Gå til innhold

dere som har 2-åringer på småbarnsavdeling.......

Anbefalte innlegg

hva får de ut av barnehagedagen i deres barnehage?hva gjør de?har de ett tema som de jobber med?får de noe utav dagen?spesielle opplegg for de som er større?

jeg har en jente på 2 år som er utadvent og veldig flink til og snakke og på avdelingen hennes er det bare en gutt som kan snakke like godt som hun men han blir snart 3 år og hun leker ikke med han i det hele tatt.jeg føler hun blir på en måte understimulert av og være på den avdelingen med bare "babyer".de kan jo ikke lære henne noe,hun har jo liksom ingen hun kan se opp til og lære noe av....tenker jeg.. det er jo så stor forskjellpå en 2 åring og en 1 åring.... jeg føler det blir feil at vår 2 åring skal sitte og hørre på -hva sier kua?møøø!!! haha det har hun jo lært for ett år siden,hun hadde hatt lært så mye mer hvis de kunne tatt det litt lenger og snakket om hva kua spiser,bor osv....

hvordan er det i deres barnehage?

Fortsetter under...

I barnehagen vår møtes de store og små ganske mye ute, så de får en del ekstra stimuli der.

Ellers så tok vi opp akkurat dette med barnehagen da størsten nærmet seg 3. At han var eldst på sin avdeling og at han ikke hadde så mye så strekke seg etter lenger. Fortalte også at vi syntes språket gikk i gal retning og at han var begynte å bable mye mer.

Resultatet var at de begynte å ta hen med på turer opp på den store avdelingen oftere, og at han fikk leke litt der. Merket da stor forskjell etterpå.

Har man noe på hjertet må man ta det opp.

Men hvis det er å få henne på stor avdeling tidligere tror jeg ikke det er det beste heller. Det er som vi ble fortalt, på stor avdeling er det fler og må klare seg mer selv. Selv om de snakker bra er språket på langt nær like bra som de store barna og de blir lettere utenfor.

I tilegg er det umulig å gi de like mye oppfølgning som på liten avdeling.

Datteren min var sånn som din... hun var veldig tidlig ute. men heldigvis så var det på hennes avdelingen første halvåret ( hun byttet bhg midt i året) noen barn som var ett år eldre.. så der fikk hun mye stimuli likevel. men hun var jo flinkest å snakke av dem også... ( dem er naboene våre så derfor jeg vet...;) ) hun var den eneste som hadde sluttet med bleie, som hadde sluttet å sove på dagtid osv....

når hun var 2.5 byttet hun barnehage. kom fremdeles på en småbarnsavdeling... og her var hun plutselig eldste. men det var noen til som var på ca samme alder. var noen gutter som hun ville leke med men de var allerede blitt en liten gjeng som hang godt sammen så hun fikk ikke helt innpass der. Men det gikk veldig greit likevel. følte hun lært mye likevel. var mer på det at hun ikke hadde så mange å være med akkurat der. men hun lekte nå alltid med noen men ingen bestevenn... Jeg jobber jo som sagt i barnehagen der så hun var jo mye med meg og de på min avdeling i utetiden og på morgenene og ettermiddagene.

når hun i høst begynte på stor avdeling gikk alt MYE bedre... hun har fått seg en bestevenn som hun henger med heletiden. og har det veldig kjekt. vil ikke hjem eller noe... hun har nesten ikke tid til å si hei til meg...

så jeg skulle i grunn ønske hun fikk begynne på stor avdeling da hun var 2 år...

• 3 uker senere...

Datteren vår er på aldersblandet avdeling nå, tidligere gikk hun i en annen barnehage, da på småbarnsavd. Hun er 2,5 år.

Hadde jeg valget i dag, ville jeg helt klart prioritert småbarnsavd. framfor aldersblandet gruppe. De yngste barna er i mindretall, og det er lett å se at avdelingen er mest tilrettelagt for de store. Dette gjelder ved måltider, bleieskift (manglende rutiner), påkledning, etc. Man må følge opp så mye som foreldre på slike elementære ting som skulle vært en selvfølge! På småbarnsavd. er det ofte innarbeidet rutiner for at f.eks. de små har på seg smekke når de skal spise, etc.

Selvfølgelig lærer de små av de store, men hvor ofte vil de store ha de små med? Det er kanskje stas en stund, når de trenger en "baby" i leken sin, som ofte blir på de store barnas premisser. Like barn leker best!

Vi har en 2åring på småbarnsavdeling og det er helt riktig for han. De er også veldig mange flere 2åringer enn 1åringer på avdelingen og det har nok mye å si også. I tillegg er de flinke til å blande de to småbarnsavdelingene og dele opp etter alder sånn at 1åringene har aktiviterer sammen som passer dem og 2åringene har aktiviteter sammen som passer dem.

Det hender også at barna er og leker på de store avdelingene, enten en og en eller i grupper. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med hvordan det er i vår barnehage.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...