Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Jeg er så drittlei av folk som kommer sent, drar tidlig, plutselig tar "hjemmekontor" en dag( alle VET at de ikke jobber like mye da) osv. osv. Møter må legges ikke for tidlig og ikke for sent, møter blir avlyst, de gidder ikke lenger bli med på det som skjer med kunder på kvelden (dette overlates til oss andre) osv. Kunne holdt på i det uendelig. Flere enn jeg som reagerer på dette? Jeg mener at man tar et valg når man flytter ut av byen. Et av de valgene er at man ikke kan komme tidlig hjem på ettermiddagen f. eks.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Jeg er enig i at dersom folk har en jobb som varer fra 8 til 16 så skal de være på jobb de timene. Reisetid skal komme utenom. Men en gang i blandt kan det jo hende at folk kommer for sent, eller må gå hjem tidlig. Og at det kansje passer best med hjemmekontor en gang i blandt..
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Hva med de som "må" pendle da? Sånn som min sambo? Han kunne jo selvfølgelig latt være å flytte sammen med meg, men det ville jo vært kjipt... Men jeg ser poenget ditt. Hva er tidlig på ettermiddagen da? Samboeren min drar aldri fra jobb før 16-16.30, og bruker en good halvtime hjem.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Kjenner meg ikke igjen i det du sier. Pendler selv litt over 1 time hver vei til jobb og er alltid den som møter først på jobb og går sist. De som bor i nærheten har alltid ting de "må" gjøre i løpet av dagen som foreldremøter, tannlegetimer, legetimer osv, mens vi som pendler legger sånt til dager vi har ferie/avspassering osv.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 Ingen MÅ pendle. Hvorfor skal det gå utover andre arbeidstagere at noen velger å flytte langt-pokker-i-vold? Det er alltid et valg man tar.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Dette er jo ikke noe du som kollega strengt tatt "har noe med", da? Det kan jo være forhandlet frem i en avtale! Vanlig å forhandle dette i stedet for lønn, og det er ofte et viktig forhandlingskort for arbeidsgiver for å få en spesiell gruppe arbeidstakere. Trenger ikke være professor for å forhandle deg til det! Jeg forstår godt at noen vil rekke å se barna sine litt mellom klokken 0700 og 1800. Det er der de primært har sin våkentid. Du har kanskje ikke barn? Du har kanskje kort reisevei i akkruat denne jobben? Tenker kanskje ikke nå på at du kan komme til å måtte bytte en vakker dag?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Nei, han kunne jo slutta og begynti kassa på rimi... Men det går ikke utover noen andre enn oss her hjemme at han pendler. Noen ganger må han dra tidlig fordi jeg har møter på jobb, da må han hente barna.. Nå bor vi ikke langt-pokker-i-vold da, men dog..
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Poenget er vel at de fleste som ikke pendler legger igjen langt flere timer på det jevne. Da kan man fint forsvare en tannlegetime her og der. Jeg har diskutert dette med flere, og for å være ærlig så sitter folk igjen med inntrykket at pendlere skyver ansvar og jobb over på andre. På min jobb er det en som har begynt å pendle nå, og vi ser faktisk at resultatene har endret seg betraktelig etter det. Det er ganske kjedelig når man er flere som står sammen om det resultatet (4 stykker). Han drar ned noe veldig.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 Men dere kunne alle valgt å bo der han jobber, så ingen MÅ pendle. Det er et valg man tar.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #10 Skrevet 29. september 2009 Ja, det kunne vi. Da måtte barnet jeg hadde fra før pendle til sin far, 20 mil en vei.. men det er kanskje ikke så viktig, så lenge ingen på jobben hans måtte se at han gikk 20 minutter for tidlig en dag.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Jo, jeg har tre barn. Jeg har kort reisevei til jobben. Det er valgt bevisst fordi jeg ønsker å ha en karriere (har lang universitetsutdannelse), samtidig som jeg ønsker å se barna mine mye. Derfor har vi faktisk valgt den ulempen det er å bo midt i byen med unger. Da er det kjipt å måtte dekke rompa til de som pendler, og stadig gjør det svakere.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #12 Skrevet 29. september 2009 Og SELVSAGT har jeg noe med dette som kollega når det direkte går utover meg at vedkommende ikke lenger yter det samme.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #13 Skrevet 29. september 2009 Noen MÅ faktisk pendle. Så lenge mange av hovedkontorene og de store bedriftene finner det mest lønnsomt å holde hus i de store byene, så har noen ikke noe "valg". man kan jo velge å gå arbedsledig og la DEG betale for oss andre, det hadde vært deilig å slippe 2 timers reisevei og i tillegg sittet igjen md like mye!
Gjest Skrevet 29. september 2009 #14 Skrevet 29. september 2009 Så det skal være ett krav at man bor innen en viss radius av jobben for å kunne få stillingen?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #15 Skrevet 29. september 2009 Ja, til noen typer jobber der det typisk går utover andre at noen pendler, så ja faktisk. Man kan velge å bo der jobbene er da. Spesielt når man skal ha litt krevende jobber. Skjønner at folk ikke gidder å pendle for en kassejobb liksom.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #16 Skrevet 29. september 2009 Dersom du "bare" er en kollega, og ikke har lederansvar eller vet hva disse har i sine avtaler så har du ikke noe med det. Det er dessverre for deg, taushetsbelagt informasjon. Stakkars barna dine som vokser opp med holdninger om ditt ego. Du får ikke noe ekstra poeng av meg med universitetsutdannelse. Du skriver like uvitende som en ungdomsskoleelev. Vet du faktisk at Norge stort sett består av bygder, grender og tettsteder? Tror du alle vil bli bakere eller postmenn i lokalmiljøet sitt? Du vet heller ikke noe om at de ikke får gjort noe. Påstand uten rot i virkeligheten, Du er bare bitter fordi du må jobbe. Det må vi alle! Du bør si opp jobben din om du ikke stoler på at arbeidsgiver kan fatte rett beslutning på vegne av selskapet.
Gjest Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 Hehe, og det tror du er gjennomførbart utfra det enkelte individs interesser, fagområder og kompetanse?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #18 Skrevet 29. september 2009 Veldig rart at så mange er enige med meg da;-) Jeg kommer for øvrig til å ta opp med sjefen at vedkommendes innsats har gått kraftig ned, og vet at dette kommer til å gå kraftig utover bonusen til vedkommende. Det er kjipt for ham, men noe man må ta med når man velger å pendle. Det er jo ikke snakk om noe taushetsbelagt avtale. Mannen har hatt jobben i flere år og har nå flyttet ut av byen, langt ut av byen. Man har da ikke meldeplikt når man flytter, så det er ikke inngått eller forhandlet frem noen avtale her. Det vet jeg. Joda, Norge består av mye bondeland, men velger man å bo på landet, får man ta konsekvensene av det også. Det er ikke der de gode jobbene er. Det vet man da i god tid før man velger å bo der. Det kommer vel ikke som noe sjokk at det ikke finnes flust av finansjobber i Sula kommune liksom. Joda, jeg vet utmerket godt at de får gjort lite. Har snakket om dette med mange nå, og vi observerer alle det samme. Jeg er ikke bitter fordi jeg må jobbe, jeg elsker jobben min. Det jeg er sur på er at jeg må jobbe MER og at resultatet blir dårligere fordi en idiot har valgt å flytte til gokk!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #19 Skrevet 29. september 2009 Gratulerer med dagens- kanskje ukas største Ego tripp!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #20 Skrevet 29. september 2009 Hvordan greier de som ikke pendler legge inn langt flere timer på det jevne når de møter seinere enn meg og går tidligere?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #21 Skrevet 29. september 2009 Alle jeg kjenner som har hjemmekontot en eller to dager i uken jobber ofte mer enn de som ikke har det. Deriblandt min mann og søster. Søsteren min jobber f.eks tilsvarene lengere om hun tar en privat til. når jeg ringer henne. Så snakker vi sammen i 10 min legger hun til dette. Mannen jobber mye på kveldene, helgene og feriene der de andre på jobben og kundene ringer han til alle døgnets tider. Han brukte heller ikke skrive opp all ekstrajobbingen, men jeg ble sint og lei av at han hele tiden skal jobbe og så ikke en gang ta seg betalt for det. Nå er han heldigvis blitt flinkere til å skrive opp alle timene. Du HI hører bare ut som en bitter og sur dame.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #22 Skrevet 29. september 2009 Jeg er ikke enig med deg. Har sett utallige eksempler på at når jenter blir mødre så endrer fokus seg og da er man mindre på jobb. Har ikke noe med hvor langt man bor fra jobben. De kommer sent og går tidlig for de skal levere/hente i barnehage. Det ender med at vi andre må ta unna deler av jobben deres. Jeg har pendlet 1 time hver vei i 10 år og har kanskje ikke vært første mann på jobb (B-menneske), men veldig ofte siste mann som har gått. Dette fordi jeg har hatt muligheten til å gjøre det da jeg ikke har barn. Nå bor jeg 20 min fra jobben, blir mor i mars, og har aldri jobbet så lite. Dette fordi jeg har fokus på andre ting også nå. Du snakker kun fra egen erfaring og ikke hva som er realiteten. Og hva gjør det vel at noen har hjemmekontor?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #23 Skrevet 29. september 2009 Syns synd i de som jobber sammen med deg anonym 12:24.... Et mer arrogant vesen er det lenge siden jeg har møtt på.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #24 Skrevet 29. september 2009 Signerer Annie12:31 Der er da mange som av ulike årsaker ikke yter fullt på jobb, enten de pendler, er mye syke, er mer opptatt av å skravle enn å jobbe, Dib'er i arbeidstiden osv osv osv Skjerpe seg!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #25 Skrevet 29. september 2009 Jeg jobber i det offentlige med arbeidstid fra 0730-1530 eller 1500-2230. Flyttet ut av byen i vår, men hos oss er det ikke aktuelt å komme verken for tidlig eller for sen t uten real grunn, dvs lege etc eller forhåndsavtalt avspasering. Om du arbeider et sted hvor de har flexitid så er vel det noe jobben din har godkjent og da bør du kanskje ta det opp med sjefen istedet for å klage her. Vi kan ikke gjøre noe med det. Det som er mer irriterende enn folk som benytter seg av muligheten for flexitid, er folk som alltid kommer for sent fordi de ikke "kan klokka" eller som alltid tar lengre eller flere pauser enn andre. Helt enig i at flytter man ut av byen eller bor i byen, må en overholde arbeidstidene, men flexitid er ofte avtalt og kanskje din kollega har en avtale du ikke vet noe om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå