Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er førstegangsinnlegg, men prøver lykken alikevel.

Jeg om min samboer har nå førsøkt aktivt i 12 mnd med å bli gravide, både IVF og reversert sterilisering. Vi fikk det faktisk til også, og vi var lykkelig gravide i to måneder.. Men så mistet vi det..

Etter tredje menstruasjon etter aborten, begynner det å tære på håpet!

Noen som har noen gode kjærringråd/tips o.l?

Alt tas imot med takk :)

-Tt-

Skrevet

Hei!

Jeg stikker innom fra 3. trimester.

Min mann og jeg slet i flere år, jeg ble gravid 2 ganger (mai-05 og mai-06), og det endte i SA begge gangene.

Vi var under hjelp fra høsten 2004, men ikke hos det rette folket. Vi var prøvere allerede fra høsten 2003.

Det er en liten prosess når infertilitet skal sjekkes opp, dessverre! Jeg var vel på 3 (?) pergokurer i 2006. Det var naturlig for alle vi var innom at det var meg som var problemet, men slik var det altså ikke.

Det var da vi endelig fikk time(des. 2006) på Infertilitetsklinikken i Porsgrunn at vi fikk rett hjelp, og de fant ut at det var hos min mann problemet lå(lav sædproduksjon). I hans tilfelle hadde han slått "utstyret sitt" i alle regnbuens farger en gang han datt ned stige på jobb, lenge før han møtte meg.

En mannens "utstyr" er skjørt, så det er rart det ikke fokuseres mer på at problemet mange ganger ligger hos mannen, når par sliter med befruktning.

Om dere bor innen rekkevidde til Porsgrunn kan jeg anbefalle Infertilitetsklinikken på det varmeste.

http://www.sykehuset-telemark.no/omST/Klinikker--stabsavdelinger/259/Fertilitetsklinikken-Sor/

Vi startet opp for befruktning i Porsgrunn februar 2007, og ble befruktet på første forsøk. November samme år ble vårt første barn født!

I februar 2007 gikk jeg til akupunktør, og fikk hjelp til stimulering sammen med eggproduksjonen, og insemniasjonen. Akupunktøren er også homeopat, og av han fikk min mann homepoatmiddel for å løsne på åreknuter. Det samme middelet tok han senhøsten 2008, og rett over nyttår nå i år satt vår andre befruktning. Vi hadde klart det helt selv! Nå er det 3 dager til jeg har termin.

Mitt/vårt råd til dere og andre som sliter, oppsøk hjelp. Selv synes jeg det var et nederlag å måtte få hjelp, at vi ikke fikk til befruktning selv, men om det er man ikke alene. Veldig mange er slitere.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...