Gå til innhold

Dere som bruker malt eller har brukt det....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva blander dere det ut i? Eller trengs det å blandes ut i det hele tatt?

Lillegutt er ganske hard i magen etter at vi begynte med grøtmåltid, og vil prøve å gi han litt malt. Ammer bare, så er litt stress hvis jeg må gi det i melk, så derfor lurte jeg på om det gikk ann å blande det ut i grøten eller gi det "bart" - bare på ei skje?

Foreløpig får han bare ett grøtmåltid og av og til litt frukt på dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan blande det ut i litt kokt vann og la han drikke det fra flaske, men jeg tror jeg hadde prøvd sviskemos før jeg hadde prøvd malt når jeg ammer. Eller så går det jo sikkert fint og blande i grøten også, men bland det i såfall i det kokte vannet før du har grøtpulver oppi for det er seigt å blande i.

Skrevet

Eg blander malten ut i grøten etter eg har blanda den ut.. ingen problem å røra den inn i da heila :) Ha litt oppi kvart grøtmåltid du :)

Skrevet

Har prøvd sviskemos og sviskejuice uten hell.... Tror jeg prøver å blande det i grøten imorra da! Takk for svar! :)

Skrevet

Begge mine har fått malt blandet i grøten og middagen. Malten må røres ut i nogenlunde varm væske(eks det varme vannet/melka du skal lage gøt på). I starten fikk begge en god teskje til hvert måltid, for å deretter gå ned til bare en bitteliten dært på tuppenn av skjea. Når du event gir for mye oppdager du dette ved at ungen "småbæsjer" mange ganger om dagen. Malt smaker søtt og godt og er lett å gi. I "kriser" kan du gi røre ut en god teskje i litt vann og gi og drikke.

Skrevet

Her har både storesøster og lillebror fått malt i grøten. Jeg blander en teskje i det varme vannet før jeg rører i grøtpulveret, og det fungerer bra:) Men jeg visste ikke det med småbæsjing og for mye malt... Kan fort hende at lillebror nå får litt for mye malt. I går bæsjet han 4 ganger... I dag blir det nok litt mindre malt:) Takk for info:)

Skrevet

Hjemmelaget sviske- eller aprikosmos fungerer MYE bedre en ferdigkjøpt. De tilsetter rismel i den ferdigkjøpte, det inneholder ikke mye fiber det...

Jeg koker opp sviske eller aprikos (aprikos må være økologisk, den er brun og stygg fordi vanlig tørket aprikos blir tilsatt et eller annet for å forbli oransje), lar det småkoke i ca. 20 minutter, så moser jeg og tilsetter kokevann til ønsket konsistens. Putter i frysen, bruker form til isterninger. 1 porsjon blandes i grøten om morgenen.

Funker som bare det hos oss.

Skrevet

Kanskje prøve det da! Tusen takk for svar! Men ett spørsmål til; hvis jeg gir det i grøten på kvelden - kommer han ikke da til å få mye luft i magen på natta og ev bæsje på natta da? Hvor lang tid tar det før magen "aktiveres"? Kanskje best å gi det på formiddagen?

Skrevet

Min får sviske- eller aprikosmos blandet i grøten om morgenen. Om kvelden får han grøt og frukt ved siden.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før det går gjennom, men han har så å si alltid en avføring mellom 7 og 8 (etter morgen ammingen, mens jeg spiser min frokost; jeg skifter han og gir han grøten sin etterpå), en rundt 12, og av og til en på ettermiddagen.

Husker ikke når han hadde bæsjebleie nattestid sist.

Skrevet

Så pass mange bæsjebleier ja! Så deilig! Her går jeg jo rundt og teller dager mellom hver bleie, så skal bli godt å slippe det! Begynner ikke å gi morgen-grøt før om ett par uker når han runder 6 mnd (han er en stor gutt så så lenge han er fornøyd bare med grøten han får på kvelden vil jeg ikke introdusere noe mer før jeg trenger det..), så fram til da tror jeg vi får pumpe oss og gi det på den måten....

Takk for svar nok en gang! :)

Skrevet

Småbarn som fullammes går som regel mange dager mellom avføring etter hvert. Storebror gikk 10-14 dager før vi begynte med grøt, men han hadde det helt fint han!

Skrevet

Har et spørsmål. Lillegullet har hatt avføring bare hver 14. dag siste tiden. Had har mye luft i magen og er utilpass for tia. 2 uker siden sist i morra.

Er 3,5 mnd. Ville dere forsøkt sviskesaft? Han fullammes.

Skrevet

De sier jo at en ikke trenger å gi de noe for å få igang avføringa når de ammes, men jeg tror nok jeg hadde gjort det hvis lillegutt hadde gått 2 uker uten ei eneste bæsjebleie. Men det er bare meg da! Jeg prøvde sviskesaft på lillegutt uten effekt, men kanskje det fungerer på din gutt. Men, din gutt er jo bare 3,5mnd, kan du gi han sviskesaft da? Han vil ikke få vondt i magen av det da???

Du kan jo ringe ned til hs og høre med ho.... De har jo litt peiling der nede. :)

Skrevet

Jeg fullammer, men han får jo ett grøtmåltid på kvelden + litt frukt på formiddagen av og til. Så er derfor jeg er litt påpasselig med avføringa. Han fiser i ett sett, så tydelig at han har masse luft i magen...

Skrevet

Var derfor jeg spurte;) Det at han bare er 3,5 mnd..

Kunne jo være noen som allerede har snakket med hs...

Har jo kommet avføring etterhvert tidligere, men han har ikke vært utilpass som han er nå. Er jo faktisk bare 2 uker til han er 4 mnd, når man kan gi sviskesaft ol uten å konferere med noen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...