Gå til innhold

9 måneder og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille har blitt 9 måneder, og nå har vi problemer med sovingen. På dagtid sover han 1,5 timer fra 9/10 i sin egen seng (på eget rom) og alt fra 30 min til 2 timer fra 13/14. Han spiser masse (grøt, brødskive, frukt, middag, grøt) og ammes bare morgen og kveld (unntaksvis en gang midt på dagen). Han har begynt å reise seg, og gjør dette konstant ved legging. Han kan holde det gående lenge - han reiser seg, jeg legger ham ned, og så på'n igjen. Han er tydelig trøtt, men må bare reise seg i senga likevel. Om natta sover han ok frem til rundt kl 4, da er han urolig og sovner først igjen rundt 6. Da sover han en snau time. Vi er lei av dette nå, og er klare for å endre søvnen - både hans og vår. Noen med tips, triks eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel egentlig ingen gode råd eller erfaringer da min gutt på 9mnd og er umulig om nettene. Startet da han var rundt 6mnd, og nå våkner han alt fra 2-10ganger fra han legger seg 18.30 til 00.00, da står han som regel i sengen og skriker av full hals. Etter dette våkner han igjen og er våken rundt 2timer, sutrer og skriker som bare det, sovner igjen men våkner annenhver time fram til 06.00 da vi står opp. Er utrolig slitsomt! Han får heller ikke pupp på natten lengre.

Men det jeg egentlig skulle fram til er vel at hvis det er et stort problem at han røyser seg, kan man vel prøve de "posene" man tar utenpå pysjen. Skal vel fungere som en dyne for de som egentlig bare sparker den av, men kanskje den funker til dette og? :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg anbefaler også nattpose, en som du binder fast slik at han ikke får reist seg. Vi har størst problemer med at han reiser seg og lager ablegøyer på formiddagsluren, så da tar jeg på den posen. Han blir litt misfornøyd, men hyler ikke. Sovner i løpet av noen minutter. Om han begynner å gråte så smukken faller ut, gir jeg han den etter 15 sekunder også sovner han snart! Baksiden er at han sover dårligere med den, bare 40 minutter mot dobbelt så lang ellers. I dag tok jeg derfor og lirket han ut av posen etter han hadde sovnet! :-) Dere kan jo prøve å la den være på, kanskje det hjelper.

Om natta spiser poden to ganger og etter ca 5.30-6 har de vært slutt på søvn de siste dagene, har derfor ikke noen gode søvnråd sånn sett...

Skrevet

heisann:) jeg har ei dattee som snart er 11 måneder gammel. Hun har sovet godt om natta uten å våkne for å få mat engang siden hun var to uker gammel. Om vi bare har vært heldig eller om noe kan være vår fortjeneste vet jeg ikke. Men vi har ihvertfall vært veldig nøye på at hun aldri har fått sove i sengen sin utenom på natta. Vi har brukt vugge,lekegrind og vogn for soving på dagen. Hun har heller aldri fått ligge i senga vås på natta, har av og tiø brukt å ta henne over i vår seng på morgenen i helgene, mest bare for kos, ikke soving:) har også brukt å la henne sove uansett når tid iløpet av dagen hvis hun har vært trøtt..søvn avler søvn har jeg hørt, og det har funka:) vi har faste kveldsrutiner og hun sover sammenhengende 12-14timer hver natt, pluss at hun sover 1-3 timer iløpet av dagen:) vet ikke om det er så mye nytte i det jeg skriver her,men kan jo kanskje være verdt ett forsøk å prøve:) vil til slutt tilføye at de gangene hun har reist seg opp i sengen og ikke har hatt lyst til å legge seg å sove har vi bare sagt god natt til henne og slått av lyset og gått ut av rommet. Og vært nøye med å ikke gi etter å gå inn til henne så fort hvis hun har grått..:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har akkurat det samme problemet, og det begynte da hun lærte å reise seg. Før det var hun alltid grei å legge. Nå virker det som kroppen hennes MÅ reise seg, selv om hun er dødstrøtt. Vi har også vært ganske nøye på skille mellom dagsoving og nattsoving, og faste rutiner, så jeg føler ikke at vi har gjort så veldig mye feil der.

Flere i barselgruppa mi bruker sånn nattpose som bindes fast, og de er veldig fornøyde. Vi har litt problemer med bæsjing på natta, og da er den posen veldig upraktisk pga at det er litt styr å ta den av ved bleieskift og da blir hun selvfølgelig lys våken.

Men jeg kan jo anbefale å prøve en sånn pose basert på hva de i barselgruppa mi har erfart :-)

Har forresten lest at 9-mnd alderen kan være vanskelig mht soving, så det er kanskje bare en periode som går over av seg selv snart... Håper jeg!

Skrevet

Hei

Snuppa vår nærmer seg 9 mnd, og har aldri vært vanskelig å legge om kvelden inntil nå.

Nå vil hun plutselig ikke legge seg. Gråter og gråter.

Hun har ligget på eget rom siden midten av oktober uten problemer, men den tid er visst over nå ja...

Hun reiser seg ikke enda, men kaster seg rundt i sengen og er helt utrøstelig.

Jeg begynner å lure på om 9 mnd alderen er en typisk vokse alder, slik at de får uro i kroppen (voksesmerter)? hun har enda ikke fått tenner, men om det er det som plager henne så lurer jeg på hvorfor hun sovner med engang i vår seng?

Vi har ikke hjerte til å la henne ligge på soverommet sitt å gråte, så nå ligger hun sammen med oss til ca to på natten, da får hun tåte og sovner etterpå i sin egen seng, og da går det helt fint.

MERKELIG

Jeg finner ikke noe fornuftig om dette på nettet, og tror bare jeg må infinne meg med at dette er en periode.

Har to tenåringsbarn i tillegg, men kan ikke huske tilbake om de var sånn i denne alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...