August gull Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Skal snart på 6 uker kontroll. Jeg har fått 2 barn og skal ikke ha flere. Iallfall ikke på 3-4 år, viss jeg skulle ombestemme meg... Hva i alle dager skal jeg velge? Før jeg fikk barn gikk jeg på p-piller og var godt fornøyd med det. Men den man kan ta når man ammer ble jeg dårlig av mellom svangerskapene sist..
Underveis --> Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Hormonspiral. Fikk satt den inn for et par-tre uker siden. Reagerer ikke så bra på p-piller, så valgte spiral. Virker lokalt og tuller ikke til syklusen på samme måte. Ikke noe problem å få den satt inn og så slipper man å tenke mer på det!
Niva Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Hormonspiral, tåler heller ikke p - piller så godt, og er fæl til å glemme å ta pillen. Har 3 barn og vil ikke ha flere. Er fornøyd med spiralen
Maia&Mathias <3 Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Kobberspiral. Grunnen til jeg har det og ikke hormonspiral er egentlig bare fordi den er mye billigere enn hormonspiral. Skal bare ha den inne fram til sommeren, for da skal vi prøve på ny. Var gynekologen min som anbefalte meg den, selv om jeg vet at det er mange som ikke anbefaler den lenger.... Er godt fornøyd!
Itsrejk Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Hormonspiral, fordi: - den gir kun lokal hormonpåvirkning - den avgir mye mindre hormonmengder enn p-piller, p-stav, p-sprøyter osv. - den gir meg mye mindre mensblødninger - det er veldig greit å slippe å tenke på prevensjon i fem år - jeg slipper å huske på noen daglig tablett
2009baby!!!! Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Hormonspiral har jeg valgt, pga: * den har mindre hormoner og dermed mindre bivirkninger enn p-piller * den kan sitte inntil 5 år, veldig greit om du ikke skal ha flere barn * man får som oftest mindre mensblødninger og -smerter * mange mister mensen helt, det er heller ikke dumt..
2 små og en undulat Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 Men man kan vel ikke bruke hormonspiral når man ammer?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Ikke noe problem å bruke hormonspiral mens man ammer:) Jeg har hormonspiral og ammer som en "gal";)
Laybik Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Hei! Jeg fikk satt inn hormonspiral ca 2,5mnd etter fødselen. Jeg småblødde i ca to mnd tror jeg, men utenom det er jeg kjempefornøyd! P-piller legger jeg på meg av, men spiralen gir ut så lite hormoner at jeg ikke merker noen ting. Grunnen til at jeg valgte spiral var at vi skal ikke ha flere barn før jeg er ferdig med utdannelsen min (det blir ca 5år mellom ungene), og da ville jeg ha en pålitelig prevensjon som jeg slapp å huske. Lykke til!
Pjuskemor Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Jeg anbefaler P-ring. Dette er en ring i myk plast som man dytter opp i skjeden. Tar den ut etter tre uker - får blødning - og setter inn en ny etter en uke. Hormoner som virker kun lokalt. Dette er et genialt prevensjonsmiddel!
Katsi Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Men hvis du dytter den opp i skjeden, vil den ikke kjennes ved samleie?Jeg har fjernet hormonspiralen fordi jeg fikk så mye magesmerter. Var veldig fornøyd sist jeg hadde den da... Så nå må vi finne på noe annet. Hadde litt angst her da jeg gikk 2 uker over tiden og har allerede 3 barn så har ikke så veldig lyst på en til;) Men p-ring hørtes litt greit ut.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Det er faktisk ikke helt riktig at p-ringen kun virker lokalt. Oppsugingen gjennom slimhinnen i skjeden er faktisk bedre enn i tarmen, så nesten alt går over i blodet. Men mengden er noe mindre enn ved bruk av p-piller. Derfor blir egentlig ikke p-ring anbefalt under amming fordi den inneholder østrogen som kan påvirke melkemengden og melkens sammensetning. Hvis man ikke planlegger graviditet på noen år ville jeg satt inn spiral. Hormonspiral hvis man har plagsomme menstruasjonsblødninger. Kobberspiral hvis man har små menstruasjonsblødninger. Vi planlegger ny graviditet om ca 1 år, så spiral er dermed ikke så aktuelt. Startet med cerazette, men sluttet etter 2 mnd pga humørsvingninger. Nå går det på "hoppe av i svingen" etc. Ingen krise om jeg skulle bli gravid igjen, men litt tidlig siden lillegutt bare er 5 mnd..
Lilli med småtrolla Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har prøvd plaster, piller og alt mulig, men p-ring er min favoritt! - Enkelt å sette inn, enkelt å ta ut. trenger ikke gå til lege for det. - Når den kommer i varm og fuktig miljø blir den helt myk og vil derfor ikke merkes under samleie - Det er ikke så dyrt. - Slipper å huske pille hver dag - Kan enkelt hoppe over mensen.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Hehe... ja, si det. Startet med Cerazette, som jeg brukte før jeg ble gravid. Så kom jeg på hvorfor jeg ikke likte den. Jeg blødde jo hele tia. Og er absolutt ikke innstilt på å pakke i meg hormoner igjen. Har gjort det i 20 år - synes det holder. Så jeg har valgt å ikke bruke noen form for prevensjon inntil videre. Enten får vi være veldig forsiktige eller bruke kondom ei tid framover. Dersom vi velger å få en til, som vi med all sannsynlighet vil om ikke altfor lenge, så får jeg innvilget KS (Ikke mitt førstevalg, men med to kompliserte fødsler hvor en endte med katastrofesnitt får jeg det) og da skal de få "kutte trådene" hos meg;) hehe. Sterilisering mao...
superdupermamma Skrevet 1. oktober 2009 #15 Skrevet 1. oktober 2009 P-ring kan ikke brukes når man ammer har jeg forstått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå