Gå til innhold

gjentatte aborter på samme tid - hva skjer?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Lurer på om noen har opplevd det samme som meg? Og hva har dere da gjort for å forbli gravid:)

Jeg har et barn på 5 år - men nr to lar vente på seg....

Har hatt flere gjentatte aborter - mister alle rundt uke 5-6.

Har vært til utredning - finner ingenting hos meg..

Mannen min har litt dårlig bevegelighet på spermen sin - men tydelig nok til at vi ikke sliter med å bli gravid - heller det å forbli gravid. ( det er ingenting annet galt ved prøven hans)

Jeg skjønner ingenting og vet ikke hva vi skal gjøre eller prøve.

Hvordan kan det ha seg at jeg alltid mister på samme tid?

Noen som har noen gode svar eller tips til meg?:)

Fortsetter under...

Det er utrolig vondt å oppleve dette så jeg håper virkelig du finner et svar og at det går bra med neste svangerskap:-)

Sånn i utgangspunktet er det to ting som jeg tenker kanskje kan være årsak til at du mister på samme tid.

- hormonbalansen din gjør at embryoet støtes ut sammen med slimhinnen

eller

- det er noe som gjør at embryoet stopper i utviklingen, være seg genetisk eller immunologisk.

Du skriver "Jeg har et barn på 5 år-..." Betyr det at det er an annen far inne i bildet? I tilfelle kan kanskje abortene forklares vha siste alternativ.

Mitt råd er at du ber om en henvisning til spesialist for utredning av habituell abort!

Lykke til!

Jeg har en 3åring fra før..Og har slitt nå med å klare å holde på neste. Mistet 3 ganger på rad, alle rundt uke 6, bortsett fra en bo oppdaget i uke 8...

Legen min Mente det var et overaktivt immunforsvar som var skylden... At livmoren min støtet ifra seg fremmedlegemet og dermed mistet jeg. Løsningen hans var en medisin-cocktail på crinone (progesteron-tilskudd), albyl-e (blodfortynnende som gir bedre gjennomstrømning av næringsrikt blod) og rosinen i pølsen: Prednisolon. Sistnevnte er diskutert masse i Norge for tiden. Det er immunforsvarsdempende og i store doser ikke bra for gravide. I små derimot, går det helt fint. Jeg gikk på det fram til ca uke 12 og nå har jeg da altså under 4 uker til termin :)

Kanskje en ide å prøve denne mixen?

Legen min er Dr Mortensen ved Sentrumslegene i Bergen. Han er et unikum som har hjulpet flere her inne som sliter med dette å miste. Og han tar oss seriøst ( ikke som en del andre,- å miste er vanlig,- en del av livet,- bladdibla... Det er vondt,det er det det er! ).

Veldig veldig lykke til på ferden,ikke gi opp!

Hei og takk for svar:)

Jeg har fått tildelt deler av coctailen.. albyl og crinone, men derimot prednisolon har aldri vært et tema å prøve ut, fra min gyn.. kanskje jeg skal spørre...

Hun sa også at jeg fikk kun prøve ovennevnte en gang, virket ikke som hun hadde helt troen på det selv.. Uansett så setter jeg igang med cri og albyl den dagen jeg tester positivt igjen... JEG KRYSSER FINGRENE!

Godt å høre at det faktisk går ann å få det til :) - jeg håper inderlig at jeg blir en av de jeg også..

Lykke til!:)

Hei

Jeg/vi har akkurat samme problemet som dere! -vi blir enkelt gravid men mister rundt uke 5-6. Dette har skjedd MANGE ganger, i tillegg har vi mistet uke 10 og 18 . Ved siste ble det påvist dawns, dette er jo ikke noe man dør av alene men det var nok andre komplikasjoner som førte til at det ikke var liv etter 18 uker.

Når det gjelder de gjentatte tidlige "abortene" var det også slik før vi fikk vårt ene barn for 5 år siden.

Det er fært å si det men det er faktisk ok å høre at andre har samme problem, det betyr antageligvis at det er prekære dager rundt de tider "hjertet" begynner å slå. Kan også tenke meg at mange "mister" rundt disse tider uten å vite de er gravide. Det er jo nesten bare en forsinket mensturasjon!

Vi har blitt utrdedet uten at de finner noen årsak. Vi har fri tilgang til crinone og albyl-e. Dette har jeg prøvd to ganger uten at det har hjulpet. Neste gang kommer jeg ikke til å bruke noe av dette men satse på at det sitter til slutt slik det gjorde i 03.

Kommer vi oss til uke 6 vil vi få ukentlig ultralyd og tett oppfølging, vi får satse på at det sitter til slutt :o)

• 4 uker senere...

Interessant. Har du Uglemamma (eller noen av dere andre med gjentatte aborter) hatt problemer med allergier? Allergi er som jeg forstår det overaktivt immunforsvar.

Jeg har hatt 4 aborter nå men dette fikk meg til å tenke litt på at jeg har i de siste årene også utviklet en del nye allergier som jeg ikke hadde før. Kankje bare wishful thinking me tenkte at jeg skulle spørre?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...