Gå til innhold

Slutte med flaske?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor er et drøyt år. Pga for lite melk har hun fått flaske helt fra hun var noen uker. Puppen er hun ikke interesert i lenger, men tåteflaske med melk, det er toppen av lykke. Om morningen sutrer hun helt til tåteflaska står på bordet. Melk på kopp eller i glass er ikke aktuelt. Hun får en flaske i barnehagen og en på kvelden. Vann drikker hun av kopp resten av dagen.

Vi har tenkt at det er på tite å pakke bort flaskene, men det er vanskeligere enn vi hadde trodd, og det blir vel bare verre etter hvert?

Har noen tips eller triks til hvordan vi kan gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tips, men kan fortelle deg at her er historien akkurat maken. Hun er 13 mnd. og hater tutekopp! Og det har hun gjort siden hun var 6 mnd. Men jeg håper og tror at det hjelper å være standhaftig. Er flaska en gang byttet ut med kopp, så introduserer vi den ikke på nytt igjen her i huset. Ikke på ramme alvor. =) Men jeg skjønner godt at de savner flaska si.

Skrevet

Hei

Her var også melk i tutekopp lite interresant. Den skulle det jo være vann på må vite :-) Men så funka det faktisk å bare kjøpe en ny tutekopp. Så nå har vi en som er til vann og en som er til melk... Den som er til melk er gjennomsiktig slik at hun ser at det er melk på den. Har helt glemt å spørre hvordan det går med dette i barnehagen... Regner egentlig med hun drikker det hun får der, men det må jeg jo huske på å spørre om ja.

Vi gir forøvrig fremdeles melk på flaske til kvelden. Ser ikke problemet med å la henne beholde den kosen :-) Men har akkurat nå den siste uken lagt merke til at hun ikke er like ivrig på den lenger. Så tenkte kanskje å prøve uten nå. Jeg kan jo poste her hvordan det har gått. Har bare tenkt å teste om det går, skal ikke være en kamp...

Er foresten bare vanlig lunka melk på flaska nå, ikke mme. Kald melk i tutekoppen.

He, he, dette ble mye pjatt og lite råd... Men kanskje litt trøst i at vi er fler også... Egentlig var det du som hjalp meg litt med innlegget ditt, så ble jeg minnet på at vi kanskje bør ta en test på å ikke gi kveldsflaske igjen nå (straks 15 mnd).

:-)

Skrevet

Her kutta vi ut flaske da ho var rundt året. Da vi sluttet med mme, så var det slutt på flaske og. Gikk veldig greit egentlig. Tok litt tid før ho drakk noe særlig melk av tutekoppen, men noe annet fikk ho ikke, men det tok ikke mange dagene så gikk vanlig kald melk ned på høykant.

Skrevet

Tutekopp brukte vi bare til bords en 3-4 mnd. Ved drøye året gikk vi over til glass (bruk gjennomsiktige, så du ser hva du gjør når du må hjelpe til i starten)

Melk er upopulært, men biolamelk er snadder. Har drukket selv av glass, noen mnd, sjelden søl (1,5 år).

Hun drikker også av camelpack, flaskene til camelbak (de med sugerør), andre drikkeflasker, sånne små biolaer....

Skrevet

Nå har ikke min yngste brukt flaske noen gang (drukket av glass fra ca 7 mnd), men eldste brukte flaske hver morgen og hver kveld til hun var 2 år. Hun tok aldri smokk, så hun brukte flaske i stedet. Når jeg skulle slutte med flaske, ga jeg henne en tom flaske og satte kopp med melk eller vann ved siden av. Hun forsøkte desperat å få noe at av flasken, men forstod at det var koppen det var noe i. Når hun gråt eller sutret overså jeg det. Tok meg 3 dager å bli kvitt flaske..

Skrevet

min datter er 20 mnd, og hun bruker flaske ENDA til kos!!!

jeg har sagt lenge at NÅ må vi slutte, men når det kommer til stykket klarer ikke mamma eller pappa å gjennomføre det ;) hehe... men når hun er 2 år skal vi gi alle flaskene til julenissen slik at han kan go de vdere til noen andre små babyer som trenger de mer enn henne. dette er hun HELT med på, og jeg tror det går bra =)

hun får flaske når hun kommer hjem fra barnehagen , og om kvelden når hun legger seg... når vi spiser middag får hun som oftest glass (det går helt fint). men tutekopp vil hun ikke ha, selv om hun drikker av den etter 10 min :P

hun får ikke flaske til måltidene i barnehagen, der er det tutekopp eller glass =)

JEG synes ikke det er så gale at de får en flaske eller 2 når de er 20 mnd for kosen sin del. jeg vet jo at hun kan drikke av glass, og det gjør hun jo også i løpet av dagen. men kanskje det hadde vært lettere å slutte når de forstår litt mer? at vi skal gi flaskene til julenissen slo godt an her ;) lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...