allabarna Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Hei damer:) Hvordan gjør dere prøvere det i forhold til alkohol? Har dere full stopp eller drikker dere litt innimellom? Det er vel ikke skadelig å drikke fks. like etter at man har hatt mensen og vet at man ikke er gravid? Kommer vel an på hvor lenge man prøver også. Vil gjerne høre andres synspunkt og hva dere gjør:)
Bringebærmamma 160611 Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Her i gården er det hvertfall slanka inn på alkoholinntaket. Om jeg drikker vin en kveld er det kun ett glass, uansett hvor jeg er i syklusen. Alkohol kan redusere muligheten for å bli gravid, og derfor er jeg forsiktig. Vet om mange som ikke er så forsiktige som meg (f.eks tar en fest mellom mens og EL). Det må jo være opp til den enkelte og den personens livssitusjon ;-)
Ragnis Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 De første pp'ene mine drakk jeg ingenting mellom el og ikm, men jeg har slakket litt mer på lina nå. Kan ta ett el max to glass vin/øl en gang i blant i den perioden. Når jeg har mensen drikker jeg det jeg har lyst til, hvis det skulle falle seg sånn. Men jeg merker at jeg har mindre lyst til skikkelig fest nå enn før jeg begynte å prøve:-) Leste i en artikkel her inne at to glass vin daglig senker fruktbarheten med 60%. Nå drikker jeg uansett ikke såå hyppig, men vurderer å kutte enda mer ned hvis det ikke snart blir klaff. Håper vi alle snart blir nødt til å være avholdende i 9 mnd! Selv fikk jeg tr igår og "feiret" med et glass rødvin...
*jente2010&jente2013* Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 jeg har kuttet ut alkohol i prøvingen:) jeg er ikke spesielt gla i vin/øl, så når jeg først drikker så er det i festlig lag. Derfor har jeg valgt å kutte det ut:) Har ikke vært prøver så lenge, men til nå er jeg vertfall bestemt på å holde meg unna alkohol. Det går selvfølgelig bra å drikke litt når man vet man ikke er gravid, feks mellom mensen og el.(v/ negative tester da mensen ikke trenger å bety at man ikke er gravid) Men dette kan vell ødelegge sjansene litt? eller? Litt usikker..men jeg tror at hvis man drikker alkohol med måte så går det bra(",)
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 jeg tar meg noen glass i helgene mellom mens og 1 uke før ikm. I følge 1 lege og 1 gyn som er spesialist har det ingen betydning. Skal man kutte ut alt blir prøvingsperioden veeeldig lang. Hvordan skulle vi ellers bli til? tenk på før i tiden, da gikk det god tid før de testa. Tror det blir veldig hysteri med dette man må kutte ut i mellomtiden. Er man gravid er jeg enig at det bør være full stopp med alkohol og røyk.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. oktober 2009 #6 Skrevet 1. oktober 2009 Ps, har 2 tenåringsbarn. Visste ikke jeg var gravid før ca 1-2 uker etter ikm. De er friske og fine. Både røykte og drakk litt da før jeg visste da de ikke var planlagt. Er enig hvis det blir drukket masse når en planlegger at det kan hemme litt,men da er det snakk om mengder.
N_79 Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Enig med deg Katta. Jeg var 10 uker på vei med min første før jeg fant ut at jeg var gravid. I den tiden vet jeg at det var alkohol i bildet to-tre ganger, og jeg røykte. (må nevnes at jeg tok tester hjemme som var negativ i denne perioden) Med mitt andre barn tok jeg et par øl innimellom før jeg fant ut at jeg var gravid (fant ut i uke 5), og jeg røykte. Men fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid (med begge to) sluttet jeg både å røyke og å drikke alkohol. Og jeg holdt meg unna dette hele svangerskapet
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Ja enig N-79. En må ikke bli hysteriske, da tar det i allefall lang tid. Min lege som er meget erfaren sa til meg om jeg ville ta meg et glass av og til (sist jeg var gravid,men mistet) så gjorde det ingen verdens ting. Var ikke meg som spurte legen om det en gang. Legen sa det var skrevet som en skremsel til dem som ikke tok hensyn til at de var gravide, og drakk mye mer enn hva som var bra. Et glass av og til skadet overhodet IKKE. Jeg rørte ikke alkohol sist uansett da. Husker og når jeg var gravid med de 2 tenåringsbarna sa gyn til meg at et glass vin av og til var sundt pga man stresset ned,men man skulle ikke bli beruset.
nicki82 Skrevet 1. oktober 2009 #9 Skrevet 1. oktober 2009 Er forsåvidt sant at vi har en tendens til å bli litt hysteriske når det kommer til alkoholvanene våre i prøvetiden *nipper til vin* ..har selv vært lettere hysterisk, når jg sa nei til selv alkoholfrie drikker (siden de også inneholder alkohol). Akupunktøren min mente at vi har alkohol i kroppen fra før av pluss at det vi spiser også inneholder vanvittig småe mengder alkohol. HOWEVER, så finnes det en viss syndrom man kan pådra ungen, siden, I quote alkohol er som gift for foster. Det strides riktignok (vitenskapelig) om hvor store mengder man kan innta før man skader fosteret da. Svigermoren har sagt til meg at selv et glass rødvin kan påføre denne skaden (hun hinter iherdig om at hun har lyst på barnebarn, men dette sa hun til meg direkte). Hun har visstnok truffet voksne med denne syndromen. Det stemmer nok at det er for dumt å henge seg opp i slikt når man prøver, siden det er så mange friske mennesker som ble unnfanget i fylla og levde likedan i tiden etter unnfangelsen. Har fulgt med på diskusjonene her lenge, og har funnet ut at det er opp til hver enkelt hva de velger, for alkohol under prøving og graviditet kan rasjonaliseres. Det eneste det er en bred enighet om, er at det er ikke akseptabelt å drikke store mengder i graviditeten, men et glass rødvin skal tydeligvis gå bra (det glasset er det nok mange som strides om). Det som fungerer for meg er den: Drikker når negativ test og har mensen, da i småe mengder. Nå som jg er litt nede, fant jg ut at jg tillater megselv å drikke et glass vin i ny og ne..... og det før EL. (vi får se om det endrer seg..føles ikke rett å drikke når jg prøver, eeegentlig) Det er godt og avslappende. Skal prøve å drikke alkoholfritt, men det smaker som alkoholholdig, så det blir nok lite av... Røyking har jg ingen problemer med å kutte, siden jg ikke røyker. Det er en ting mindre å bekymre seg over. Det jg har problemer med å kutte er godis...er såååå avhengig Beklager hvis innlegget ble litt langt og dystert..men her kom iallefall mine meninger
nicki82 Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 Må bare legge til at før i tider hadde de ikke matrestriksjoner i svangerskapet heller. Men det er ikke lett når det ikke finnes fasit på hva som er sunt og hva som ikke er sunt.
N_79 Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 nicki82 Var jo ikke langt og dystert da Og kjekt å lese andres meninger. Jeg røyker jo som nevnt over, men har heldigvis ikke hatt noen problemer med å slutte de to gangene jeg har vært gravid før Så når jeg får mitt siste barn så skal jeg prøve å ikke begynne igjen...det er jo egentlig helt teit. Men har falt i den fellen to ganger. Godis er nå ikke det værste, så lenge man ikke overspiser. Så finnes det jo knep eller andre ting man kan spise som demper søtsuget Jeg drakk vann og spiste sunt første sv.skap men siste så spiste jeg det jeg ville (måtte ha hehe) når jeg ville Og det gikk jo fint det også. Nå har jeg en ny plan for dette sv.skapet, og det er å legge på meg mindre enn i de andre. Men vet jo at det er lettere sagt enn gjort Jeg la på meg 27kg i første og rundt 20kg i andre...og det er i mine øyne FOR MYE (men i første gikk jeg først ned endel, og telte fra minste til tyngste)
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Henger meg på N-79 her. Har forresten lagt like mye på meg som deg i sv.skapa mine, litt mindre m nr 2. Men når jeg ble gravid sist la jeg på meg 5 kg bare frem til jeg mistet sent uke 13. og har røykt frem til positiv test jeg og,men nestegang jeg blir gravid er d full stopp. Begynte igjen da jeg mistet.
N_79 Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 katta76 Ja vi lærer for hver gang. Og nå når jeg er eldre er det ogaå vanskeligere å få av igjen den vekten, så jeg skal prøve alt i min makt for å kun legge på meg det nødvendigste Heier på oss
påtjukken Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 eg lever som normalt i prøvetiden.. eg er ikkje den som drikker ofte eller noe særlig når eg først drikker, men vil ikkje stoppe å leve helt bare for at me PRØVER å bli gravid.. eg røyker og, og kommer til å gjøre det til eg får en pos test.. samme gjorde eg sist.. å ble fortsatt gravid... men dette er no mitt liv.. alle er forskjellig å gjør forskjelligt, men eg lever ett normalt liv så lenge eg ikkje vet eg er gravid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå