Gå til innhold

søskenvogn - noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei

Vi får en til snart, 18 mnd mellom. (ja da, kliner til...)

1) trenger vi søskenvogn? Eldste vil gå i barnehage, vi bor litt usentralt og bruker mye bil. Ellers mye bæremeis. Kan ha søskenbrett på den andre vognen som et alternativ.

2) Kan vi kjøpe brukt eller blir det tull med ødelagt vogn da - er de god nok kvalitet til "å gå noen runder"?

3) ser at det er mest TFK og OTH som går igjen i debattene og det finnes endel av dem til salgs. Er det greit å kjøpe ny softbag til brukt vogn - passer de eller er det store endringer som gjør at det blir vrient? Og hvilken har folk gode erfaringer med?

4) ser at det finnes en TFK trehjuling med fast hjul og en 4 med svingbare dobbelthjul foran - er det store fordeler og ulemper med den ene fremfor den andre?

Blir veldig glad for å høre andres erfaringer :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140736384-s%C3%B8skenvogn-noen-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har snart landet på denne løsningen:

- Brio Happy (som arves fra eldstemann til yngstemann) til minsten

- Croozer Kid 2 som søskenvogn og sykkelvogn. Denne er lett og praktisk og bruke både som søskenvogn og sykkelvogn. Vi kjøper en egen del som gjør at minsten kan ligge frem til h*n blir så stor at h*n kan sitte. Da kan den brukes til og fra bhg og på butikken, som nok blir de viktigste stedene vi trenger en søskenvogn. Ellers vil nok eldstemann gå en del, og om han sku trenge det - så kjøper vi en enkel paraplytrille som vi kan ha til nødløsning de gangene vi bruker Brio-vogna.

Vi håper vi har løst dette praktisk og greit. :)

Så det andre innlegget ditt - vi har croozer'n - men hvor får man kjøpt dette liggeutstyret?

Vi har en simo til sovevogn i barnehagen til eldstemann og en bugabobee trille eller hva den nå heter som jeg tenkte å kjøpe softbagen til - enkelt å ha en slik litt mindre vogn når jeg skal handle og ut og inn av bilen med den lille når den "store" (stakkar - 18 mnd og storebror...) er i barnehagen. Også har vi croozern (ps - trillecomfort og demping er glimrende på den, det trenger du ikke bekymre deg for, men den er veldig tung å løfte) But where - ekstrautstyret?!?!

1. Om dere trenger søskenvogn eller ikke kommer mest ann på hvor ivrig etter å gå den eldste er, men 18 mnd er ikke så gammelt, da ;) Om h*n ikke liker å gå så mye, så kjøp søskenvogn, eller så ville jeg ha ventet og sett hvordan det går (hadde 24 mnd mellom mine, og brukte søskenvogn mye til og fra barnehage + i helgene!)

2. Det finnes mye bra brukt der ute. Du må bare se over den først.

3. Ny softbag til gamle vogner går nok bra til alle vogner. Vi brukte Carena sofrabag i en ABC design vogn. Den vognen er ikke laget for bag engang, men det gikk helt fint! Ellers så har mange av søskenvognene bagger laget spesielt til disse, og det er nok munimalt med endringer på softbaggene.

4. Har ikke prøvd noen av de TFK vognene du nevner, men vår søskenvogn hadde fast fremhjul, og det ville jeg aldri valgt igjen. Den ble utrolig tungt manøvrerbar etterhvert som vi hadde en 1 åring og en 3 åring å trille rundt på. Jeg ville klart gått for to svingbare fremhjul om jeg skulle hatt TFK søskenvogn.

Høres ut som om en søskenvogn kan være greit... Takk for svar! babysetet til croozer'n er ikke liggende, men mer som et bilsete, så det tror jeg ikke vi satser på allikevel.

Er det flere som ville preferert svingbara fremhjul fremfor ett låst ett?

Skal brukes mye på grusveier, vinterføre etc - tror jeg satser på en mindre vogn vi har med liggestilling og søskenbrett ved handleturer etc. Så det viktigste er at den tåler litt røff bruk, ikke at den passer på et handlesenter.

Når man legger en softbag i en slik søskenvogn( oth eller tfk) , det blir liggestilling da? Er det en tilfredstillende løsning?

Håper flere har erfaringer å dele!

Jeg har 13,5 mnd mellom mine. Vi har easywalker duo. Der har vi hardbag vendt mot meg til mistemann. Syntes det er veldig greit for da kommer ikke storebror til for å pirke på lillebror:-) Vogna er lett, smal (går gjennom alle dører) Kjempeenkel å legge sammen, ta opp, fantastisk god å trille og begge gutta trives godt i den. Den er også litt billigere enn oth og tfk.

Ville absolutt valgt svignbare forhjul, forferdelig tungt hvis ikke. De aller fleste vogner med svingbare fohjul kan man låse hjulene på om man skal tille i snø eller ulent terreng.

Annonse

Ser ingen har svart på det siste spørsmålet ditt: Vet ikke noe om softbag i OTH, men i TFK har jeg sett at man legger inn en ekstra spesiallaget pute/madrass som gjør at softbaggen blir liggende helt flatt.

På ABC vogna vi hadde var det forøvrig ikke 100% flatt, men det var jo en plate i softbaggen vi brukte, så babyen ble likevel liggende flatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...