2Gull09♥11!! Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Må bare høre om det er noen andre som har opplevd lignende... Jeg vet at dette er et luksusproblem (mange barn får aldri noe annet enn MME) Jenta vår er 4 mnd no, jeg har nesten ikke melk lenger! Og er så lei av å kun lese at det ikke går an, fordi det har med tilbud og etterspørsel å gjøre! Blir liksom nederlag å slutte? Ingen har ammet så mye som jeg har... Første mnd hadde jeg rikelig med melk, fikk kun av en 1 pupp til hvert måltid... Har alltid hatt riiikelig om natten, da har hun klart seg med 1 pupp per måltid, alt ifra 1-3 ganger iløpet av kveld/natt/morning. Siden hun var ca 5 uker har vi måtte gitt henne en liten flaske mme på kvelden, da jeg merket at jeg var tom om kveldene & hun var så sulten! HS sa dette var flott, helt greit å gjøre.... Alt fra 40-100 ml. Måtte da hun var 3 mnd øke mengden for hun var for sulten til å kunne legge seg om kvelden... Lagde da rund 150ml + pupp. Siste mnd har jeg merket at puppene har vert tomme på dagen... Ammer og ammer, men hun får ikke i seg noen ting. Har i ny og ne gitt henne en liten flaske, når jeg vet at hun knapt har fått melk iløpet av dagen (uten at hun klager noe)... Hun er helt normalvekt og synst ikke hun har så veldig mye å ta av! Nå synst jeg hun ikke får i seg noe pupp i løpet av hele dagen, og jeg lar henne ligge lenge å amme... Hun har nå på nattestid måtte få fra begge puppene til hvert måltid også! Jeg sluttet for ca 2 uker siden på p-pillen for å se om det ville hjelpe på produksjonen... Nå i natt ammet jeg henne fra begge puppene rundt kl 12... Ved måltid rundt 3 og 5-6 merket jeg at d var tomt... Hun sovnet til slutt etter kl 3, men da jeg la henne ned etter pupp kl 6 merket jeg at hun var for sulten til å sovne igjen etter å ha ammet og ammet...Og laget en flaske til henne... Hun sluuukte da 170 ml! Nå er jeg sliten av dette!! Nå prøver jeg nesespray for å hjelpe utdrivningen... Men hun streter sånn ved puppen nå på dagtid... Som om hun ikke gidder å puppe for hun vet at d ikke kommer noe... Dette er et luksusproblem, men merker nå at jeg er så sliten av å hele tiden knake og lure på om hun får nok, skal eller skal ikke gi henne litt på flaske... For å være helt ærlig så tror jeg hun også blir litt stresset av det??! Har massevis av flaskemammaveninder og har ingen problemer eller tanker rundt å kun gi MME. Jeg blir bare så lei av å lese at man IKKE KAN MISTE MELKEN? Lurer på begynne å gi henne fast flaske på dagen... (tilby pupp etter vert måltid i løpet av dagen) men satse på å gi henne mme! Ikke nødvendigvis tenke å "slutte å amme", men bruke flaske og mme som hovedmåltider. Håper det er noen som gidder lese hele dette og evt gi meg noen tips... Håper ikke noen MME mammaer blir irritert av dette! På forhånd takk!!
tre håpefulle Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Kjere deg, ikke slit deg mer ut på dette... Jeg føler så med den frustrasjonen du har.. Jeg har hatt ammeproblem med begge mine barn.. Førsta mann hadde jeg åpne sår og kviet meg til hver amming i fire mnd før melken forsvann.. Etter mye pumping og amming og sulten baby.. Denne gangen kavet jeg også med ammingen.. Jenta mi var hjertesyk og sugesvak og jeg pumpet og ammet og slet meg ut.. Denne pumpingen og hyppige amminger for å øke melkeproduskjonen fungerte ikke for meg.. Jeg fikk en kur med tabletter som heter Afipran, det er egentlig kvalmestillende som har som bivirkning å øke prolaktinni som er det melkeproduserende hormonet. Da kom melken, men det er bare en kur, og med meg så forsvann melken etter kuren ble avsluttet.. Har du lyst kan du høre med legen om å prøve de, men du har lov til å gi opp nå.. Jeg ga da opp og begynte og gi mme.. Og ja, det føles ut som et nederlag hver eneste gang.. Og hvor tåpeelig er ikke det da?? I desse ammefremmende dager så føler en seg stemplet som ikke god nok når melken forsvinner.. Jeg tok meg selv i å håpe at ingen så at jeg kjøpte tilegg til min da to mnd gamle datter.. Jeg ble irritert på meg selv for at jeg skulle bry meg om hva andre sa.. Du har lov til å gi ditt barn mer tilegg.. Det kan virke som at barnet til tar greit flaske og pupp om hverandre (det gjor ikke mi, så vi måtte velge bort pupp og kun gi flaske, for hun ville ikke ha flaske, så lenge hun viste at puppen var der, selv om den var tom...) Jeg hadde da villet ammet henne først, så tilby mme.. Se hvor mye hun tar.. Etterhvert så finner du ut hvor mye du skal lage.. Å antistoffene blir konsentrert i den melken du har.. Så lenge du gir de dråpene du har i puppen, så får hun i seg dem..
blomstre Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Hei Ettersom hun er 4 mnd nå så ville jeg diskutert med hs om det ikke er på tide med grøt. Det med at alle har nok melk gjelder vel bare de 4 første mnd (med unntak så klart). Stor varriasjon på behov og produksjon etter 4 mnd. Noen kan fullamme til 6 mnd, men mange må begynne med grøt allerede ved 4 mnd. Her hadde jeg nok melk til min finspiste eldste til hun var 6 mnd (og antagelig lenger også). Med matglade vesla greide jeg ikke lenger å holde tritt ved 3,5 mnd. Supplerte med mme frem til 4 mnd, når vi da startet med grøt så hadde jeg nok mm selv igjen. Håper det løser seg. 1 mnd med økedøgn høres utroolig slitsomt ut!
2Gull09♥11!! Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2009 Utrolig treig jeg!! Men ville bare si tusen takk til dere begge for at dere gadd å svare meg på dette... Var til stor hjelp... Iallefall psykisk støtte:) Ble mer styr med både puppe og flaskenekt.. Sikkert fordi det ble så mye frem og tilbake! HS sa, gi mer MME og begyn med grøt! Kan ende opp med MER melk pga det Men ente ivertfall opp med å gi mer flasker på dagen og sååvidt grøtstart! Ammer fortsatt om natta, alt jeg kan! Ikke så mye igjen desverre:S Men sånn er livet! Nå spiser hun og er fornøyd hele tiden, aldri nekt lenger:) Uansett, tusen takk jenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå