sivuna Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Har en på 3,5 år, sluttet med bleier dag helt rundt nyttår men hadde endel "bæsje-uhell" i vår. Når vi så sluttet med nattbleier samtidig som han fikk ny seng i juni tok det samme dag helt slutt med uhell av denne typen og han hadde ingen før nå i høst i barnehagen. Nå har han bæsja i buksa 2 ganger på ca en uke, i tillegg til at han en periode nå litt av og på har tissa endel i buksa også. Dette foregår helst i barnehagen (begge gangene med bæsj også). Dessuten ble det plutselig litt tissing om natta igjen også, men har gått fint noen netter igjen nå da jeg har tatt han med på do når jeg legger meg (uten at han nødvendigvis har tissa på do likevel). Noen gode råd? Jeg vil ikke at det skal bli for mye mas om det, vet av erfaring tidligere dette bare gjør vondt verre.. Men så er det også kjipt i barnehagen, blir så fort litt sånn at jeg føler de går i forsvarsposisjon og jeg føler nesten for å gjøre det samme. Uten at jeg tror noen av oss egentlig har grunn til dette.. Jeg snakker med guttungen om det, men det virker ikke som det gjør så stor forskjell. Vil som sagt ikke mase og gjøre det til en "negativ" sak, men er også litt usikker på om det er et problem om jeg er liksom godtar det for mye, at han rett og slett blir lat av at "mamma synes det er greit"... Ønsker bare å høre litt om andres erfaringer.. Ikke veldig bekymret, men litt frustrerende på hans vegne, nå det har gått så fint lenge. Og så blir det jo kaldere i været så tissing og bæsjing ute i barnehagen er jo ikke akkurat ideelt..
LHHR Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Her er det mye jeg kjenner igjen! Har ikke så mange gode råd, men godt å høre at vi er flere som sliter med det samme. Min sønn er akkurat 4 år, startet med å slutte med bleier i mai, og jeg begynner å bli temmelig lei av å vaske klær og sengetøy og kaste truser og bukser, gruer med nå til vinter sesongen, hvor det ser ut som det blir enda mer vask, strømpebukser, dresser, ulltøy..... Det kan gå dager hvor alt går bra, men så tisser han på seg 2 ganger om dagen, han sier sjelden fra eller går på do på eget initiativ, bæsje gjør han helst i buksen, men har også gjort det både på do og i potte, men vil selv egentlig ha på en bleie, for da slipper han å anstrenge seg, helst ville han vel også ha lagt inn kateter hvis det var opp til han.... Synes det er veldig vanskelig, har prøvd alt fra å overse, snakke om det, "kjefte", fjerne leker han er glad i som "straff", belønne, kalender med klistremerker, faste klokkeslett for do gåing. Men foreløpig har ingenting hatt noe varig effekt. Han kan være tørr på natten i mange dager før det går galt igjen, tar han på do før vi legger oss, men ser ikke ut til å ha noen betydning for hvordan det går om natten. Er som deg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre videre. Hvor lang tid skal det ta? Bør jeg kontakte en lege å få undersøkt at det ikke er noe fysisk galt med han? Hjemme går det stort sett greit for vi tar han på do mange ganger om dagen, i barnehagen føler jeg det er for dårlig oppfølging, dette har jeg tatt opp med dem på mange måter, men føler ikke at det blir tatt seriøst annet enn av en som jobber der, og da hjelper det jo lite når de andre ikke følger opp. Finner du en måte som gjør at vi slipper dette, så la meg vite! Som sagt jeg har ingen god idè på hvordan løse dette. Men godt å høre vi er flere som sliter. Lykke til!
Turbodama Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg henger meg på! Nå er riktignok sønnen i huset her bare fylt 3 år. Men han har vært tørr i 3 mnd og snakker godt, så han skjønner alt dette. Nå tisser han seg ut to-tre ganger i barnehagen med ull/dresser etc! Ahh... jeg er så uproff at jeg blir sur av dette, kan virkelig ikke være nødvendig. Hjelper vel lite at jeg er gravid og hormonell...- men han VAR jo så flink! Så her går vaskemaskinen i ett, og premiering ser ikke ut til å virke. Men dette har kun pågått i 2-3 uker, så jeg håper det er forbigående. Heldigvis også bare tissing, da jeg forstår det er større utfordringer dere har... Ikke mye hjelp og få her heller...-jeg klikket meg inn her for å få gode råd, istedet blir det en felles trøst. Lykke til, jeg har kjøpt mer ulltøy, to utedresser til og vasker klær puhh..
LHHR Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Oppdatering: Nå går alt så mye bedre! Vet ikke helt hva som har skjedd med han, virker som noe bare "datt på plass" av seg selv. Han går stort sett på do selv, han har ikke hatt noe uhell hverken tiss eller bæsj på 2 uker!!! 1 uhell om natten, men det regner jeg nesten ikke en gang. Er så utrolig lettet og glad for å slippe all kles vask. Han vegrer seg fortsatt litt for å bæsje på do, men jeg har vært stanhaftig og sagt han må gjøre det der, han kan ikke få bleie på, og han er kjempe stolt når han får det til! Våger ikke helt tro på at alt bare har løst seg sånn plutselig, men er ivertfall deilig så lenge det varer. Så hold ut, det ordner seg! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå