Gå til innhold

Smarte triks i lage-middagstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte er det litt vanskelig her i huset når alle kommer hjem fra barnehage og jobb; litt lavt blodsukker hos noen og enhver, litt trøtte, og middagen skal lages. 2-åringen skal jo være med på alt, og vil helst skjære med skarp kniv eller røre i kokende gryter. Det er helt uaktuelt å leke med noe annet, og det er jo flott med en fyr som er kjøkkeninteressert (jeg ser helt klart for meg at det skal fortsette, kaffe på senga for så å stå opp til egg og bacon på søndagene om noen år:). Han kan fint vaske poteter og grønnsaker - men er det andre som har funnet på lure ting å aktivisere med på kjøkkenet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann!

Nå vet ikke jeg om du mente ting som er matlagingsrelatert?!

Men når jeg lager middag og det ikke er noe passende for lillegutt å setta fingra i, så har jeg leire+former+kjevle stående på ei hylle ved kjøkkenbordet, og dette er forbeholdt til da, eller fæle regnværs/innedager :o) Så får han forme å lage mens jeg lager middag.(setter gjerne en liten skål me druer eller eple ol. så han har noe i ventetiden).

Eller så fyller jeg litt vann +zalo i oppvaskkummen, er også populært :)

Skrevet

hei hei!

Kjenner så godt til denne problemstillingen, jeg lager ofte middag mens verden "står på hodet" rundt meg. Prøver å sette igang lek på stua før jeg begynner (f.eks. tømme alle legoklossene på gulvet, det er gøy) men det funker jo bare en liten stund.

2åringen er glad i å hjelpe til. Jeg pleier å spørre om han kan finne f.eks. en kasserolle, så kan han legge poteter oppi, så heller vi på vann. Etter det står han som regel å ser på til det begynner å koke (induksjonsovn så det går ganske fort). Han synes det er greit å bare se på hva jeg gjør også, hvis jeg snakker mye samtidig.

Han er også flink til å dekke på. Gir han da først tallerknene, så glassene, så gaflene osv. Trikset er å dra ut aktiviteten så det tar lengst mulig tid, så er maten snart ferdig.

Var lurt det med vann i oppvaskkummen, det hadde gutten min digga.

Skrevet

Leah står på en stol ved siden av meg og får en bolle og et litermål med vann, noe å røre med og litt makaroni/ris eller noe sånt og kanskje litt konditorfarge og bittelitt av det jeg lager middag av, krydder osv.. så rører hun rundt og lager suppe som hun sier:)

Skrevet

En plastkniv og en plastfjøl og litt fersk basilikum el fungerer veldig bra her. Da kan han stå ved siden av oss og holde på med det mens vi lager mat. Så later vi gjerne som vi tar det han har holdt på med oppi kjelen også, så blir det veldig stas. Så har han også blitt veldig flink til å hjelpe til med å dekke på, da gir jeg han en og en tallerken, glass ol og så setter han det på bordet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjempefine tips og triks! Takk dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...