2 søte prinsesser Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Noen som fremdeles bruker Avent flaskene etter at det var om Bisfenol A og alt det der? Jeg gjør vel faktisk det jeg da har ikke akkurat råd til å kjøpe nye nå Fant ut at jeg kan returnere 2 stk av alle jeg har og få nye uten Bisfenol... Så det er jo vel og bra
mer enn bare mor Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 jaa.. litt fordi jeg ikke har vært butikk eller apotek enda, og litt fordi jeg rett og slett er litt usikker.. men, er vel sannsynlig at jeg skifter ut flaskene.. om ikke alle på en gang, men så i alle fall litt etter litt... debatten har jo vært oppe før, og dengang ble det jo konkludert fra norske myndigheter at uansett om det lakk så var det så små mengder barnet fikk i seg at det ikke var helsefarlig.. men, man er jo alltid usikker. vet ikke helt hva en skal tro på
Julle&LilleBus Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Jeg har 6 stk Avent Airflex som står i skapet her.. Men heldigvis så går amminga såpass bra nå at det er veldig sjeldendt jeg bruker dem.. Men gutten min er jo bare ca 4,5mnd enda, så de blir jo brukt mer etterhvert. Er så treig at jeg ikke har fått med meg noe av denne undersøkelsen før i dag, kjipt å lese! Men det der med å returnere 2 stk, er det noe man kan gjøre flere plasser, eller er det et tilbud du har fått?
mer enn bare mor Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 de må være ubrukte/uåpnet for å få byttet dem inn på apoteket i alle fall..
FruTB Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Ja, vi bruker de - daglig. Har inntrykk av at det er snakk om så små mengder at det ikke er så farlig? Eller er det jeg som tar for lett på det? Ser liksom for meg at om dette virkelig hadde vært alvorlig så ville helsemyndighetene gått sterkere ut med det, og flaskene ville blitt trukket tilbake fra markedet sporenstreks.
mer enn bare mor Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 sånn tenker jeg også... stemmer at det er snakk om så små mengder at det ansees som ufarlig.. det står jo at også at det går greit om man unngår for høy varme, men man må jo koke og sterilisere de.. Jeg har de jo i mikroen og alt, så her får de kjørt seg på høy temperatur.. Men så er det jo sånn at det er jo mest sannsynlig at de lekker hvis flaskene er ødelagt eller slitte... så jeg tenker i grunn at jeg heller får være litt mer nøyen på å sjekke flaskene.. ellers så kan man jo bruke de VIA koppene, med tuttene fra flaskene... da er det uten BPA.
Gjest Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Tåteflasken Philips Avent Air Flex er lagt til i listen over BPA-frie produkt, leste jeg i denne artikkelen http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6782057 Så ja, jeg bruker fortsatt Avent flasker.
mer enn bare mor Skrevet 29. september 2009 #10 Skrevet 29. september 2009 det er 2 forskjellige typer avent air flex..den man får kjøpt på apoteket er BPA-fri, mens den du kjøper i dagligvareforretninger er med BPA.. Innpakkningen er annerledes, men ellers ser de helt like ut.. ikke rart man blir forvirra innimellom, altså!
Pjuskemor Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Vi kasta alle våre tåteflaskene våre. Hadde kun Avent.. Ikke snakk om at jeg vil bruke disse flaskene når det finnes alternativ. Et stoff som blir forbudt i andre land er ikke bra for våre små. Nå skal de forske mer på det i Norge også. Jeg er skikkelig irritert fordi Mattilsynet kunne gått mer aktivt ut og opplyst om at de forsket på stoffet, slik at man kunne blitt oppmerksom på det før. Vi har ofte hatt kokende vann i flaskene, og da har jo stoffet blitt 55 ganger så mye frigjort..
Squirrel79 Skrevet 29. september 2009 #12 Skrevet 29. september 2009 Jeg har ikke sluttet å bruke de vi har. Mini er 8 måneder gammel nå, så vi har jo brukt de en stund også. Jeg har kjøpt de aller fleste på apoteket da, og så kjøpte vi noen på Boots i England, og det er jo også apotek. Tror kanskje vi har en flaske som kom i Rimi pakken, ellers er ingen butikkjøpt. Jeg er vel ikke så hysterisk av meg, og tenker som tidlgiere nevnt at hvis det er sååå farlig så hadde de vel trukket de tilbake fra markedet.
Lemonia Skrevet 29. september 2009 #13 Skrevet 29. september 2009 Vi bruker dem fremdeles. Gutten vår er 10 mnd og har brukt dem hele livet. Han er nå nede i max en flaske om dagen så jeg anser ikke faren som av betydning. Jeg gidder bare ikke bytte ut flaskene når han nå er helt på tampen av mme-drikking,
Gjest Skrevet 29. september 2009 #14 Skrevet 29. september 2009 Vi har kjøpt de fleste av våre flasker på apoteket, men det unntak av noen og man ser jo ikke forskjell på de så her bytter vi. Nå har de vært brukt til storesøster også så de begynner å bli ganske slitt. Koster meg 200,- å få byttet ut alle så det er ikke noe å tenkte på for min del.
victoria11 Skrevet 29. september 2009 #15 Skrevet 29. september 2009 Jeg fikk høre av ei venninne i går at man kan sende inn sine gamle Avent flasker og få nye, uten BPA. Jeg sendt mail til Midelfart, og fikk svar i går at det er bare å sende de inn, så skulle jeg få nye i posten. Jeg har mailadresse og postadresse hvis noen er interessert i å bytte sine flasker.
Gjest Skrevet 29. september 2009 #16 Skrevet 29. september 2009 Ja dette vil jeg gjerne ha, så flott at du har undersøkt dette:)
victoria11 Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 Her er mailadressen: [email protected]
A og G Skrevet 29. september 2009 #18 Skrevet 29. september 2009 bare så dere vet det, noen apoteker selger de med BPA! De som er uten er litt sånn gulaktig i fargen, men de blanke flaskene er med bpa
Prusseluskan Skrevet 30. september 2009 #19 Skrevet 30. september 2009 Ser mange lurer på dette med retur, og bpa i avents produkter så jeg putter svaret mitt i en annen tråd inn her også jeg:) Jeg sendte mail til Avent med spørsmål om hvilke av deres produkter som er uten bpa, dett er svaret jeg fikk: "Avent Airflex er laget av polykarbonat som inneholder BPA. Det er kun selve flasken som er laget av dette materialet, tåtesmokken og skruringen inneholder ikke BPA (tåtesmokken er laget av silikon). Hvorvidt bruk av Polykarbonat er farlig er undersøkt nøye. Både Mattilsynet (VKM), FDA og EFSA etc ha funnet slike flasker/produkter trygge i bruk til mating av små barn. Alle flasker og utstyr fra Philips Avent er innenfor de godkjente grensene, eller bedre. Det er uansett antatt at det er ved høy temperatur at BPA eventuelt kan skilles ut av polykarbonat, vi anbefaler derfor ikke at man bruker flaskene ved høy varme og kaster slitte og ripete flasker. Vi har allerede lansert BPA frie flasker (laget av polyetersulfon, PES) (dette ble dessverre ikke kommunisert av FBI, selv om de var klar over dette). Disse får du kjøpt i Apotek1 og babybutikker. PES flasken er premium varianten og er enda mer holdbar og derfor dyrere. Vi vil snarlig lansere enda en BPA fri variant som vil være lik dagens polykarbontaflasker i pris. Det vil også komme BPA frie smokker, da dagens smokker har et skjold som er laget av polykarbonat. Smokkene består av silikon og polykarbonat. De nye PES flaskene passer også til de tidligere variantene slik at de eksisterende tåtesmokkene passer til (du kan altså bruke dine tåtesmokker på denne). Til slutt et hett tips: VIA beger eller Magic cups har alltid har vært BPA frie. Disse passer også sammen med tåtesmokkene, vi har derfor alltid anbefalt dette til de som ønsker et BPA-fritt alternativ samtidig som de ønsker å ha de gode produktegenskapene til Avent Airflex. Airflex er den eneste tåtesmokken som har klinisk dokumentasjon på at den kan bidra til å redusere. Det er altså kun den flasken som det ikke står 0 % BPA på boksen og narresmokkene som innholder BPA i dag." Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne sende inn mine flasker og få nye bpa frie i retur, så nå har jeg sendt avgårde en haug flasker og venter på nye. Har en liten "flaskejente" så vi har myye flasker, heldigvis har vi noen fra mam også, men håper det ikke tar lang tid å vente på nye... Dere som bare har avent flasker: man trenger kun å sende inn flasken, ikke skruringen eller smokken, så dersom dere har via-beger med "adapter" til pumpe, eller magic kopp kan dere jo bruke de så lenge. Alle deler passer til hverandre, så man kan fint lage en tåteflaske av magic koppen:) (Evt kjøpe et par kopper, man skal jo begynne med det etterhvert også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå