Gå til innhold

Må man ha mopedlappen for å kjøre scooter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

du må ha mopedlappen ja.

unntak: du har billappen og er over 25..

men du har ikke billappen så da gjelder ikke det deg...

vet hvordan det er.. har heller ikke lappen og har "begynt" nå men har bare fått hatt en kjøretime siden det bare er kjøretimer på dagtid, jeg er alene og har ikke barnevakt siden mor og alle andre er på jobb..

suger...

Jeg har aldri kjørt bil i hele mitt liv,så jeg regner med at når jeg begynner på lappen så er jeg vel blitt pensjonist når jeg får den!

Uff,får vel holde meg til sykkelen da frem til jeg får tid til å ta lappen :(

HI

Annonse

Alle som fylte 20 år før 1. januar 2005 kan ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt førerkort kl M (moped).

De som ikke hadde fylt 20 innen 1. januar 2005 må gjennom opplæring ved en trafikkskole (evt. ungdomsskole for de som er i den alderen) for å få førerkortet.

Alternativt kjøre opp til bil eller mc.

Med førerkort kl B (bil) er det i utgangspunktet bare lov å kjøre tohjuls moped i Norge, men mange land vil godkjenne førerretten likevel (lønner seg å sjekke om det er aktuelt).

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Moped+%28klasse+M%29/56252.cms

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29

Har ikke vært endringer i reglene for førerrett på moped siden 2005, da moped ble egen førerkortklasse. Før den tid var det bare et bevis på førerrett, og alle som hadde fylt 20 kunne kjøre uten bevis. Etter endringen i 2005 må alle ha førerkort kl M,B eller A (evt A1).

Klasse M og A1 (lett motorsykkel) har aldersgrense 16 år, kl B (bil) og A (tung motorsykkel) har aldersgrense 18 år.

Alle disse førerkortklassene gir førerrett på moped, men alle må ha førerkort.

Som nevnt over slipper alle som fylte 20 år før 1. januar 2005 opplæring, og kan ta kontakt med trafikkstasjonen (tidl. biltilsynet) for utstedelse av førerkort.

De som er yngre enn dette må ha opplæring. Dette koster på de fleste trafikkskoler rundt 5000,- Opplæringa avsluttes med en teoriprøve på trafikkstasjonen (ingen praktisk førerprøve på kl M)

Førerkort kl B gir også førerett på moped, men da i utgangspunktet bare i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...