeg på tidlig ultralyd på Riksen. Siden risikotallene var noe dårlige ift. alderen min, ble jeg rådet til å ta fostervannprøve eller morkakeprøve. Hadde legen vært der, hadde jeg fått morkakeprøve med en gang også, men nå måtte jeg vente ett par dager til han var tilbake igjen. Jeg var kjempefornøyd med den oppfølgingen jeg fikk på Riksen, og alle jeg møtte var kjempehyggelige.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...