Gå til innhold

Noen som kan hjelpe en forvirret dame?

Anbefalte innlegg

Er under utredning for MS nå. Den ene armen min svikter ofte. Jeg er frustrert, sint og lei meg på en og samme tid. Ting jeg har tatt som en selvfølge å klare selv, er et stort pes. Utredningen har nettopp startet, men fastlegen og overlegen på sykehuset presser litt hardt på for å få time til MR.

Dette forvirrer meg. Har kikket litt rundt på nett og ser ikke noen steder at dette skal hjelpe å stille diagnose? Dessuten startet utredningen i svangerskapet og jeg er nå 14 uker på vei. De sier at de ser på MR og evt CT som siste løsning for undersøkelser, men de har ennå ikke tatt prøver av ryggmargsvæske selv om de snakket om at de skulle det på sykehuset.

I og med at jeg er gravid er jeg jo overøst av følelseshormoner fra før og dette er ikke lett å svelge. Jeg har foreløpig valgt å anta at jeg er frisk og rask til det motsatte er bevist, men hva om diagnosen kommer midt i svangerskapet og følelsene tar helt av?

Hvilke symptomer hadde dere? Jeg har bare denne ene armen som svikter og av og til ser jeg "tåke". Jeg har dårlig koordinasjon, men det er nok medfødt.

Kan liksom ikke se at mine symptomer minner om MS etter hva jeg har lest på nett heller. Huff! Er totalforvirret, jeg...

Fortsetter under...

Hei..

Jeg skal også til utredning for MS etter keisersnittet.. Hørte det ikke var mulig og få utredning før babyen var ute, hvertfal ikke MR.. men kanskje d ikke er sånn:-s

ryggmargsvesken er veldig vond og ta, så forbered deg.. kan hende det ikke er så vondt for deg da, men jeg lakk blod fra ryggmargen etterpå og svimte av og klarte ikke og gå, så da må du huske og si de må tette igjen. de tok alt for lang tid før de gjorde det på meg. etter du har ligget i 2 timer skal du kunne reise deg uten problem, jeg klarte ikke det.. likevel presset de meg hjem hvor jeg måtte ligge i bilen og bli dratt langs inn i huset...

men hvis symptomene ikke minner så mye, så er det ikke sikkert at det er det. det er veldig sjeldent. det sa legen til meg.. jeg har fått ME diagnose, den alvorligtste graden av det.. og først når jeg leste på internett fant jeg ut at jeg burde bli testet for MS.. men det er ikke vits og ta noen sorger på forskudd! Bare gled deg over babyen.. jeg har også svikt i muskler, mister ting plutselig.. men d kan ha med så masse og gjøre! hvis musklene er slitne eller du ikke tar hensyn til signalene kroppen gir så kan du miste kraften.. håper ikke du har MS, og du burde være lettet over at du ikke føler du har det når du leser på nettet!

• 2 uker senere...

Heisann!

Jeg er også gravid, i uke 12, og er under utredning for MS. Har selv ikke kjent noen symptomer på MS, men de fant hvite flekker på hjernen min i forbindelse med MR tatt pga en annen kronisk sykdom. Står på venting for å få tatt ryggmargsprøven, så dette var ikke hyggelig lesning, at du fikk så store smerter/plager av prøven. Gruer meg litt til den, men men, får prøve å la være å tenke på det.

Jeg klarer heller ikke forholde meg til at jeg skal ha MS, så håper jeg kommer til å få tatt ryggmargsprøven ganske kjapt, og enten få det avkreftet/bekreftet. I tillegg til å være gravid, har jeg som nevnt et par nylig oppdagede sykdommer å ta hensyn til.

Til forvirret dame over her, det er utrolig hva du lærer deg å leve med, bare bestemmer seg for å ikke grave seg ned i sykdommen/selvmedlidenhet :-) Tenk at det kunne vært så mye verre, selv om det er liten trøst. Foreløpig klarer jeg å holde motet oppe, men vet jo at det kan endre seg. Særlig hvis jeg får konstatert MS i tillegg.

I følge sykehuset, mener jeg det kan være mulig å ta MR selv om en er gravid. Så jeg ville mast på de, dersom en ønsker å få gjort det snarest mulig.

Ønsker begge to lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...