Gå til innhold

Til dere som har mistet, og fått behandling ved neste graviditet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi forsøker å tenke fremover, og vurderer muligheter ved neste korsvei.

I en mail fra fra CFC anbefaler de muligens Progestan og evt børnemagyl ved neste forsøk. Men det kunne vi snakke mer om når jeg kom for neste inseminasjon. Av erfaring vet jeg at det hender det går litt fort i svingene, så jeg spør her i tilleg:

Er det noen som kan forklare kort hva disse medisinene er for?

Spesielt er jeg usikker på Børnemagnyl, naturlig nok kasnkje fordi de kun har skrevet et dansk navn. Men jeg tror kanskje dette er mildt blodfortynnende? Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men det var jeg som nevnte dette med blodfortynnende i den andre tråden din. Har nå fått litt mer presis info om hva det var, og det viser seg at venninnen min har noe som heter APC-resistens, som fører til at blodet koaguleres lettere, og at det ved svangerskap kan danne seg blodpropper i fosterets kretsløp. Så hvis du ville undersøke dette, har du nå litt mer info å komme med. Jeg mener at venninnen min fikk trumfet gjennom utredning for habituell abort etter "bare" to aborter (pleier å være etter tre), og da fant de dette.

Dette forslaget virker kanskje litt søkt og dramatisk, men men. :-)

Lykke til!

Skrevet

Magnyl inneholder acetylsalicylsyre, så jeg regner med at børnemagnyl er en lavdose av dette legemiddelet.

Skrevet

Og da benyttes acetylsalicylsyre som blodfortynnende?

Skrevet

Acetylsalisylsyre er blodfortynnende, brukes her mest som Albyl-E, men samme stoff finnes i gamle globoid som ble brukt som smertestillende. Det anbefaler men ikke her i Norge lenger (som smertestillende altså) fordi det virker blodfortynnende.

Jeg vet også om en som fikk blodfortynnende gjennom svangerskapet etter flere SA /MA ganske sent i graviditeten. Hun fikk sprøyter som settes i magen, Klexane eller Fragmin (samme virkningsstoff, bare forskjellige produsenter). Du kan lese om Albyl E på felleskatalogen.no, står litt der om bruk ved graviditet.

Lykke til

Skrevet

Hei.

Kjenner ikke til de legemidlene du beskriver her - men min erfaring er at jeg nå ved mitt første IVF forsøk etter 3 SA går på blodfortynnende sprøyter, Klexane. Dette fordi det er en teori at fostrene kanskje ikke har fått næring nok gjennom de fine blodårene dersom blodet mitt er for tykt... Jeg fikk også en allergisprøyte i skinken nede i Danmark ettersom legen der mente at jeg som allergiker kan ha nytte av en slik sprøyte - at kroppen min kan arbeide mot et foster som et fremmedlegeme eller allergen. Jeg vet noen også blir satt på Prednisolon - kortison - for å gjøre livmoren mer mottakelig for et foster. Dette har imidlertid ikke min gynekolog lyst til at jeg skal begynne på i denne omgang. Går dette galt kommer jeg til å be om det før neste runde.

Håper du får hjelp, Ugla! Unner deg virkelig å komme i mål!!!

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke egentlig hatt problemer i noen av mine graviditeter, men har allikevel brukt både progestan og blodfortynnende, for å gjøre alt jeg kan gjøre rett og slett. Kanskje unødvendig, men 2 flotte barn er kommet!

Hvis jeg husker riktig, så er progestan et hormontilskudd som enten kan fås i sprøyte eller vaginalkrem. Den skal hjelpe kroppen å holde på egget når det har festet seg. Brukte dette de første 12 ukene. (har mistet en gang, selv på progestan, er det noe galt, så er det noe galt)

Gikk til homeopat også, og hun rådet meg til å bruke progestankremen.

Blodfortynnende tok jeg for å gjøre blodtilstrømmningen til fosteret enklere de første ukene. Dette er ikke noe du bør gjøre på egenhånd! Det finnes mennesker som ikke skal bruke fortynnende medikamenter, rådfør deg med lege! Men når det er gjort, trenger du ingen resepter eller noe, det holder med vanlig dispril, det er dosen som avgjør om det virker fortynnende eller ei, tror jeg tok 1/2 eller 1/3 pille morgen og kveld.

Det finnes også muligheter for å regulere dette ved kosthold. Blå druer og chili er feks blodfortynnende. (druene er nettopp blitt vitenskaplig bevist i medisinsk test).

Med første barn ble jeg gravid på 2 forsøk, barn nummer to på 5 ( SA etter forsøk nummer 4). Har ingen indikasjoner på at noe var "galt" med meg. Hadde vi laget babyene våre hjemme, ville jeg nok holdt meg til kostholdsreguleringen, det er jo faktisk helt normalt å bruke flere sykluser på å bli gravid. Men når opplegget er så omfattende med fri fra jobb og reising og masse penger, ja da gjør man alt for at det skal funke....

Lykke til!!!

Skrevet

Takk jenter!

Det er utrolig godt at man kan ha noen å rådføre seg med.

Jeg skal til fastlegen i morgen fordi jeg har vært sykemeldt etter MA'en, og tenkte jeg skulle høre med han om hans erfaring med blodfortynnende. Men CFC mente ihvertfall det var lurt å vurdere dette nå, i og med at jeg har mistet to ganger på omtrent samme utviklingstrinn.

Skrevet

Blodfortynnede trenger du vel strengt tatt bare om du har den arvelige lidelsen som kan gi blodpropp. Det kan legen din finne ut med en blodprøve.

Jeg fikk progrestoron etter 3 aborter, det hjalp meg som du vet!

Mange som endelig har lykkes ved hjelp av det.

Ta kontakt med Dr. Magnus på Rødekors klinikken i Oslo, han hjelper deg, en fantastisk fertilitetslege!

Skrevet

Har fått veldig god hjelp av Dr. Ullern. Har ikke snakket med henne om progesteron enda, for jeg har ikke vært der etter at hun oppdaget siste aborten. Men CFC mente jeg kunne kjøpe Progestan der nede, og at den inneholdt mere progesteron enn Crinone, og at den var billigere.

Litt utålmodig etter å komme igang igjen. Hjelper litt på alle tankene å fokusere fremover kjenner jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...