jeanettelarsen Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 hei! noen som vet hva jeg har krav på da barnet kommer? jeg har vært arbeidsledig gjennom hele graviditeten... men far til barnet jobber i forsvaret og har en godt betalt jobb, og vi bor sammen.. hva kan jeg få avstøtte? hvordan skal vi ta permisjonen hans?
Guttemamma75 Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Dersom du har mottatt dagpenger gir disse opptjening til foreldrepenger.Du kan da velge permisjon med 100 eller 80% dekning i henholdsvis 46 eller 56 uker (10 av disse tilhører far dersom mor har jobbet mer enn 50% - usikker på hvordan dette blir om du har fått dagpenger) Har du ikke fått det vil du kun ha krav på engangsstønaden på ca 35 000 kr, i tillegg får dere barnetrygd på 970 kr i måneden etter at barnet er født. De 35000 kr er til barnet og til livsopphold til mor i de ukene du MÅ ta ut permisjon (3 uker før og 6 uker etter fødsel) Pappaen kan likevel ta ut permisjon men da MÅ mor ut i enten minst 75% jobb eller fulltidsstudier.. (forutsatt at han har opptjent rett til permisjon)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå