Gå til innhold

møter i barnehage å samlinger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

men er det ikke litt viktig å møte opp på feks høst fest eller påske frokost..kanskje det er trist for ungen at ikke mamma eller pappa er med .når de ser at andre foreldre er med-.gruer meg i hvertfall veldig.er redd for at folk skal se jeg er rød.usikker .å redd.

Gjest Filifjonka

I barnehagene der mine barn har gått har det vært to foreldremøter pr år, og to foreldresamtaler. Den ene foreldresamtalen (om høsten) er obligatorisk, den andre (om våren) er frivillig. Foreldresamtaler er med en voksen fra barnehagen og en eller begge foreldre, og typisk varighet er en halv til en time. Foreldremøter er med alle de ansatte og alle de voksne i barnehagen, og handler typisk om årsplanen, temaer for året, ansatte blir presentert og så gjerne noen saker til, for eksempel valg av leder, nestleder og sekretær i foreldrerådet.

I tillegg er det gjerne noe sosialt sammen med barna et par ganger i året. I våre barnehager har det vært Luciafrokost 13. desember hvor ungene går Luciatog og de voksen får kaffe og lussekatter som ungene har bakt. Så har det vært sommerfest rundt midten av juni. I tillegg har det vært påskefrokost for besteforeldrene (da med mulighet til å ta med seg noen andre for de barna som ikke har besteforeldre i nærheten).

Det er trist hvis du gruer deg. Foreldremøter kan du naturligvis droppe, det blir alltid sendt ut referat etterpå. Da mister du naturligvis muligheten til å si din mening eller spørre om ting.

De sosiale begivenhetene er hyggelige. Ingen grunn til å frykte at folk ser at du er rød. Det er alltid varmt, så da kan du evt skylde på det. De andre foreldrene er helt vanlige hyggelige folk, og mange av dem er også usikre. Øv deg på noen replikker slik at du har noe å si, for eksempel: "Hvem er du mamma (pappa) til?" "Å ja, Tobias, er det han med den grønne genseren? Jeg syns han er så søt." Når du sier noe pent om andre folks barn, blir de med en gang veldig velvillig innstilt til deg :-).

Det vanlige er to foreldremøter årlig. Disse er jo viktige å møte på dersom du vil ha innvirkning på det som skjer i ditt barns barnehage.

Ellers så arrangeres det hos oss høstfest, julefrokost og påskefrokost.

Dette er rent sosialt,men jeg mener det er viktig for barna at foreldrene tar seg tid til å komme på dette her.

Det er iallefall trist når man ser at det samme barnet alltid er alene fordi foreldrene ikke prioriterer å komme på slike sammenkomster i barnehagen

Nei, sånne sosiale begivenheter er ikke nødvendigvis "hyggelige" for alle, selv om de mer utadvendte foreldrene synes det. Noen av oss syns sånt er vanskeligere enn andre kanskje skjønner.

Synes sjøl sånne happenings kan være noe herk, smalltalk er ikke det jeg er best på. Men stiller opp på det meste, selv om jeg ikke er av de som blir lengst. Setter selvsagt barnet fremst, selv om det er ting jeg under andre omstendigheter helst ville unngått.

Annonse

Bra du tar opp dette.

Selv liker jeg godt sosialesammenkomster. Tenker ikke så mye over hvem jeg snakker med, og hva. Det viktigste er at vi er sammen og har det hyggelig.

Har av og til snakket med noen som begynner å bli fornærmet og sint over bagateller. Jeg har lært at mennesker med angst kan oppføre seg slik. Nå merker jeg at jeg trekker meg unna slike mennesker i sosialesammenhenger. Før ble jeg lei meg og tenkte mye på hva jeg hadde gjort galt, nå tenker jeg at den andre må slite med noe når vedkommende er så oppfarende over bagateller.

Du må ta dette opp med personalet slik at de kan hjelpe deg. Var jeg deg ville jeg ha sendt noen i fam som kan takle slik. Å ikke komme eller holde barnet vekke er ikke bra.

Håper det er behandlig for slik, for det må være utrolig plagsomt å leve sånn i lengden. Dette var godt ment og ikke et sleivspark til deg.

Masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...